Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)

Gestart door Robrecht, 25 juli 2019, 09:29:45 AM

Rangeerduivel

Citaat van: BrainFeeder op 30 juli 2019, 16:34:50 PM
Dan hangen ze het al hoger bij overwegen, rijden ze er nog tegen met vrachtwagens en bussen...  ;D

...bussen niet zo gauw, je moet het met die busschauffeurs niet erger maken dan het is, 't is zo al erg genoeg!  ;D ;D ;D

;)

Robrecht

Nieuwe schets, nieuwe poging


Langs het spoor




De manier van plaatsing op de muur is niet ideaal. Het geheel weegt meer als gedacht  ::)
Straks toch maar eens iets bedenken met bouten...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

Het ziet er goed! uit en de stoelen staan juist!

Let er wel op van volgende keer de trekstangen nog iets hoger op je paal te plaatsen zodat de hoek wat groter is van je stangen met de console.

Tip voor als je de rijdraden gaat plaatsen, plaats ook de 2 aardingskabels.  Deze maken het geheel af en ook steviger.  Kijk even naar de werkelijkheid en evt. het filmpje waar deze hangen ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Evan, een knagende vraag over die aardingskabels. Het is mij opgevallen dat in België alle masten verbonden zijn met een doorgaande kabel. Is dat hele systeem ook echt geaard of is het alleen maar een onderlinge verbinding? En is er verder in het systeem nog iets geaard?
In Nederland is er in het bovenleidingsysteem helemaal niks geaard. Wordt dat verschil veroorzaakt door het verschil in bovenleidingspanning tussen NL en BE, of komt het door een verschil van inzicht?

Robrecht

Ik heb wel eens kabels zien lopen van de rails naar de grond waarvan ik toen vermoedde dat het een soort aarding is. Hoe het allemaal echt zit weet Evan waarschijnlijk wel :)

Bedankt trouwens voor de goedkeuring, Evan  ;D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

chef garde

Mooi Robrecht!

Als 't een tip kan zijn:

Daar waar de horizontale drager aan de verticale balk vasthangt heb ik tijdje geleden een steviger geheel kunnen maken door de horizontale drager te creëren uit 2 tegen mekaar geplaatste U-profielen van 3mm.

Wat je nodig hebt is een vijltje van 3mm breedte en een handvol wasknijpers van moeder de vrouw!  Daar waar de horizontale drager aan de verticale paal moet komen vijl je aan beide zijden een stuk weg tot je helemaal op het midden van het H-profiel komt (gaat best vlot!) een daarin pas je dan de 2 horizontale U-profielen die je mooi rug aan rug plaatst.  Met een mal kan je een mooie rechte hoek fixeren en de boel aan elkaar solderen.  De trekdraden en oogjes kun je nu tussen de 2 ruggen van de U-profielen op hun plaats zetten en houden met moeder haar wasknijpers, vervolgens solderen.

Als laatste komen de dragers voor de bovenleiding erop, je kan die mooi spannen over de U-profielen, lipjes mooi naar binnen draaien met een mini schroevendraaier en solderen maar!

Michiel

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 juli 2019, 13:09:58 PM
Evan, een knagende vraag over die aardingskabels. Het is mij opgevallen dat in België alle masten verbonden zijn met een doorgaande kabel. Is dat hele systeem ook echt geaard of is het alleen maar een onderlinge verbinding? En is er verder in het systeem nog iets geaard?
In Nederland is er in het bovenleidingsysteem helemaal niks geaard. Wordt dat verschil veroorzaakt door het verschil in bovenleidingspanning tussen NL en BE, of komt het door een verschil van inzicht?
Ik heet niet Evan, maar vond in de veiligheisvoorschriften van Infrabel:

Aarding van een installatie op een bovenleidingspaal
Uitrustingen die zich op minder dan 3,50 m van de dichtst bijgelegen rails en op meer dan
0,50 m boven de grond bevinden en die een oppervlakte hebben die groter is dan 0,04 m2,
moeten met het aardnet van de bovenleiding verbonden zijn. In de overige gevallen moet er
een rechtstreekse verbinding zijn met de aardelektrode.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Michiel, dat citaat van Infrabel suggereert dat het bovenleidingsysteem in België een echt aardnet heeft.
Dit in tegenstelling tot Nederland. Bij ons zijn metalen delen zoals bovenleidingmasten en veiligheidsroosters aan viaducten wel met de rails verbonden maar nooit rechtstreeks. Altijd via een overspanningsafleider.
Verder zijn de rails ook niet echt geaard. Ze hebben wel nagenoeg aardpotentiaal omdat ze over grote afstanden op de grond liggen.
Even afwachten of Evan er nog iets over kan vertellen.

SuSke

Citaat van: BrainFeeder op 31 juli 2019, 09:22:31 AM
...
De manier van plaatsing op de muur is niet ideaal. Het geheel weegt meer als gedacht  ::)
Straks toch maar eens iets bedenken met bouten...

Mooie compositie.

Om die mast beter in de muur te bevestigen, kan je proberen een verticaal gat te boren in de wand om de mast daar in te steken.
Je multiplex plaat moet dan wel 6mm dik zijn want je moet er een gat van 4,5mm in kunnen boren en dat liefst recht.
Diepte van het gat: 2cm is meer dan voldoende.
Gat halfvol spuiten met een alleslijm (bison kit of dergelijke), mast er in stoppen en op hoogte stellen, de boel rustig laten drogen en daarna verder afwerken.
Wil je de mast er uit, gewoon even hard trekken en hij komt wel terug.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Citaat van: chef garde op 31 juli 2019, 13:36:30 PM
Als 't een tip kan zijn:

Daar waar de horizontale drager aan de verticale balk vasthangt heb ik tijdje geleden een steviger geheel kunnen maken door de horizontale drager te creëren uit 2 tegen mekaar geplaatste U-profielen van 3mm.

Wat je nodig hebt is een vijltje van 3mm breedte en een handvol wasknijpers van moeder de vrouw!  Daar waar de horizontale drager aan de verticale paal moet komen vijl je aan beide zijden een stuk weg tot je helemaal op het midden van het H-profiel komt (gaat best vlot!) een daarin pas je dan de 2 horizontale U-profielen die je mooi rug aan rug plaatst.  Met een mal kan je een mooie rechte hoek fixeren en de boel aan elkaar solderen.  De trekdraden en oogjes kun je nu tussen de 2 ruggen van de U-profielen op hun plaats zetten en houden met moeder haar wasknijpers, vervolgens solderen.
Ik hou van tips  ;D maar deze vraagt toch om wat meer duiding, denk ik.
Mijn horizontale drager is ook gemaakt van 2 U profieltjes, want ik moest die oogjes er tussen kunnen steken. Je bent me kwijt bij het vijlen, vijl je van de horizontale of verticale iets weg? Ik gok op de verticale, maar dan snap ik niet goed hoe je ze in elkaar steekt. Beeldmateriaal altijd welkom.

Citaat van: SuSke op 31 juli 2019, 14:52:20 PM
Om die mast beter in de muur te bevestigen, kan je proberen een verticaal gat te boren in de wand om de mast daar in te steken.
Ja het wordt dat, of een nieuwe versie verzinnen waarbij de mast nog net naast de muur komt, zodat ik er aan de zijkant 2 bouten aan kan maken. Die bouten dan door de muur. Ik ben ook wat bezorgt voor als de bak op z'n rug ligt, voor aan de bedrading te werken. Zoals de mast nu staat is het daar al niet stevig genoeg voor, als ik even ergens tegen stoot...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

De aarding van de 3kV bovenleiding:   ;D (belangrijke noot: Gelijkspanning!)

Zoals Michiel al liet weten via de info is alles inderdaad binnen die afstanden verbonden met de aarding.  Let op deze aarding is niet gelijk aan de aarding zoals wij ze kennen bij de huishoudelijke en industriële installaties (PE).

De aarding wordt bepaald door een verbinding tussen alle palen dia naast de bovenleiding door de lucht loopt.  Doordat alle palen ook in de grond zitten is er een goede spreidingsweerstand.  Alle metalen voorwerpen in de omgeving van de bovenleiding zijn dan ook verbonden aan die aarding via de palen of met een aansluiting.  De seinen en andere gevoelige uitrusting zijn apart geaard via een overspanningtoestellen die op zich aan de rails verbonden zijn.  Waarvoor dient deze bovenleidingsaarding nu?  Wel om bij een fout aan de bovenleiding bijvoorbeeld een breuk een snelle detectie voor een uitschakeling te bekomen.

De bovenleidingsaarding en de rails zijn niet hetzelfde daar de rails zoveel mogelijk moeten gescheiden zijn van de aarde.  Waarom?  Wel de rails maken deel uit van de terugstroom naar het tractiestation waar de voeding van de bovenleiding zich bevindt.  De rails zijn dus een cruciaal onderdeel van de stroomkring.  Dat is de reden waarom er ter hoogte van een tractieonderstation dus kabels van de rails de grond in gaan naar het onderstation.  Deze kabels mogen nooit onderbroken worden wegens een levensgevaarlijk potentiaalverschil en dan is de stroomkring ook onderbroken.  De rails liggen op de dwarsliggers dan ook op isolerende onderleggers om deze zo weinig mogelijk met de aarde in verbinding te brengen.  Aan overwegen zijn de rails ook in een soort epoxycoating en op bruggen zijn de rails ook eveneens geïsoleerd.

Wat de 25kV bovenleiding betreft (Wisselstroom) is de aarding die ingegraven is en de rail dan weer wel gelijk ;)

Voila, in een notendop :)


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske

weer iets dat we weten Evan, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Wat anders die ik in vraag stel, de mastpalen kunnen toch evengoed langs het L gedeelte van de sporen?
Dan hoeven die niet in/op de muur, zolang maar je maar trekt aan de rijdraad?
Die Y arm kan je toch zowel L als R plaatsen?
Als ik me niet vergis komt de steun op het portaal gelijk met de ophanging? (dat oogje)

Klaas Zondervan

Evan, bedankt voor de uitleg. Er is dus wel een verschil tussen BE en NL, maar dat zit alleen in de manier waarop de masten zijn aangesloten en niet in het eigenlijke tractiestroomcircuit.

mardig23

Citaat van: loebaske op 31 juli 2019, 17:22:37 PM
de mastpalen kunnen toch evengoed langs het L gedeelte van de sporen?
Dan hoeven die niet in/op de muur.

Dat was ik eigenlijk al een tijdje aan het denken. Ik vermoed dat ze in gegeven situatie in de realiteit de palen tussen het enkel en het dubbelspoor zouden plaatsen.
Ik denk ook dat de paal hoger moet zijn, of hij nu op de muur staat of tussen de sporen. De hoek van de trekstangen is te klein zo.
Ook zou de verticale paal dikker moeten zijn dan de horizontale drager.

Voor de rest ben ik fan. Ik volg, en steel met mijn ogen ;)
Mvg Karl

evan

In dit geval zou de paal terecht op de muur staan.  Te smal tussenspoor met het wijspoor en de paal zou het zicht van het sein belemmeren. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.