Tipje : jumper

Gestart door eve, 02 augustus 2019, 11:21:50 AM

eve

Tijdens onze wekelijkse bijeenkomsten wordt er gebabbeld over de meest uiteenlopende onderwerpen. Meestal is de rode draad modelspoorwegen. Een nieuwe aanwinst is een goede aanleiding ons eens uit te pakken met de prachtige aankoop.
Niet zelden zijn er echter ook klachten en frustraties. Zo ook deze week.

Onderwerp : Piko Elektrolok BR 111 DB, Ep. IV, 51846.

Mooi model, goede Piko-techniek.

De klacht : de loc is uitgerust met verlichting voor de machinekamer. Die brandt altijd. De eigenaar wilde die permanent doven. Ondanks de bijgevoegde documentatie slaagde hij er niet in om dat te klaren. Hij vond geen schakelaar...


by Erik Verleysen on Flickr

Nu zijn de Piko-PCB's van de betere soort wat betreft de contactaanduidingen op de print zelf. Ik dacht : "Dat is straf, een schakelaar beschrijven en die is niet op de print te vinden...". Voor ik het wist kreeg ik de machine mee naar huis : "Kijk jij dan maar eens even...".

De dag daarna open ik de Piko en daar is, prominent te zien, de "schakelaar"...


by Erik Verleysen on Flickr

Iedereen die een beetje met computers heeft gewerkt zal dit herkennen als een "jumper". Dat is een rudimentaire schakelaar, perfect geschikt om mechanisch instellingen te realiseren die slechts sporadisch of nooit meer moeten gewijzigd worden.

Maar de goede man herkende het dus niet als zijnde een schakelaar. De tekening op de Piko-handleiding mocht misschien wat duidelijker zijn voor leken.

Machinekamer verlichting is gedoofd. Frustratie ook.

Mvg, Erik

Jef

Eind goed, al goed!  :)

Dat mochten ze in de handleiding inderdaad wel duidelijker formuleren.
Tuut zei de trein en de statie vertok.