Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Kwaliteit van ons modern materiaal?

Gestart door krispy, 25 juli 2019, 22:12:10 PM

krispy

Hoe is het mogelijk dat hier als het twee dagen warm is heel ons openbaarvervoer door de knieën gaat.
Bovenleidingen begeven het , airco werken niet , logs en stellen vallen stil , problemen met grammen en bussen  en zo kunnen we doorgaan

In het zuiden hoor je over die problemen niet , daar overleeft alles die temperaturen
Waardoor zou dit allemaal komen (elke euro besparen of ... )
Wiet heeft hierop een deftig antwoord ?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

svvander

Ik heb daarstraks een heel ander verhaal gehoord van één van de conducteurs. (Ok, de deuren heb ik aan de lijve ondervonden... maar buiten dat werkte de airco nog steeds naar behoren, zelf boven verwachting).
Blijkbaar waren er collegae (niet van mij, van die conducteur), die weigerde om te vertrekken omdat het te warm was en omdat ze de rit (in mijn geval van Leuven naar 's Gravensbrakel/Eigenbrakel) en terug niet zagen zitten. Gevolg trein afgelast en een heel pak reizigers gestrand in een bloedheet station. Die man sprak met heel spijt over de situatie, maar trotseerde toch maar ff zelf de last en kwam zich vriendelijk bij iedereen excuseren voor het afschaffen van de vorige trein en de vertraging op de huidige.

Maar goed: ik kan er wel inkomen dat het niet leuk werken is in zulke temperaturen... maar het op het materiaal steken?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

#2
De temperaturen die we nu meemaken, zijn letterlijk recordwaarden. Nooit hebbben we dergelijke temperaturen hier in België gemeten. Het vorig maximum in Ukkel was 36.6 graden. We gaan er nu niet een paar tienden overheen, maar met zo'n 3 graden. Dat is uitzonderlijk en ondenkbaar veel.

Ik vermoed dat alles wat we hier in België (laten) bouwen, rekening houdt met de gekende extremen. Tot nu to was het extremum 36.6 graden; een temperatuur dat we normaal gezien amper of nooit zouden halen, want het is per definite een extremum. Wanneer we toch deze temperatuur bereiken, komen we in het domein buiten het geplande werkingsgebied van de meeste toestellen. Dat er dan plots veel meer defecten optreden is "normaal". Herinner het Italiaans "vogelbekdier" met een beetje sneeuw. Italianen waren een beetje verrast dat het ergens kon sneeuwen. (Sorry voor het makkellijk doelpunt)


Om geen problemen te hebben met condities die buiten-extreem zijn, moet men de apparatuur hiervoor voorbereiden. Wie gaat die extra kost betalen om werkingsgaranties te bieden van toestellen tegen onwaarschijnlijke condities? Is het niet een beetje absurd om bijvoorbeeld nu treinen en infrastructuur te bouwen die gegarandeerd werken van -50 tot +50 graden Celcius?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Inderdaad Michiel de nagel op de kop.

En Krispy wees gerust in al onze buurlanden hebben ze ook die problemen, maar die worden hier in België in de media niet vermeld.  Te warm is te warm en dan vallen defecten nu eenmaal voor.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ferdi


chef garde

Het zijn die uitersten die ons steeds parten spelen!  Mocht het continu voor langere periode bijvoorbeeld 25 graden en droog blijven, dan zouden er minder problemen zijn.  Nu hebben we uitersten op relatief korte tijd, in juli was er een periode frisser weer met regen en temperaturen van begin de 20 graden, deze week kurkdroog en bijna dubbel zo warm.  Door die schommelingen ziet materiaal meer af dan bij een constante, metaal/beton/rubber/kunststof/... heeft meer kans om te 'bewegen' te krimpen, uit te zetten, te overhitten enz, en dat veroorzaakt veel problemen. 

BR-59

Niet om flauw te zijn, mar het materieel wordt getest bij 40 graden en helaas kwam de temperatuur erboven. Terechte onvoorziene omstandigheden dus en een reden om de test te gaan herwaarderen. ;D
Daarbij doen wij ook ons best niet meer als onze temperatuur boven de 40 graden komt 8)

Dirky

De radio in mijn ateljeeke staat op SWR1 vastgeroest de laatste jaren en het is duidelijk dat de machtige DB ook te kampen heeft met deze extremen.

Electronische schakelingen mogen dan wel getest zijn bij een omgevingstemperatuur van pakweg 40°C, maar bij een buitentemperatuur van +40°C kan ik me best voorstellen dat in sommige ruimtes binnenin, de temperaturen zeer hoog oplopen...

(voorbeeld uit de praktijk; de LED-verlichting die ik ontwerp wordt getest in een ruimte van 30°C. Laatst kregen we een klacht van een Franse winkel dat de toestellen in de etalage te snel kapot gingen. Ter plaatse gaan meten: zomaar eventjes 75°C tegen het plafond achter de etalage-venster)

Jef

Waarom blijft een auto dan wél werken tijdens die "extreme temperaturen"? Die worden dus wél in extreme omstandigheden getest:

- Geen wachttijden tot er eindelijk "een auto" beschikbaar is om naar huis/werk te rijden.
- Niet stilvallen omdat de diesel of benzine "plots" op is. En mocht dat het geval zijn, kan je onmiddellijk uitstappen en hoef je geen uren te wachten tot je wordt bevrijd.
- Airco werkt werkt steeds perfect.
- Geen 3 keer overstappen in een andere auto door technische problemen tijdens een heen- of terugreis.

Het zal toch nog een lange tijd duren vooraleer het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt dan de auto.  :-\ ;)
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Metpetergaathetbeter

iemand uit mijn vriendenkring woont langsheen een  Steenweg, de gevels krijgen zonlicht van s'morgens vroeg tot 'savonds laat en als je daar langs wandelt(in de late namiddag/avond) moet je op de weg gaan lopen want op het voetpad kun je niet blijven wandelen van de stralingswarmte van de gevels.Ik denk dat je gisteren bijna BBQ kon !

Rangeerduivel

Citaat van: Jef op 26 juli 2019, 10:13:43 AM
Het zal toch nog een lange tijd duren vooraleer het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt dan de auto.  :-\ ;)

Jef, daar kan geen verandering in komen vooraleer Anuna De Wever, Kira Gantois en Greta Tunberg hun fiat daarvoor hebben gegeven! ::)

;)

bollen neus

Citaat van: Rangeerduivel op 26 juli 2019, 10:24:24 AM
Citaat van: Jef op 26 juli 2019, 10:13:43 AM
Het zal toch nog een lange tijd duren vooraleer het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt dan de auto.  :-\ ;)

Jef, daar kan geen verandering in komen vooraleer Anuna De Wever, Kira Gantois en Greta Tunberg hun fiat daarvoor hebben gegeven! ::)

;)

Daar hoort ge niet veel van nu, verkiezingen zijn gedaan en de partij die het eens ging oplossen? Ook op verlof met de vlieger. Of is het een vliegtuig? Tja met al die moderne toestanden zou nen mens beginnen twijfelen is het niet?
Maar als "komkommer draadje "is het er echt de temperatuur voor.
Den Eric.

Jef

Citaat van: Rangeerduivel op 26 juli 2019, 10:24:24 AM
Citaat van: Jef op 26 juli 2019, 10:13:43 AM
Het zal toch nog een lange tijd duren vooraleer het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt dan de auto.  :-\ ;)

Jef, daar kan geen verandering in komen vooraleer Anuna De Wever, Kira Gantois en Greta Tunberg hun fiat daarvoor hebben gegeven! ::)

;)

Hun "fiat"... Wat een héérlijke woordspeling, Rudy!  :D
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Michiel

#13
De trein is al lang veel aantrekkelijker dan de auto:

- Niet elke dag 2 uur in de file staan voor 20 km deur tot deur, maar op 3 kwartier terplaatse
- Geen gedoe met eindeloos rondjes rijden om een parkeerplaats te vinden
- Treinabonnement wordt integraal betaald door werkgever, dus geen verplaatingskosten. De auto is bijna onbetaalbaar in dagelijks gebruik.
- Geen stress en ergernis op de weg tussen allerhande autobestuurders die met vanalles bezig zijn, behalve besturen.
- Rustig de tijd om de krant te lezen of lekker weg te mijmeren met een blik op oneindig
- Je komt mensen tegen, en zit niet steeds weer alleen in je blik op wielen
- Met de trein is het steeds een beetje reizen, en af en toe een beetje avontuur door een onverwacht incident.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

#14
tja om iets te veranderen moeten het altijd de anderen zijn die Eerste/enigste stap moeten zetten, gemakkelijker is het om steeds alles in het lachwekkende te trekken.
Maar gelukkig zijn er naast "die milieuterroristen" ook anderen die stilletjes gaan inzien dat onze manier van leven/alles om zeep helpen van zowat alles dat daar verandering in moet komen.
Ik ben helemaal gene "Groenen".Ik stel mij  wel vragen en ik zou graag een leefbare wereld willen achterlaten voor mijn (klein,.....)kinderen.Misschien lachwekkend maar dat zegt niets over mijzelf,maar veleer over degenen die het schijnbaar altijd leuk en in het lachwekkende moeten trekken!