Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)

Gestart door Robrecht, 25 juli 2019, 09:29:45 AM

SuSke

Yep, en gebruik van veerbronsdraad die een beetje op spanning getrokken wordt zodat die mooi strak blijft liggen.

Citaat van: BrainFeeder op 05 augustus 2019, 12:08:54 PM
Die op jullie baan zag/ziet er wel heel realistisch uit.
Ik zal de complimenten overbrengen aan de soldeerders van dienst die zich enkele maanden ontfermd hebben over het solderen van zo'n 20m bovenleiding. Er zit zo'n 100m draad in verwerkt  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

rails durven al eens uitzetten, hoe zit dat met die bovenleiding hebben jullie daar ook problemen mee en/of wat is de oplossing die jullie al dan niet vonden hiervoor ?

Robrecht

Ik doe een gok: minder volume in de draad dan in rails, minder uitzetting, mogelijke onderbrekingen (niet gesoldeerd) aan uiteinden modules => geen last van krom getrokken draden etc?
(maar wacht toch maar antwoord van experts af :p )

Ik heb zelf ook nog een beginnersvraag: wat is veerbronsdraad?  8) ::) Google kent dat mooie woord niet...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...


SuSke

#64
Hier komt die wij gebruikt hebben vandaan: https://www.fohrmann.com/de/feder-bronzedraht-verschiedene-oe.html

@Metpetergaathetbeter / Brainfeedr
Wat die uitzetting betreft, die hangt enkel af van de lineaire uitzettingscoëfficiënt van de gebruikte materialen en het temperatuursverschil. De diameter speelt hierin geen rol.

Voor messing is de lineaire uitzettingscoëfficiënt 0.000021 mm/mmK - op een modulebak van 120cm en een temperatuursverschil van 50°C zou dat een verlenging geven van 1.26mm
Voor nieuwzilver wordt dat met eenzelfde lengte en temperatuur 1.08mm en (veer)brons ligt in de zelfde grootorde.

Als je dan gaat bekijken wat de doorhang wordt met die relatieve verlenging (voor een spantafstand van 60cm) dan krijg je een doorhang (of pijl) die verwaarloosbaar is. Het verschil tussen de koorde (600mm) en de boog (600,54mm) is te klein om ook maar op te vallen en wordt waarschijnlijk eerder in horizontale richting gecompenseerd dan in vertikale.

Er zijn dus geen problemen te verwachten voor de bovenleiding tijdens een hittegolf (op onze banen toch niet).

Let wel dat deze berekening opgaat voor een modelbaan. Op het grote voorbeeld kan de temperatuur in de draad vlotjes oplopen tot een veelvoud en is de lengte van de draad ook significant langer waardoor er ook een grotere relatieve verlenging plaatsvindt die door de spantoestellen moet opgevangen worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

dank voor de uitleg, inderdaad verwaarloosbaar, voor dit soort zaken moet je al een beetje in de bouw(stiel) zitten en materiaalkennis bezitten

Robrecht

Ik vond de uitleg ook interessant  :)

En bedankt voor de linkjes, maar is dat iets typisch Duits dan? Als ik op vertalingen zoek kan ik niet meteen een Vlaamse winkel vinden die dat (online) heeft.
Even dacht ik dat het iets zoals gitaar snaren was. Maar dat is toch nog wat anders blijkbaar.

Ik zat ook wel te denken of dat wel de juiste oplossing is voor mijn situatie, gezien ik stukjes draad wil die ik tussen de consoles uit kan halen wanneer nodig. Solderen aan de ophanging ga ik waarschijnlijk niet doen...

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

Je kan ook de Sommerfeldt draad kopen van o,4 mm en die is langer.  Je hoeft dan amper te solderen.  Deze heeft niet de hulpdtager zoals compound cc bovenleiding, maar komt wel overeen met enkelvoudige S bovenleiding voor sporen tot 90 km/u.  Dit is trouwens ook de draad. voor wisselverbîdingen. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

Je kan ze gewoon een haakje plooien die je achter de hangers haakt, de volgende heeft dan een haakje in de andere richting...Zo doet Sommerfeldt dat ook.


bovenleiding op de foto's is wel van een Duits type Sommerfeldt

Is het iets in dien aard wat jij bedoelt Evan? :-\

;)

Robrecht

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Alan On Track

Dit is zo'n leerrijk draadje! Blij dat ik het toevallig gevonden heb voor wanneer ik me eens aan bovenleiding waag
Modelbouw is een kunst

evan

#71
Moet lukken dat dit draadje vandaag de kop opsteekt.  Ik ben een hele dag met dat gedoe in de weer geweest en morgen nog zo één...

162172881_2898998727089415_5746366473245946319_o by evan Daes, on Flickr

Deze scene is 6 meter lang, maar ingezoomd met de smartphone :)


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Die foto heb ik vandaag nog eens ergens gezien. ..  ;D ;D

Machtig mooi beeld
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.