Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Kwaliteit van ons modern materiaal?

Gestart door krispy, 25 juli 2019, 22:12:10 PM

Peter

Tja, daar is zo een gezegde:

Verbeter de wereld en begin met jezelf.
Als ik zie wat de jeugd (jongeren  enz) achterlaten op de festivals, en wat de vakantiegangers achterlaten op het strand, is er inderdaad nog veel werk aan de winkel.
Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus

Heb ik geleerd van jou Peter (waar alles steeds beter mee gaat?). Als het je boeit, mijn voetpad hier is proper . ;)
Den Eric

Jef

Citaat van: Michiel op 26 juli 2019, 10:45:48 AM
De trein is al lang veel aantrekkelijker dan de auto:

- Niet elke dag 2 uur in de file staan voor 20 km deur tot deur, maar op 3 kwartier terplaatse
- Geen gedoe met eindeloos rondjes rijden om een parkeerplaats te vinden
- Treinabonnement wordt integraal betaald door werkgever, dus geen verplaatingskosten. De auto is bijna onbetaalbaar in dagelijks gebruik.
- Geen stress en ergernis op de weg tussen allerhande autobestuurders die met vanalles bezig zijn, behalve besturen.
- Rustig de tijd om de krant te lezen of lekker weg te mijmeren met een blik op oneindig
- Je komt mensen tegen, en zit niet steeds weer alleen in je blik op wielen
- Met de trein is het steeds een beetje reizen, en af en toe een beetje avontuur door een onverwacht incident.

Voor u misschien wel, maar geen enkele van al deze punten is bij mij van toepassing.  ;)
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Jef

Citaat van: Peter op 26 juli 2019, 10:57:01 AM
Tja, daar is zo een gezegde:

Verbeter de wereld en begin met jezelf.
Als ik zie wat de jeugd (jongeren  enz) achterlaten op de festivals, en wat de vakantiegangers achterlaten op het strand, is er inderdaad nog veel werk aan de winkel.

Ligt ook deels aan de opvoeding denk ik...
Hoewel, wij hadden zelf dat verstand om afval nooit zomaar ergens weg te gooien, dus... ;)
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Chrisrail

#19
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

evan

#20
Bij de spoorwegen bijvoorbeeld moet je stellen dat deze zaken in volle zon liggen en dan nog lijden onder andere factoren.

Stel 40 graden in een thermometer hut.  Dus een koperen geleider in volle zon zoals bovenleiding gaat al snel naar de 50 graden.  Bovendien gaat daar nog een serieuze stroom door en zeker bij 3kV bovenleiding.  Deze stroom door de talrijke treinen die op zich ook nog ns extra verbruiken door de Airco.  Deze draad warmt al gauw op tot 60 graden en dan komen we zo wel stilletjes aan aan het maximum regelbereik van de spantoestellen die de uitzetting moeten opvangen.    Er zijn verschillende kabels die elkaar kruisen zoals aardingskabels en onder spanning staande delen die op zich zo geplaatst zijn dat bij doorhang ze elkaar niet raken.  Echter als het opvangbereik van alle regeltoestellen bereikt is, durft er wel eens een kortsluiting door de mazen van het net glippen.  En de risico's zijn zeker groter op werven en overbruggingen waar alles korter op elkaar zit.  Een kortsluiting met een uitschakeling als gevolg resulteert in stilvallende treinen die dan ook de snelle interventie verhinderen voor herstelling. 

De rails net hetzelfde, die zijn bij zo een weer gloeiend heet!  Daar gaan echter ook diezelfde stromen door, ze liggen in vlakke zon enz.  Er zijn weinig storingen de laatste jaren hierdoor omdat er veel aandacht aan gegeven wordt.  Echter ter hoogte van wissels kunnen ook zettingen zijn in de tongen enz waardoor de eindafschakelingen die de stelmechanismes monitoren voor de veiligheid een fout geven.  Dus weeral trein laten wachten en eerst nakijken...

Deze dingen gebeuren nu eenmaal en dat overal ter wereld...

En een auto... ik denk dat je versteld zou staan hoeveel oproepen de pechverhelpingsdiensten momenteel bij dit weer moeten verwerken.  Als er een auto in panne staat is er hooguit een beetje file ,maar iedereen kan er langs.  Op een spoorlijn kan één trein die panne heeft veel meer hinder veroorzaken omwille van het feit dat je deze niet zomaar kan inhalen en hulp geraakt er ook minder snel bij. 

Appelen en peren vergelijken doet iedereen die niet gehinderd is door enige kennis van zaken  ;D

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Citaat van: evan op 26 juli 2019, 11:27:19 AM
En een auto... ik denk dat je versteld zou staan hoeveel oproepen de pechverhelpingsdiensten momenteel bij dit weer moeten verwerken.

Valt veel beter mee dan wanneer de eerste sneeuw valt. Ik spreek uit professionele ervaring. Het is natuurlijk wel zo dat veel mensen nu in het buitenland zitten, maar op een vloot van +/- 50.000 wagens, minder dan 2% en op van die 989... om maar een getal te noemen, zijn er "maar" een 10-tal die echt aan de warmte te wijten zijn.... meestal airco of electronica. In de wintermaanden staat de telefoon bij ons technische- en schadediensten van 's morgensvroeg 7u tot 's avonds 18u30 constant bezet (en ze zitten daar dan met ne man of 12 om telefoons op te pikken... wetende dat er dan nog eens een heel pak op andere diensten binnenkomen).

Neenee, je kan veel zeggen van wagens maar de meeste (moderne) wagens, kunnen goed overweg met warmte. (Zolang de bestuurder/eigenaar maar normaal doet).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

adrievans

Citaat van: svvander op 26 juli 2019, 12:28:19 PM


Neenee, je kan veel zeggen van wagens maar de meeste (moderne) wagens, kunnen goed overweg met warmte. (Zolang de bestuurder/eigenaar maar normaal doet).

Zou het ook niet kunnen komen dat een trein alleen in een beperkt gebied rijd en dus op die klimaatomstandigheden getest wordt en dat auto`s min of meer wereldwijd verkocht kunnen worden en daardoor meer weersomstandigheden aan moeten kunnen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

krispy

Heb interessante uitleggen gelezen en kan me daar perfect in vinden maar toch , spijtig dat men niet meer rekening houd  met deze uitzonderingen die stilaan gewoontes aan het worden zijn , in men vroeger bedrijf werd alles door een tempkast gestuurd tussen-20 en 80 graden zodat die electronica het zeker niet zou begeven
Dat van wagen is effectief zo , die worden getest voor wereldwijd en krijgen extra inspanningen voor koude als warme omgeviingen( worden andere radiatoren enz gebruikt per regio)maar voor openbaarvervoer zou ik ervan uitgaan , werken in alle omstandigheden zelfs extreem , dan zouden deze problemen niet meer mogen voorkomen ,(ja dit ten gevolge van het prijskaartje , op een levensduur van 30a40 jaar zou dit niet veel mogen uitmaken ), wat de bovenleiding betreft , daar kunnen toch oplossingen zijn door middel van andere draad.
Daarstraks op nieuws gehoord dat men op kleinere lijnen de dieselstellen vervingen door bussen , dat kan toch niet de bedoeling zijn .maar ja we zullen het ermee moeten doe denk ik , maar ik hoop dat de aankoopgroepen van dergelijk materiaal hier in de toekomst meer rekening mee zouden houden
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Metpetergaathetbeter

als ik je een beetje volg zou het volgend materiaal probleemloos in detoekomst moeten rijden aan 50°C;want reken daar de komende decennia telkens( nu en dan 1°meer)en dan nog wat reserve zou dat toch de komende richttemperatuur moeten zijn? :-\

svvander

Citaat van: adrievans op 26 juli 2019, 14:19:49 PM
Zou het ook niet kunnen komen dat een trein alleen in een beperkt gebied rijd en dus op die klimaatomstandigheden getest wordt en dat auto`s min of meer wereldwijd verkocht kunnen worden en daardoor meer weersomstandigheden aan moeten kunnen.

Dus in het Zuiden van Frankrijk, Spanje, Italië... om nog maar een paar landen te noemen waar het wel vaker warmer is binnen Europa (Ik zwijg dan nog over Zuid-Amerika), rijden geen treinen?  ??? Nee, ik weet wel waar je op aan stuurt, maar dan nog: soms worden snel excuses gezocht op technisch vlak. Is bij ons op het werk ook niet anders: loopt er iets verkeerd... het is het systeem. Terwijl het soms aan het proces of de manier van aanpakken ligt. Eigen aan mensen. Maar zaak is wel dat die spullen poen kosten en toch niet werken. Als dit echt een probleem is, zou ik toch eens aan de telefoon hangen met één van de verantwoordelijke fabrikanten.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Dirky

Je beseft toch dat alles om geld draait?

Opnieuw een voorbeeld; kostprijs van pro-3000 lumen inbouw spot is ca. 16€. Dat ding is dan ontworpen voor een omgevingstemperatuur van 30°C. Dezelfde spot voor 50°C zal een 5-tal € meer kosten. En diezelfde spot voor gebruik bij hoge temperaturen tot bvb 80*100°C, zal snel richting 40€ gaan.

Ik ben ervan overtuigd dat "alles kan" om op alle vlakken de treinen en hun infrastructuur uit te bouwen voor hogere temperaturen maar ja, wie zal de meerprijs betalen? En loont dat voor die weinige extremen die we kennen?

Rangeerduivel

Citaat van: Dirky op 26 juli 2019, 16:51:17 PM
Je beseft toch dat alles om geld draait?

gelukkig zitten hier mensen op het forum die nuchter nadenken, maar pas op dat de beheerders (lees politici) het niet horen want tot nog toe is voor hen de oplossing bij uitstek; taksen, accijnzen en belastingen! ???

;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Dirky op 26 juli 2019, 16:51:17 PM
En loont dat voor die weinige extremen die we tot nu toe kennen?
misschien wordt dat voor het zekerste toch maar mee in overweging genomen ?

Davy

Zijt allemaal blij dat het "maar" de treinen zijn die stilvallen en niet de vliegtuigen :D