coils detaileren

Gestart door loebaske, 25 juli 2019, 17:04:27 PM

loebaske

Voor wie zijn coilswagons wil detaileren met armen is er een setje verkrijgbaar (MCA 08), omvat 12 armen, 12 armhouders en messing draad om de houders te bevestigen. Meer info op info apestaartje punt miaa.be  deze set staat nog niet op de site

Een kleine inleiding.

Er ontbreken coils armen, in het begin van de eerste coils wagons was dit niet aanwezig, na een
paar ongevallen met deze wagons werden er armen aangebracht om de stalen rollen vast te houden daar deze niet gaan schuiven bij dergelijke onverwachte toestanden.
Vooreerst zorgen we dat de armen ontdaan worden van onevenheden, met een X-Acto  mesje (bestelnr. MX12)




Nadien kan je deze schilderen in  het rood/bruin Humbrol 186 of in Infra blauw Humbrol 89, om wat afwisseling in kleur, Infra  blauw zijn herstelde armen. De geëtste arm houders boor je een gaatje van 0.5 mm, deze is om de as van de armhouder op te bevestigen.



Plooi langs de langste zijde 90° met een plooibankje, opletten dat je de kopskant niet mee plooi, het kopstandje plooi je met een bektang ook in 90°



Als alle zijden zijn geplooid hou je een kuipje over.



Kan je nu ook schilderen in het rood/bruin Voor het schilderen van de armen, kan je deze op bijgeleverde messing van 0.5 steken, die nadien dienst gaat doen als de as waar de armen.
Op de Roco coils is er een opening waar de PVC rollen bevestigd zijn, deze maak je met een stripje styreen dicht aan de bovenzijde, de gleuf vul je onderaan op met putty, nadien verwijder je de strip, je schilder je die weer in het rood/bruin, tenzij je de coils opnieuw gaat  gebruiken. Wel opletten want de standaard bijgeleverde coils zijn te breed.



In sommige PVC rollen (coils)  zit een metalen gewicht om de wagon te voorzien van gewicht, indien je deze niet gaat gebruiken is de wagon te licht, in dat geval breng je strips bladlood aan langs de  binnenzijde van de wagon tot je weer 70- 90gr. heb.



Voor de coils kan je styreen strips van 80 cm op 1.5 cm snijden uit 0.5 plaat, oprollen en voorzien van de nodige spanbanden.
Je kan nog de handgrepen aan de wagons aanbrengen als extra detail.













Metpetergaathetbeter

#1
knap, mogelijk kun je die maar aanbrengen op wagons die reden toen ze vernummerd werden  (437   naar  476..................................................(deze laatste)  :-\ of heb ik het fout?

ronny-vdv

Zijn die armen niet te groot?
Mvg,

ronny-vdv


Metpetergaathetbeter

#4
volgens de foto lijkt deze wagon armen van verschillende lengte te hebben  ;)
voor de middenste/grootste coil lijken van de langste armen voorzien te zijn, voor zo ver ik uit maken kan zijn de andere armen van nog 2 verschillende lengte met een willekeurige plaatsing ( enkel voor deze wagon?)Mogelijks is dat bij andere wagons verschillend, deze zou misschien kunnen uitgerust zijn met armen van afgedankte andere wagons

modèlisme

De plaatjes zijn volgens mij gecopieerd van mijn plaatjes.
pb Messing Modelbouw
 

Metpetergaathetbeter

daar het niet meer mogelijk is vraag ik het U die armen zijn die allemaal even lang of zou er al niet eens gecannibalisseerd bij andere types wagons waardoor je volgens mij verschillende maten van armen krijgt?

mark7758

Ze horen gelijk in lengte te zijn. En ja soms wordt er iets hergebruikt van een andere wagen. Maar dat is wel zeldzaam.
De krachten van de lading worden dan niet even gelijk verdeelt en dat is niet goed voor de wagon.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

SuSke

Citaat van: modèlisme op 13 augustus 2019, 13:56:16 PM
De plaatjes zijn volgens mij gecopieerd van mijn plaatjes.
pb Messing Modelbouw

Er staat anders wel een melding van MIAA op de foto's, maar helaas zal Eric je statement niet meer kunnen beamen noch weerleggen. :(
Je reactie komt ook bijna een maand na publicatie op de proppen. ???
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

#9
Citaat van: SuSke op 13 augustus 2019, 15:14:31 PM
Er staat anders wel een melding van MIAA op de foto's, maar helaas zal Eric je statement niet meer kunnen beamen noch weerleggen. :(
Je reactie komt ook bijna een maand na publicatie op de proppen. ???

trouwens zijn 3D armen via andere kanalen  ook te krijgen aléz te kopen

Gerolf

#10
Citaat van: modèlisme op 13 augustus 2019, 13:56:16 PM
De plaatjes zijn volgens mij gecopieerd van mijn plaatjes.
pb Messing Modelbouw

Tof hoor, zulke verdachtmakingen op de kap van iemand die niet kan repliceren  >:(

Die plaatjes heb IK getekend en geëtst voor Eric.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bellejt

alle foto's van MIAA zijn zelfgemaakte foto's en daarom staat er ook het watermerk op.Heb ik Eric destijds doen aanmaken omdat dan de foto's niet mogen gecopieerd worden.Een deel van de foto's zijn zelfs afgeleiden van foto's die ik heb genomen.Net als vertalingen van nederlands naar frans die door mij zijn gedaan.Helaas heb ik zelf de tijd niet om MIAA verder te zetten (als silent partner) daar Eric de drijvende veer was en de man met de skils om zulke mooie dingen te verwezenlijken.
PS: als er foto's zijn van andere mensen is dat met hun toestemming.

Metpetergaathetbeter

#12
Citaat van: Gerolf op 13 augustus 2019, 16:37:36 PM
Tof hoor, zulke verdachtmakingen op de kap van iemand die niet kan repliceren  >:(
ik had een soortgelijke reactie ook geplaatst en verwijderd omdat ik andere moderator aanschreef om die beschuldiging weg te halen om dezelfde redenen, blijkbaar vond GEROLF (terecht) nodig het een andere wending te geven en te reageren i.p.v. verwijderen.Ook Suske's reageren ging in die richting

Je had misschien beter geschreven Eric liet hem inspireren  en dat had eigenlijk de meest juiste omschrijving geweest die hij mij ook toevertrouwde  :-\ want ik had geinformeerd naar de aanmaak van die armen en verder had Eric nog een reden die aan te maken maar die ga ik uit respect voor zowel U als Eric hier niet plaatsen

svvander

Seg mannekes... meent ge dees nu? Is alle respect verdwenen of hoe zit dat hier? Dit is het tweede topic dat wordt overschaduwt door een achterbakse natrap op een bericht van Eric.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be