Doen of niet

Gestart door BR-59, 28 juli 2019, 09:22:20 AM

BR-59

Beste collegae modelbouwer,

In mijn onrust ben ik maar weer eens voor het beeldscherm gaan zitten en de digitale wereld ingedoken. Ik heb even mijn baan Deurzerwald met rust gelaten, omdat het te warm is. Al heel lang zoemt er bij mij een gedachte om een niet meer bestaand emplacement uit te gaan werken. Het betreft dit emplacement.
Waarom? Het is een emplacement, wat mijn vader nog kent uit zijn jeugd en ik het een boeiend emplacement vind. Mijn eerste gedachte was spoor 1, maar dat liep al spaak door het formaat (30 x 3 m) en dus de kosten (meer dan 7000 euro aan alleen rails en wissels).
Dus nu de gedachte om het in H0 te doen. Dan is de maat nog steeds fors. (uitgewerkt in Anyrail 11 x 1.3 m)
Het zal dus een modulebaan moeten worden en deze wil ik als twee-rail uitvoeren. Hiervoor wil ik de Peco Streamline 75 voor gaan gebruiken.

Graag wil ik uw mening over het gebruik van dit railstype.

Net ook een e-mail verzonden naar de gemeente, waarin het emplacement lag om toestemming te verkrijgen voor het archief.

Ronald

Prima railmateriaal. Is er al een tijdje dus heeft zich echt wel bewezen. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en robuust. Tegelijkertijd ziet het er goed uit.

Jef

Peco Streamline code 75 is prima materiaal en bestaat er in verschillende soorten (betonnen dwarsliggers, houten dwarsliggers, bibloc, staal).
Het ziet er zeer mooi uit.

(nu ben ik precies Ronald aan het herhalen  ;)  )
Tuut zei de trein en de statie vertok.

BR-59

Heren, dank voor uw input en Jef, beschouw uw reactie als een review, dan zijn er nu al twee x 5 sterren 8)

Aanvullende vraag: insulfrog of electrofrog? En indien electrofrog, waar staat een goede handleiding om deze geschikt te maken voor de baan?

Jef

Electrofrog, zonder twijfel.

Bij elke wissel zit een uitgebreide handleiding hoe je alles dient aan te sluiten.
Tevens vind je op Youtube verschillende video's van Britten die voordoen hoe ze een electrofrog aansluiten. Volgens mij gebruiken ze in het Verenigd Koninkrijk alleen maar Peco (en natuurlijk electrofrogs). Of ze doen voor hoe ze hun insulfrogs verwisselen voor electrofrogs...
Tuut zei de trein en de statie vertok.

BR-59

De balans tot nu:
- Peco Streamline 75 houten biels
- wissels elektrofrog
- materiaal zoveel mogelijk periode 2 (1920 - 1940)

To do:
- nadenken over formaat module bakken
- tutorials bestuderen van het opnemen van elektrofrog wissels in de baan

Verder zijn alle tips nog steeds van harte welkom.

steamdriven

Heel ambitieus project. 11 meter lengte is heel wat.
Als kosten, tijd, plaats en kunde geen beletsel zijn zou ik zeggen: ga ervoor! Ik blijf volgen.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

BR-59

Begroting fase 1:
- rail en wissels € 700
- houtwerk € 800

Plaats:
- schuur van 13 x 9 m

Tijd fase 1:
- 1 jaar

Kunde:
- Joost mag het weten, maar wie niet waagt, blijft maagd. ;D

Floris

Nou, in elk geval is t landschap daar goedkoop, het station lag daar vrij eenzaam in een grote leegte. Heb zelf ook weleens naar zoutkamp zitten kijken voor een baan maar vond het te groot. de locloods daar lijkt me wel echt een mooi ding.
Wat peco-rails betreft, prima spul, maar ik verbouw t altijd wel een beetje. paar draadbruggetjes tussen tongen en puntstuk weghalen, tongen  aan de buitenrails verbinden (is allemaal al semi-voorbereid) en ik soldeer het scharnierpunt van de wisseltongen vast, dat scheelt later hopelijk contactproblemen.

BR-59

#9
Er is al iemand bezig met de locloods. Ik vind het ook een mooi ding. Wat de prijs van het landschap betreft, ach de meeste modulebanen met een rangeergebied hebben niet het meest uitgebreide landschap. Er zit een stukje Hunsingokanaal bij. we zien wel. Ik hoop het nodige aan informatie uit het archief te kunnen halen. Het station komt mogelijk van 3dscaleworks, mits ze een voorgevel willen maken met de naam Zoutkamp. De stations Eenrum, Wehe den Hoorn, Leens, Ulrum en Zoutkamp waren/zijn identiek.
In ieder geval staat de werkschuur er nog, een woning ('t Olle gat) en een loods vooraan.