Modelspoor, praktijk > KISS en andere simpele elektronica

opto couplers

<< < (8/8)

raf:
zo gisteren dan het probleem blok aangepakt

zoals gezegd had ik een regelbare module mee om te kijken van hoe en wat
ik test altijd met een wagon met sluitlicht en als deze goed detecteert dan is het voor de rest van het wagon park ook ok

dus ik zet deze reeds op de rails en begin de module los te maken en ????
shit het sluiticht blijft branden dus er komt ergens anders stroom vandaan
daar dit een bestaande baan is en deze vroeger analoog was en eigenlijk uit drie banen bestaat is fout zoeken niet zo makkelijk
dus het naast liggen de blok de voeding ook los gehaald en het licht ging uit
dus er was een verbinding tussen de twee blokken
sectie per sectie los gemaakt en ja hoor een bleef stroom krijgen
zat me daar toch een verbinding IN het gebruikt pur schuim zekers
zo goed als niet te zien maar nu ik er naar opzoek was dus wel gevonden
verbinding doorgedaan en kijk het  blok werkt

het eigenlijke probleem was dat door die verbinding er een blok van 16 meter was ontstaan en dit dus inderdaad een probleem gaf met de detectie
waarom er een bepaalde tijd over ging voor het blok bezet werd zal wel ergens een oorzaak hebben van capacitief  stroom op bouwen denk ik

maar probleem opgelost volgende probleem aan pakken LOL
maar dat is gelukkig software en dus lekker thuis zitten en programmeren
gr raf

Klaas Zondervan:
Raf, in reactie #25 had ik je al gevraagd of het blok wel goed van de buren is gescheiden. Je zei toen dat je dat had gemeten maar er bleek dus toch ergens een valse verbinding te zijn.
Maar goed het is nu opgelost en in de toekomst hoef je bij dergelijke problemen niet met regelbare weerstanden aan de slag want bij de beschreven verschijnselen kan het daar niet aan liggen.

raf:
hoi klaas
inderdaad ik had dat gemeten maar om de een of andere onverklaarbare reden  gaf de meter geen spanning
dus dan dacht ik ok dit blok is gescheiden van de rest
maar vandaag met dezelfde meter wilde ik op 20 amp aan het water een motor verbruik meten en ??? niks
de motor wilde zelfs niet draaien 
trok ik aan de meet pen en de kabel kwam daar gewoonweg uit
dus die zal van toen reeds over geweest zijn en zo had ik dus kunnen meten tot ik een ons weeg

dus nu ga ik me zelf aan leren dat ik eerst de kabels eventjes door piep met die stand op de meter
dan zou dat niet meer mogen voor komen
 
maar het is opgelost en nu gaat die potmeter van die print (twee draadjes) en kan ze voor de rest gewoon in het blok systeem verder worden ingebouwd

gr raf

raf:
the never ending story dan maar

ok de blokken werken en er is perfecte detectie zelf de abc werkt zoals het moet
signalen en voor seinen alles werkt zoals het moet
en toch is er nog ellende
nu toen patrick (zaliger) en ik er aan begonnen hebben we om een of andere reden diode's gebruikt die voldoende aanwezig waren op de club
dit als inleiding
als we woensdag's aan het werken zijn dan rijden er een lok of 5 à 6 op de baan rond waarvan sommige met een poets wagon er achter
dan hebben we zo goed als geen problemen op een 10 uur rijden dus we dachten ok het systeem is in orde en we bouwen verder

nu op de rij avonden kunnen we ongeveer een 2 uur goed rijden en dan begint de ellende de treinen gaan in abc ook daar waar ze niet moeten stoppen
een test loc met een V3 decoder draait zonder problemen zijn rondjes want die heeft geen abc

nu ben ik de gegevens van de diode's gaan na kijken en die kunnen maar max 1 amp aan
en ik denk dat daar de fout zit dat na 2 uur rijden met treinen van 5 à 6 meter deze diode's warm worden en dan van waarde vergaan
nu hebben we een test gedaan met 3 omgebouwde modules met BY251 type diode's en daar bleef alles voorlopig goed werken
nu heb ik bijna een 15 modules omgebouwd en nu woensdag eens kijken als die er allemaal onder zitten hoe op dat stuk baan de 6 meter lange treinen zich gedragen en dat het rem probleem is opgelost

blijft nog het probleem van de railcom die niet wil werken
door de ombouw van de gehele baan zijn we nu bundels kabels er onder uit aan het halen die niet meer nodig zijn
stekkers en door verbinders en nog bekabeling van 20 jaar geleden komt er allemaal onder uit
nu kan het zijn dat de weerstand met condensator filters niet mee aan de ring leidingen zitten en we deze terug moeten gaan plaatsen
maar eerst kijken of de baan nu volgende week vrijdag goed blijft rijden en dat dit probleem is opgelost

dan naar de railcom gaan kijken en dat probleem oplossen

gr raf en alle info over die railcom is welkom

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie