Alweer een modelbouw winkel verdwenen ?

Gestart door Bonaza, 02 augustus 2019, 19:52:30 PM

Michael

Ik moet eerlijk toegeven dat er best wel een aantal winkeliers de boot hebben gemist, het onderscheid tussen de winkels wordt wel gemaakt met de service die ze bieden, een loc kost overal hetzelfde de uitzonderingen daar gelaten, maar er hangt veel af hoe een winkelier het allemaal inricht.
In St Niklaas zit een topper en het spoor doet het ook heel goed om er enkele te noemen in NL heb je Bentink in Apeldoorn en daar is het helemaal super ingericht super service, in de winkel kan je dingen aanschaffen en de webwinkel werkt ook uitstekend er zijn er natuurlijk nog meer. Maar deze zaken vind ik er wel uitspringen in positieve zin.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rangeerduivel

Citaat van: Michael op 25 februari 2022, 18:45:46 PM
In St Niklaas zit een topper en het spoor doet het ook heel goed om er enkele te noemen in NL heb je Bentink in Apeldoorn en daar is het helemaal super ingericht super service, in de winkel kan je dingen aanschaffen en de webwinkel werkt ook uitstekend er zijn er natuurlijk nog meer.

Dat is allemaal een beetje afhankelijk van hoe men een (trein)winkel ervaart...
Er zijn ook mensen die klagen over de enkele winkels die jij daar noemt, en dan zijn er andere die je (misschien  opzettelijk) niet noemt waar anderen dan wel zeer tevreden over zijn.
Alles berust dus op ervaringen die je met deze mensen op doet en het is zelfs héél gevaarlijk namen te noemen, zeker als daar een negatieve uitspraak achter komt.
Ik zou drie dingen stellen, en dit om in de lijn van Suske's stelling te blijven;
1) Bekijk eens eerlijk en met eigen kritiek hoe jezelf tegenover een bepaalde winkelier geageerd hebt
2) Probeer dan eens in die of een andere winkelier zijn plaats te denken hoe je zou moeten reageren
3) Gewaag je niet aan 1 en 2 als je geen persoonlijke ervaring met zaken doen en klanten hebt, want iedere zaak is apart en geen twee klanten kan je over dezelfde kam scheren!  ::)

;)

Michael

Rudy, dat zeg je goed, maar mij motto is doe met een ander zoals je wilt dat een ander met jou doet.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

SuSke

#33
Citaat van: Michael op 25 februari 2022, 20:30:39 PM
Rudy, dat zeg je goed, maar mij motto is doe met een ander zoals je wilt dat een ander met jou doet.

Je hebt geijk met die zienswijze wat betreft het benaderen van mensen. Maar...

Doe dan ook even wat die ander moet doen om jou te behandelen zoals je behandeld wil worden, met zijn middelen, inzet en beperkingen. Bedenk dan dat die taak niet stopt bij de openingsuren achter een toonbank, maar net begint wanneer je de deur op slot draait.
Praat daar ook eens open en eerlijk met die mensen over....

Zoals gezegd: De beste stuurlui staan aan de wal.

En van mijn kant: respect voor iedereen die PROFESSIONEEL en FINANCIEEL zijn nek wil uitsteken op welke manier dan ook zodat ik mijn HOBBY kan beoefenen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

#34
Vroeger kon je ook  in sommige "papeterieën" in kleine/midelgrote steden ook treinmateriaal kopen, de hoofdzaak was papeterie of kantoorbenodigdheden/ boekenwinkel en er was een afdeling waar men treinen kon kopen, meestal was het Märklin of Fleischmann en meestal Faller voor de scenery; het modeltrein materiaal was een bijzaak.

Misschien onder druk van de modeltrein merken is dat jaren geleden uit de mode geraakt jaren maar ook omdat elke stad of dorp zijn papeterie verloor door te weinig omzet.

Suske, maar als je je bestelling gaat op halen in de winkel (ik noem geen namen of ik geef geen hints) en je loopt nog in de winkel rond om te zien wat er eventueel nog interessant in de winkel staat en dat je eventueel ook nog zou kunnen aankopen en je hoort de persoon achter de toonbank (nee ik geef geen hint) ostentatief meerdere malen zuchten omdat ik nog in de winkel loop om rond te kijken dan voel ik me geen klant meer maar de melkkoe die zo rap mogelijk zijn bestelling moet betalen en zo rap mogelijk de winkel uit moet want de persoon achter de toonbank had blijkbaar andere "belangrijkere" dingen te doen. 

Ik twijfel niet aan je (winkel)ervaring.

En ja, de werkuren van een winkelier stoppen niet bij het sluitingsuur maar gaan na het sluitingsuur nog verder aan allerhande administratie. Hij moet dan ook de conclusie trekken of dat het sop de kool nog waard is.

En ik denk, misschien ben ik nu een advocaat van de duivel om het zo te omschrijven, dat er om de zoveel tijd er een kleine modeltreinwinkel zal verdwijnen tot ze allemaal verdwenen zijn zoals de kruidenierswinkels waar iedereen vroeger uit het dorp/kleine stad(zelfs in Het Stad Antwerpen had je op sommige straathoeken vroeger een groenten/kruidenierswinkel) zijn inkopen ging doen (nu vervangen door allerhande supermarkten), ook de papeterieën zijn verdwenen (vervangen door AVA's en Co), slagers zijn verdwenen of zo goed als in elk dorp/kleine stad(vervangen door Renmans en Co), enz, enz....

En dan blijven er enkel nog grote winkels/webshops over zoals: MSL, P. Domenique, Jura Modelisme, Modelspoorgigant, Hattons, enz.... om er maar een paar te noemen.

(misschien zouden al de Belgische modeltreinwinkels zich beter verenigen en één of twee grote winkels oprichten voor gans België met een goed werkende online shop om de concurrentie aan te gaan met bovenvermelde buitenlandse goed werkende winkels/web shops)

Men mag ook niet vergeten dat onze hobby feitelijk "pure luxe" is en daarmee wil ik bedoelen dat onze hobby in feite iets is wat niet levensnoodzakelijk is(om kort door de bocht te gaan elke hobby is "pure luxe" en is niet levensnoodzakelijk).

Citaat van: SuSke op 25 februari 2022, 21:23:26 PM

En van mijn kant: respect voor iedereen die PROFESSIONEEL en FINANCIEEL zijn nek wil uitsteken op welke manier dan ook zodat ik mijn HOBBY kan beoefenen

De winkelier moet dan ook respect hebben voor de klant.

   
 

SuSke

#35
Aan alle zeurpieten: Ga zelf eens aan de andere kant van de barreel staan.


En vooral, trek woorden niet uit hun context, maar plaats ze in het volledige verhaal.


Wat er ook van zij, HST Verhaegen is nog altijd bereikbaar en beschikbaar, want daar ging het hem om, niet om het oordeel te vormen over wat een goede winkelier is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.