Sommerfeldt bovenleiding (aanpassen)

Gestart door Robrecht, 25 juli 2019, 09:29:45 AM

Robrecht

Hoi allemaal

Gisteren avond ben ik aan het prutsen geweest met de Belgische Sommerfeldt bovenleiding.
Leuk bouwpakket, al dient het enkel om een voorbeeld te hebben  ::)


Ze gaan er bij Sommerfeldt van uit dat de sporen op 57mm hartafstand liggen. Bij mij is dat 48mm, ik zou dus een kortere horizontale verbinding moeten hebben.
Nu vraag ik me nog af of de 27mm (midden mast, midden spoor) die ik heb, na wat NEM afstanden uit te meten,  niet te weinig is..


En ik vond in een ander draadje iets over afstanden tussen de portalen. 24cm zou een normale afstand zijn, klopt dit?
(Er stond een linkje bij, maar na exact 10 jaar doet die het niet meer)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

755philippe

De afstand tussen de palen wordt uiteindelijk toch bepaald door de lengte van de bovenleidingsdraden die je hebt volgens mij.  Je moet ook zien of de lengte niet te veel is om de stevigheid niet in het gedrang te laten komen. Je kunt dan beter een iets kortere afstand nemen en een paaltje meer zetten maar dit moet hoed op voorhand ingecalculeerd worden.
Mvg
755philippe

Jef

Ik ken geen jota van die afstanden, maar hoe kom jij nu plots aan 27 mm? Dat blijft normaal gezien toch 34 mm, enkel het stukje tussen uw rijdraden van normaalspoor en tegenspoor wordt toch maar smaller... Niet? Of ben ik nu verkeerd?
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Rangeerduivel

Citaat van: Jef op 25 juli 2019, 11:48:09 AM
Ik ken geen jota van die afstanden, maar hoe kom jij nu plots aan 27 mm? Dat blijft normaal gezien toch 34 mm, enkel het stukje tussen uw rijdraden van normaalspoor en tegenspoor wordt toch maar smaller... Niet? Of ben ik nu verkeerd?

Het klopt volgens mij wat je beweert Jef, alleen is de afbeelding op de schets van SMF niet zo heel correct mijns inziens.
De twee Y houders (of hoe noemt men die dingen?) kunnen schuiven (vooraleer ze worden gesoldeerd) naargelang de lengte van de bovenbalk die je uiteraard aanpast aan de breedte van je 2 of 3 sporen.
Als dan de uithouders in spiegelbeeld van elkaar gemonteerd worden kan men alle kanten op om zo de as van beide sporen te 'zoeken'.
Als ik het goed voor heb is de bovenbalk op de tekening onderbroken (hier nu niet zichtbaar doordat topicstarter er een balk heeft opgelegd).
Die onderbreking duidt op het feit dat de lengte van de balk variabel is, dat moet ook zo, want bvb in bochten heb je een veel langere balk nodig.

Specialisten terzake, corrigeer mij indien nodig! ::)

;)

loebaske

Onlangs in MSM een zeer duidelijke reportage over de NMBS bovenleiding, een echte handleiding ...

evan

In MSM staat alles in wat nodig is.  En ik heb dit voor de redactie nog nagekeken daar bovenleiding mijn job is :)

Bij een standaardportiek is de afstand van de paal tot spoor 2,5m gemiddeld en het tussenspoor is minstens 2m.  Dus omgerekend is de afstand tussen de 2 palen goed tussen de 11 en 12 cm.

Succes!

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Robrecht

Citaat van: loebaske op 25 juli 2019, 12:18:40 PM
Onlangs in MSM een zeer duidelijke reportage over de NMBS bovenleiding, een echte handleiding ...
Als iemand dat exemplaar verkoopt ofzo wil ik wel eens lezen.
Ik heb online gezocht en dan vind je veel verschillende info.

Citaat van: Rangeerduivel op 25 juli 2019, 12:07:38 PM
Die onderbreking duidt op het feit dat de lengte van de balk variabel is, dat moet ook zo, want bvb in bochten heb je een veel langere balk nodig.
Geen onderbreking op de tekening (misschien wel bij portalen voor 3 sporen).

Citaat van: Jef op 25 juli 2019, 11:48:09 AM
Hoe kom jij nu plots aan 27 mm? Dat blijft normaal gezien toch 34 mm, enkel het stukje tussen uw rijdraden van normaalspoor en tegenspoor wordt toch maar smaller... Niet?
Ja, ik dacht aangezien hun hartafstand groter was, dat ze misschien ook meer ruimte hadden gelaten tussen de mast en de sporen.
Ik ben dan in de Nederlandse NEM pdf (https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_122_nl.pdf) gaan kijken, en de aardebaan doorsnede gaf aan dat het 'pad' naast een spoor 'eindigt' op 35mm van het midden van het spoor.

Die 27mm komt dan doordat ik de helft heb genomen van de ruimte naast mijn kurkstrook tot de buitenste rand van het 'pad', en daar dan de afstand tot het midden van het spoor bij opgeteld. 
Er stond in de pdf namelijk "Op het inspectiepad kunnen seinen, bovenleidingmasten en dergelijke worden geplaatst". Als ik de 34mm gebruik zit ik een deel naast het pad  ::) (misschien wil ik het gewoon té juist doen, en maak ik me zorgen voor niets :D )

Citaat van: 755philippe op 25 juli 2019, 11:43:21 AM
De afstand tussen de palen wordt uiteindelijk toch bepaald door de lengte van de bovenleidingsdraden die je hebt volgens mij.
Ja Sommerfeldt heeft 2 lengten in hun aanbod, maar om de 25 cm of 50cm scheelt al snel de helft aan portalen, en dus ook de helft aan geld, als ik de draad zelf maak (of zelfs nog een tijd achterwege laat) kan ik langere afstanden gebruiken.

In elk geval al bedankt om mee te denken in deze hitte :D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Citaat van: evan op 25 juli 2019, 14:24:15 PM
In MSM staat alles in wat nodig is.  En ik heb dit voor de redactie nog nagekeken daar bovenleiding mijn job is :)

Bij een standaardportiek is de afstand van de paal tot spoor 2,5m gemiddeld en het tussenspoor is minstens 2m.  Dus omgerekend is de afstand tussen de 2 palen goed tussen de 11 en 12 cm.

Succes!
Ah dat is verhelderend, die afstand had Sommerfeldt wel juist dan.
Ik moet mijn schema herzien, en de palen dan helemaal tot tegen/op de randen van het 'pad' zetten.
Merci!

Dan komt er bij mij een ander probleem boven, namelijk er staat aan één zijde een 'betonnen muur' naast mijn stukje spoor.
Ik heb op de lijn Leuven - Brussel wel eens gezien dat ze masten bovenop een muur durven monteren. Heeft iemand daar toevallig foto's van?
Of heeft dat een speciale naam zodat ik het zelf eens kan opzoeken  ;D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

#8
Het klopt dat de palen aan de buitenkant dienstpad staan.  Bij kunstwerken zoals een muur worden de palen inderdaad vaak op de muur geplaatst door middel van een voetplaat met draadstang verankerd in de muur en bevestigd met moeren.  Je kan ook een nis maken in de muur zodat deze er om heen loopt bijvoorbeeld.  Of je kan ook maar één paal plaatsen aan de overkant met een dubbelspoorconsole over de twee sporen.

Ter illustratie een filmpje met allemaal Sommerfeldt bovenleiding.  Je kan het filmpje pauzeren in het station, volle baan en bochten en dan zie je de verschillende ophangingen.   Standaardportiek, dubbelspoorconsole met één of twee palen. 

https://www.youtube.com/watch?v=HqvWy710URo


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN


trainspottingjr

Dat ziet er allemaal zeer mooi uit en weet ,  ''wat je zelf doet doe je meestal beter'' .

Erwin is er ondertussen aan je bovenleiding nog gewerkt of liggen de werkzaamheden voorlopig stil?
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

ERVIN

Voorlopig liggen de bovenleidingswerken stil  ,met heel andere dingen bezig op de treinbaan. ( maar ook dat ligt nu stil , véél te warm)

Robrecht

Bedankt nog voor het filmpje, daar ga ik nog wel wat aan hebben.

Erwin, jij bent vertrokken van de Sommerfeldt pakketjes? Welke draadlengte heb jij gebruikt? (Of beter, ga je gebruiken ...  8) )
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

Citaat van: BrainFeeder op 26 juli 2019, 09:06:58 AM
Bedankt nog voor het filmpje, daar ga ik nog wel wat aan hebben.

Erwin, jij bent vertrokken van de Sommerfeldt pakketjes? Welke draadlengte heb jij gebruikt? (Of beter, ga je gebruiken ...  8) )

Ja Erwin heeft inderdaad Sommerfeldt gebruikt, maar niet alleen de pakketjes.  Sommerfeldt heeft in zijn gamma heel wat aparte onderdelen en profielen om zelf aan de slag te gaan.  Palen met een dubbelspoorconsole of portieken voor meerdere sporen hebben ook hogere palen nodig voor de trekstangen tussen de top van de paal en de console.

Het artikel in MSM is echt een toegevoegde waarde en het loont ook de moeite om Erwin zijn draadje van zijn knappe baan ns te bekijken.  https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=8790.240
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske

Evan, alle foto's van Erwin zijn verdwenen  :(