Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Malaise NMBS duurt voort of is het een politiek spelletje?

Gestart door svvander, 27 juli 2019, 10:57:24 AM

svvander

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/infrabel-dreigt-met-zware-knip-in-spoornet~a123aeba/?fbclid=IwAR2U4NGnUqsz8K39Wgtlvb-BtUPMekZxI3uAalsDBKpnxOcT-t0-FUH4YzE

Vreemd verhaal... als je 1 miljard jaarlijks krijgt en je hebt 82 miljoen extra nodig... dat betekent dat er meer uitgaven zijn als onkosten, correct? Lijnen sluiten die niet rendabel zijn ok, maar dan moet je wel rendabel investeren. De NMBS heeft toch ook inkomsten? Soit, ik zou het zonde vinden.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Citaat van: svvander op 27 juli 2019, 10:57:24 AMdat betekent dat er meer uitgaven zijn als onkosten, correct?

Euh ... dat er meer uitgaven zijn als inkomsten  ::)  ;)

Citaat van: svvander op 27 juli 2019, 10:57:24 AMSoit, ik zou het zonde vinden.

Ik ook  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

#2
Is het geen politiek dan is het zoals in de politiek, postjes, postjes, postjes, hoge lonen en uitstappremies van de dikkoppen!
Ik heb de gewoonte (en ook de tijd!  ;D 8)) om bij veel artikels in de krant de reacties te lezen, daar staat veel flauwe kul, schrijffouten en onwaarheden in, maar je krijgt ook een idee wat er zoal bij de mensen leeft.
Het komt meestal op hetzelfde neer;
Het geld van de belastingbetaler wordt verbrast en verdwijnt meestal in de zakken van een bende (politiek benoemde) graaiers! ::)
Maar dat bvb een lijntje als Erpe Mere-Burst moet verdwijnen omdat het zichzelf niet kan betalen staat als een paal boven water!

;)

bellejt

politiek spelletje om de privatisering te kunnen starten.Net als bij Proximus spelletjes worden gespeeld om de put te delven van de onbekwame politici waar de brave/domme burger blijft op stemmen.

svvander

Miljaar inderdaad... inkomsten... mistypt haha.
Maar is privatisering dan zo slecht? Ik bedoel maar: als Infrabel zich alleen nog maar moet bezighouden met beheer en onderhoud van het spoorwegnet en er dan ook correct betaald voor krijgt... waarom niet? Ik ken de exacte rol van Infrabel niet echt, maar hun taken gaan toch veel verder als onderhoud van de sporen en het net, niet?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

evan

#5
Infrabel beheert het hele Belgische spoorwegnet.  Dat houdt in: Onderhoud van het net en zijn installaties, uitrol nieuwe installaties, coördinatie treinverkeer en interventies bij pannes en ongevallen.
Infrabel verkoopt dus rijpaden aan de diverse operatoren in Belgie voor zowel vracht als reizigersvervoer en dus ook de NMBS zelf.  Als daar nu lijnen zijn waar amper over gereden wordt ( 1 trein per uur in iedere richting) en deze lijn dient onderhouden te worden en uitgerust te worden met de nieuwste technologie dan lijkt het nogal evident dat ze er niet gaan geraken met het verkopen van rijpaden op die bewuste lijn.  De rest wordt dus aangevuld met dotaties (belastingsgeld dus ) en dat is dus niet altijd toereikend.  Dan snap je ook dat Infrabel prioriteiten moet stellen.

De stations (gebouwen) worden dan weer door NMBS Stations beheerd. 
De treinen door NMBS Mobility en Technics en dan zijn er nog de privé operatoren voor reizigers en vrachtvervoer....


Maar logisch dat niet iedereen dit weet en voor de gewone burger is dit dus gewoon DEN NMBS   ;D



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jef

Tuut zei de trein en de statie vertok.

evan

#7
TUC RAIL is 99% eigendom van Infrabel.  TUC RAIL heeft een gespecialiseerd studie bureau en gespecialiseerd werfpersoneel voor toezicht op de grotere vernieuwingsprojecten van Infrabel.  Het personeel van TR heeft trouwens een ander statuut dan het Personeel van Infrabel.  Infrabel personeel is statutair personeel en TR is gelijk aan de privé werksector  (lees maar; met ontzettend veel werkdruk  ::) )

;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

je bedoelt: bij tuc-rail gaat de zweep erover zodat ze bij infrabel ongestoord uit t raam kunnen zitten kijken?

evan

#9
Nee dat is het niet...
Die mannen hebben het ook druk, maar die hebben per specialiteit meer personeel per regio dan bij TR waar meer dan de helft van het personeel meer disciplines moet beheersen en dan nog nationaal moet opereren op de gekste momenten.  En ik ken veel collega's bij Infrabel die ook tot op hun tandvlees zitten...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Doornroosje


steamdriven

Citaat van: evan op 27 juli 2019, 12:37:59 PM
En ik ken veel collega's bij Infrabel die ook tot op hun tandvlees zitten...

En ik ken veel collega's bij de NMBS in dezelfde situatie.  ::)

Ik denk dat er heel veel mensen zouden schrikken van de werkdruk binnen de spoorwegen, en dan vooral bij het uitvoerend personeel. Dat is heel invasief in je gezinsleven.
Ik ben zelfstandige geweest in binnen- en buitenland, werknemer in privé (heel even) en nu al enkele jaren bestuurder. En ik kan met de hand op het hart zeggen dat ik nooit zo intensief met het werk heb moeten omgaan dan met wat ik nu doe. Op familiefeestjes zien ze me niet, verenigingsleven kan ik niet, een cursus volgen evenmin. in mijn vrije tijd ben ik dikwijls gewoon te moe om iets nuttigs te doen of moet ik bijstuderen.
Maar ik doe het graag. En heb geluk van een begrijpend gezin te hebben. Dat helpt.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html