Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)

Gestart door Robrecht, 25 juli 2019, 09:29:45 AM

Robrecht

Citaat van: loebaske op 31 juli 2019, 17:22:37 PM
de mastpalen kunnen toch evengoed langs het L gedeelte van de sporen?
Die Y arm kan je toch zowel L als R plaatsen?
Als ik me niet vergis komt de steun op het portaal gelijk met de ophanging? (dat oogje)
Misschien had het voor die op de foto nog net gegaan, maar verderop is er alleen maar minder plaats. Ik dacht bij start niet dat ik bovenleiding zou gaan maken  :-[
De aftakking gaat ook geen draad krijgen, anders had ik er een portaal voor 3 sporen van gemaakt, dat was een optie :)

De Y arm kan volgens Evan best per portaal (of afhankelijk van de situatie, wissels, bochten,...) afwisselend L en R geplaatst worden.
En voor ik de andere maak ga ik nog eens goed kijken naar het voorbeeld, qua posities van ophanging etc is er veel mogelijk denk ik.

Citaat van: mardig23 op 31 juli 2019, 21:12:03 PM
Ik denk ook dat de paal hoger moet zijn, of hij nu op de muur staat of tussen de sporen. De hoek van de trekstangen is te klein zo.
Ook zou de verticale paal dikker moeten zijn dan de horizontale drager.

Voor de rest ben ik fan. Ik volg, en steel met mijn ogen ;)
Gisteren nog een paar paaltjes gemaakt die zijn een cm hoger. Het stoorde mij ook enorm. Afwachten of de cm genoeg is :D
Voor afmetingen heb ik me voorlopig gebaseerd op die van Sommerfeldt. Aangezien ik hun Y (stoel?) wel wil gebruiken op zeflbouw portalen, en op de baan later ook hun masten (waarschijnlijk) leek het me handig als ze toch nog wat op elkaar leken. Mijn oogjes zijn eigenlijk te dik waardoor de verticale al iets breder uitvalt waar die er tussen zitten. Maar naar mijn norm is het in orde  ;)


Gisteren, met wat zenuwen, de gaatjes geboord.. ben gegaan voor 2.4mm.
Daarna de nieuwe palen op een schroef met platte kop gezet. Dat leek mij al een pak steviger dan met houtlijm in een laag pluimkarton...



H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

mardig23

Ziet er goed uit 8)

Wat heb je nu als afstand genomen tussen de mastpalen?
Mvg Karl

Robrecht

Citaat van: mardig23 op 01 augustus 2019, 11:29:38 AM
Ziet er goed uit 8)

Wat heb je nu als afstand genomen tussen de mastpalen?
Merci, ik ben ook wel tevreden, ik had meer drama en rampen verwacht met dat boren  ;D ::)

Ik heb uiteindelijk de kleine Sommerfeldt lengte genomen, 250mm
Met de overgangswissel, die ik wel wil voorzien van bovenleiding, komt dat het beste uit zo (hoop ik).
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

OlivierV

Citaat van: BrainFeeder op 01 augustus 2019, 11:42:37 AM
Citaat van: mardig23 op 01 augustus 2019, 11:29:38 AM
Ziet er goed uit 8)

Wat heb je nu als afstand genomen tussen de mastpalen?
Merci, ik ben ook wel tevreden, ik had meer drama en rampen verwacht met dat boren  ;D ::)

Ik heb uiteindelijk de kleine Sommerfeldt lengte genomen, 250mm
Met de overgangswissel, die ik wel wil voorzien van bovenleiding, komt dat het beste uit zo (hoop ik).
Is om de 25cm niet wat kort? Ik zet ze liever over langere afstand (ongeveer 2 rijtuigen bij recht spoor idem aan werkelijkheid), wat je natuurlijk hebt is dat je er bij wisselstraten meerdere op kortere afstand moet zetten doordat er meer sporen kriskras gaan lopen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Robrecht

Citaat van: OlivierV op 01 augustus 2019, 11:56:59 AM
Is om de 25cm niet wat kort? Ik zet ze liever over langere afstand (ongeveer 2 rijtuigen bij recht spoor idem aan werkelijkheid), wat je natuurlijk hebt is dat je er bij wisselstraten meerdere op kortere afstand moet zetten doordat er meer sporen kriskras gaan lopen.
Ja Olivier je hebt gelijk, Als ik ooit wat meer spoorlengte heb liggen ga ik ook zeker kiezen voor meer afstand op de rechte baan. Ik heb me ook al bedacht dat het plaatsen van rijtuigen met die palen wat lastig gaat zijn. Maar er liggen die wissels, en nu heb ik een mast meer om in elkaar te steken. ;)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

Belangrijk dat je de locatie weet waar je paal komt bij een wissel!  😉
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN


SuSke

Op Vaerwegh Dok staan de masten op 60 cm wat mooi uitkwam met de 120 cm lengte van de modules. Nadeel is wel dat je dan je bovenleiding ook zelf moet maken, maar dat was initieel al de bedoeling.



Bij de overloopwissels werd de afstand aangepast in functie van de spandraden en in de "korte" bocht op de centers werd gewerkt naar 30 cm met console masten aan de buitenzijde van de bocht om het zicht op de seinen niet te hinderen.
Zeker ook met dank aan de informatie verstrekt door Evan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loebaske

Een realistische afstand, doch niet altijd te verwezelijken op kleine spaghetti banen...

Robrecht

Alé how, jullie zijn erin geslaagd om me m'n afstand toch maar te laten veranderen  ;D
Ik heb voorlopig gaatjes overgeslagen zodat er nu 3 consoles zijn met ongeveer 500mm er tussen. Ik ga dan wel nog een kleine mast moeten voorzien om bij de overgangswissel de draad aan te spannen.

(sorry voor de slechte foto, het was te donker binnen)


De masten staan nog niet vast, dus nog wat scheef  :P
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Robrecht, vervang die grote ogen om de draagdraad aan te bevestigen door een klein lusje uit geplooide draad die je door een isolator steekt. Het resultaat zal zoveel mooier zijn.
Ik weet niet of je je ook gaat wagen aan zelfbouw van de draden nu je op die 500mm afstand zit :-)

Fotootje van in de tijd dat het bij ons nog "Work In Progress" was.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Citaat van: SuSke op 05 augustus 2019, 11:54:56 AM
Robrecht, vervang die grote ogen om de draagdraad aan te bevestigen door een klein lusje uit geplooide draad die je door een isolator steekt.
Ik weet niet of je je ook gaat wagen aan zelfbouw van de draden nu je op die 500mm afstand zit :-)
Ooit op de grotere baan ga ik wel eens kijken voor andere oogjes, of geplooide draad zoals je terecht aangeeft :)
Voorlopig wil ik het nog eenvoudig demonteerbaar houden aangezien anders het een gedoe is om wagons en locs enzo op de sporen te plaatsen.
Dan lijken me grote oogjes handig door minder gepruts.

Ik ga me wagen aan zelfbouw draad :) zag ergens een handig hulpmiddel met nageltjes op een plank  ;D

Die op jullie baan zag/ziet er wel heel realistisch uit.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Gerolf

Citaat van: BrainFeeder op 05 augustus 2019, 12:08:54 PMIk ga me wagen aan zelfbouw draad :) zag ergens een handig hulpmiddel met nageltjes op een plank  ;D

Ik vond persoonlijk een tekening op een plank, en stukjes schilderstape erg handig (en preciezer dan een spijkertje)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Robrecht

En dan de draad op z'n plek houden met de tape?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...