Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)

Gestart door Robrecht, 25 juli 2019, 09:29:45 AM

Robrecht

Citaat van: loebaske op 26 juli 2019, 09:54:09 AM
Evan, alle foto's van Erwin zijn verdwenen  :(
Niet allemaal, er staat wel een watermerk op.
Mol Cargo heb ik al een paar keer tegengekomen, zeker één van m'n favorieten.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Jef

Ik heb de nummers niet maar ik geloof dat het MSM nr 188 en 189 zouden moeten zijn.
Kan iemand dat even bevestigen aub. Dan kan ik ze zelf ook nabestellen.  ;)
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Robrecht

Citaat van: Jef op 26 juli 2019, 10:16:22 AM
Ik heb de nummers niet maar ik geloof dat het MSM nr 188 en 189 zouden moeten zijn.
Kan iemand dat even bevestigen aub. Dan kan ik ze zelf ook nabestellen.  ;)

Volgens deze 'index' ( http://www.tassignon.be/trains/TMM_Index/TMM_index.php ) zijn het inderdaad nr 188 en 189.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

#18


Wat aanpassingen om een paal weg te kunnen laten.
De msm's moet ik nog bestellen dus een beetje op het gevoel...

Weet er iemand of er een minimum hoogte is van de overgebleven paal wanneer die op een 'kunstwerk' staat?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

#19
Hey Robrecht,

Mag ik even?

2 opmerkingen over je constructie:

-De paal staat 90 graden gedraaid.  Deze moet met vlakke flens van het H-profiel parallel met het spoor.
-De stoel (Y-vormige steun voor de bovenleiding die aan de dwarsbalk of console hangt) neemt zelden 2 zijwaartse bevestigingen vast voor de rijdraden.  Er zijn bijna altijd (99,9%) twee stoelen.  Ik raad je aan naar de werkelijkheid te kijken en het artikel en niet alleen naar de sommerfeldt catalogus ;)  Bovendien staan die bevestigingen op rechte lijn alternerend links en rechts en in bocht telkens aan de buitenkant want een zijwaartse bevestiging TREKT altijd aan de rijdraden. 

Kijk aandachtig naar het filmpje dat ik plaatste ;)

Het is mijn job dus ik weet echt waarover ik spreek ;)

Wat je hoogte van de paal betreft,  Neem de paal die je maakte en trek de hoogte van de muur er van af.  De hoogte van de rijdraad waar de panto tegen aan sleept is gemiddeld 5,30m of 6,1 cm in HO vanaf bovenkant rail.

Groetjes, succes en veel plezier ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Robrecht

Hoi Evan

Dank voor de deskundige feedback. Uiteraard zit mijn verticale paal fout. Dat ik dat niet gezien heb  :o
En van de Y heb ik nog niet geknipt. Dat van die afwisselende positie wist ik niet, wel dat een rijdraad zig-zag hangt.

Gelukkig zat nog niets vast. Ik heb gisteren nog wat zitten proberen. In een poging de oogjes van de dwarsbalk los te krijgen heb ik ze gebroken.
Ik zal maar ergens een zakje schroefoogjes halen  ::) 

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

Citaat van: BrainFeeder op 30 juli 2019, 10:37:15 AM
Hoi Evan


En van de Y heb ik nog niet geknipt. Dat van die afwisselende positie wist ik niet, wel dat een rijdraad zig-zag hangt.



Juist door deze "zig-zag" of in het jargon Exentriciteit staan deze Stoelen (Y) afwisselend. De reden is dat de zijwaartse bevestiging steeds trekt aan de rijdraden en nooit duwt ;)

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Citaat van: evan op 29 juli 2019, 21:53:58 PM
De hoogte van de rijdraad waar de panto tegen aan sleept is gemiddeld 5,30m
Dat is opmerkelijk. In Nederland is de standaardhoogte 5,50m en ik dacht dat die hoogte in heel Europa standaard was.
Ik heb wel eens naar de spanningssluis bij Roosendaal gekeken en ik had niet het idee dat er een hoogteverschil was tussen de Nederlandse en de Belgische kant.

evan

Klaas, je hebt die opmerking nog al gemaakt.  Ik zuig die rijdraadhoogte niet uit mn duim hoor.  Aan de overgangszone wordt naar elkaar toegewerkt over een lengte van meerdere spanwijdtes zodat de overgang soepel loopt.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Bovenleiding in België volgens onderstaand document:
- Klassiele 3KV: rijdraadhooge: 5m30
- Vernieuwde 3kV: rijdraadhoogte: 5m10

http://users.telenet.be/kontich/tractie/N/bovenleiding.htm
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Robrecht

Verbaasd me niet dat er verschillen zijn. Elk land heeft zijn eigen keuzes gemaakt in materialen, spanning,...

Nog een kleine vraag, die ringen aan de dwarsbalk.. wisselen die ook van kant? of zitten die steeds in het midden? Op foto kan ik dat moeilijk inschatten.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

Ik veronderstel dat je de ophanging of bevestiging bedoelt van de draagkabel?  Deze hangt telkens boven het spoor.  Voor HO kan je die best gewoon in het midden hangen van het spoor voor rechte lijn en in bocht wat meer naar buiten toe.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Evan, ik zeg niet dat ik je niet geloof. Maar ik ging er werkelijk vanuit dat er een soort Europese overeenstemming was.
Overigens is de standaardhoogte in Nederland wel 5,50m maar die kan dalen tot 5,10m, b.v. onder viaducten en onder stationskappen. Dus we zouden in Nederland probleemloos de Belgische hoogte kunnen aanhouden.
En sorry als ik deze opmerking al eerder heb gemaakt, ik kan me dat niet herinneren.

Michiel

In België hangt de bovenleiding ook niet overal op dezelfde hoogte, vb.

- de laagste hoogte is 4m80 voor tunnels en onder lage bruggen
- bij overwegen wordt 5m50 voorgeschreven
- bij sporenbundels (vb Brussel-Zuid) wordt de hoogte opgetrokken tot op 6m.

Maar ik heb dit van uit oudere documenten. Mogelijk dat er recentere regelgeving bestaat hierover.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Robrecht

Dan hangen ze het al hoger bij overwegen, rijden ze er nog tegen met vrachtwagens en bussen...  ;D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...