Modelspoor, praktijk > KISS en andere simpele elektronica

opto couplers

<< < (2/8) > >>

Michiel:
Ernorm bedankt voor deze uitgebreidde uitleg, Patrick. Ik zal het nog een paar keer moeten herlezen, en eens zelf met wat rekenwerk aan de slag gaan om te begrijpen wat je precies vertelt, maar bijzonder interessant.

Zelf heb ik vroeger ook wat liggen spelen met terminator impedanties op de DCC lijn, maar gaf nooit een merkbare verbetering in de werking van de aangesloten toestellen. Heb het dus maar gelaten.

patrick smout:
Graag gedaan hoor Michiel  ;).
Over een opto is nog meer te vertellen.

De CTR van een opto is onderhevig aan degradatie. De mate waarin dit gebeurt is ondermeer afhankelijk van de ledstroom en de omgevingstemperatuur. In deze applicatie is de led meestal uit zodat dit niet echt speelt. In toepassingen waar de ledstroom meestal niet 0 is, moet je bij je berekening rekening houden met de veroudering ( aging) die optreed over een langere periode (10 - 15 jaar). Voor je berekening moet je dan de minimale/maximale waarde met bvb. factor 0,2 - 0,5 vermenigvuldigen ( datasheet geeft je de correcte getallen).

Voor ons hobbywerk is dit allemaal niet zo spannend. Voor professionele ontwerpen die in grote aantallen lopen en waar bvb componenten van verschillende fabrikanten door elkaar gebruikt worden kan behoorlijk wat spreiding zitten. Omwille van deze reden kan je zelfs op een heel eenvoudige schakeling best wel wat rekenwerk hebben.

Mvg Patrick

raf:
hoi patrick
de gebruikte opto is de pc817
gisteren op de baan een module ingebouwd en perfecte detectie
je vinger over de sporen leggen deed de detectie werken

maar na een 30 tal minuten opeens zonder bezet te zijn detectie dus ????
hier thuis op een 20 meter lang blok uren na elkaar geen detectie bij onbezet spoor
op een andere baan het zelfde geen detectie bij onbezet

en op de club baan wel
mijn test spoor ligt op een tafel in de garage zonder meer het is een test baan
bij patrick het zelfde gewoon op een plaat gespijkerd

maar op de club hebben ze de gehele baan met ballast in gebed
en nu blijken dit echte steentjes te zijn die met lijm zijn ingebed
nu vermoed ik dat deze steentje onderhevig zijn een vocht
en ook de blokken zijn wel bepaald maar die steentjes lopen van het ene blok naar het andere
en zo zouden die door de super gevoelige detectie wel eens de oorzaak kunnen zijn van de bezet meldingen

nu ga ik een module voorzien van een 10K potmeter over de diode's en dan door dit in te stellen de gevoeligheid van de detectie beïnvloeden tot ik op het punt kom van gevoelig maar niet in de detectie gaan
want men vind wel detecties met een 4K7 weerstand maar is die wel juist
ok ik zit aan bepaalde weerstand waardes vast maar ben toch benieuwd om te zien of er op de club baan enig verschil gaat zitten tussen de blokken onderling
en of ik een gemiddelde weerstand waarde kan vinden die voor alle blokken werkt

gr raf en ik ga uwen uitleg nog eens lezen

Klaas Zondervan:

--- Citaat van: raf op 15 augustus 2019, 12:35:14 pm ---je vinger over de sporen leggen deed de detectie werken

maar na een 30 tal minuten opeens zonder bezet te zijn detectie dus ????
--- Einde van citaat ---
Dan is de detector veel te gevoelig. Zet een 4k7 parallel over de diodeschakeling en je zit goed. Niet nodig om te experimenteren met een potmeter, dat hebben anderen al voor je gedaan.

raf:
hoi Klaas
dat is het probleem die 4K7
op het ene blok heb ik detectie en op het andere niet
dus die 4K7 klopt niet voor alle blokken

https://www.youtube.com/watch?v=GP38HA5HI34&feature=youtu.be

hier gaat het over de blauwe ledjes die flikkeren
dit is de bezet melding van de opstel sporen
dit zijn alleen wagons want de loco's zijn naar het depot verhuisd
maar met of zonder loco de leds flikkeren altijd
4 X 1N4007 diodes
1 X 4K7 met 10nF condensator
opto met 39 Ohm weerstand
aan de andere kant van de opto
10K naar de + 5 volt
led met weerstand 1 K naar de 5 volt

en hier thuis op de roco muis en bij patrick thuis geen geflikker
bij de opstel sporen is er geen ballast die roet in het eten komt gooien
de rode led's geven het gekozen opstel spoor aan die hebben dus niets met de detectie te maken

gr raf

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie