Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Duitse seinen en zijn seinbeelden

Gestart door franky_mertens, 23 september 2006, 16:24:04 PM

franky_mertens

Ik ben aan het zoeken naar een schakeling voor een duits inrijsein te kunnen omzetten met een 3-standen schakelaar (1.rood 2.groen 3.groen/geel)
Kan iemand mij daar mee helpen normaal gaat dat ook met diodes maar het lukt mij niet

Groetjes frank
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

ysbeer

Het moet met diode gaan.

ik maak wel een schema tje


[/img]
wim ysbeer

franky_mertens

Dat werkt maar ik moet ook een voor sein kunnen aansluiten met de zelfde seinbeelden
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop


franky_mertens

Dat werkt redelijk maar nu zou ik iets extra willen hebben het nagloeien met een condensator dus als het seinbeeld veranderd moeten ze lichtjes uit gaan.

Groetjes frank
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

Peter

De genoemde schakelingen bestaan van Viessmann, zowel in een analoge als een digitale versie. Hierbij heb je ook het typische na-gloeien van de lichten na het doven alsook de zogenaamde "dunkel-schaltung" d.w.z. dat indien er een voorsein aan dezelfde mast als het hoofdsein zit, dit wordt uitgeschakeld zogauw het hoofdsein op rood staat.
Ik gebruik zelf die schakelingen (stuur-modules) bv.5210 en ben zeer tevreden van het gemak waarmee deze gestuurd worden, zowel met druktoetsen als met kontaktrails. Die modules zijn elektronische schakelingen en bevatten volgens mij geen relais.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Goeie dag, waar eindigd dit.
De 2 voorgaande schakelingen werken niet redelijk,ze doen wat je vroeg niet meer maar ook niet minder.

Als je nu ineens zegt wat je wilt valt er wellicht nog iets te maken,
Denk nu eerst eens na wat je allemaal wil ,wat voor seinen je hebt,met lampjes ,met leds enz.
schrijf dat op en dan zien we wel verder.

wim ysbeer

Gerolf

Die irritatie begrijp ik, Wim. Het lijkt alsof de moeite die je doet niet echt gewaardeerd wordt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

franky_mertens

Ik weet het nu zeker het moet kunnen nagloeien en dat is alles die van viesmann had ik ook al in gedachte maar ik wou iets zelf maken dat is goedkoper
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

Gerolf

Zet een elco parallel over elk lampje. Let op de juiste polariteit ervan.
Capaciteit van de elco? Ik weet het niet direct, maar ik zou beginnen met 100?F/25V.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Je kunt proberen elke schakelaar stand een elco tegeven.
Plus aan de schakelaar min aan de min.
De leds,ik ga er maar van uit dat het leds zijn,zullen dan langzaam uit gaan,500 mfd geeft een redelijk effect.
Langzaam aan gaan doen ze echter dan niet.
Je kunt nu in serie met de schakelaar standen een weerstand van circa
3000 ohm zetten.(dus 3 stuks,een per stand)
Dan zullen ze ook langzaam aan gaan.
Je moet dan echter de voedings spanning verhogen tot minstens 30 volt

Op deze oplosing geef ik geen garantie,het is veel proberen met zowel weerstand,capaciteit van de condensator en de voedingsspanning.

Ook het aanzien zal wel beter maar nog niet echt rieel.
Seinen met lampjes moet je op deze manier maar vergeten

wim ysbeer