Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Aalst - konkers

Gestart door Valentijn, 23 juli 2019, 09:14:15 AM

Valentijn


Eindelijk eens tijd gevonden om aan een dioramatje te werken dat reeds een tijdje geparkeerd stond.
Situatie is een plekje in Aalst aan de Dender dat we lokaal wel eens 'de konkers' noemen of anders 'het scherregossenkot'.

De schaal word zoals gebruikelijk weer O16.5/On30 met lekker veel zelfbouw. 

Enkele sfeerfotos van weleer en nu:

escargots by valentijn vdh, on Flickr

Aalst by valentijn, on Flickr

IMG_8371 by valentijn, on Flickr

De bouw is deze zomer reeds begonnen: mooi werk om te doen op het terras in de zon :

IMG_8564 by valentijn, on Flickr
Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

Jappy

Ziet er leuk uit! Een heerlijk typisch rommelig Belgisch sfeertje. Welke periode ga je nemen om uit te beelden?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

mahtoska1

Eentje om te volgen. Ik kijk uit naar het vervolg.

Gerolf

Ik volg (uiteraard) ook  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Mooi gegeven voor een diorama met een prachtig sfeertje. Ik kijk uit naar het vervolg. ;)
Groet Pierre.


Herwig

"...een plekje in Aalst aan de Dender dat we lokaal wel eens 'de konkers' noemen of anders 'het scherregossenkot'. ..."  (citaat)

Simpelweg uit nieuwsgierigheid, mogen we aub bij gelegenheid een indicatie bekomen wat    konkers    dan wel   scherregossenkot   ongeveer mogen betekenen ?             Als ze min-of-meer te vertalen vallen, alvast dank.

bellejt

konkers :onderdoorgang

scherregossen : escargots
scherregossenkot: verkoophuisje voor escargots

Herwig

Escargots .....           Gezien,   dat barakske achter het wit R4ke.   
Maar waren dat dan  (land)wijngaardslakken     of     (zee)wulken ,  'karakollen'  zoals bv. in Brussel of aan 't zeetje ?
Want in   schaal 0   zien die twee soorten beestjes er natuurlijk    totaal    anders uit .....

bellejt

eerder wulken.In belgie zeggen ze aan het zeetjen wulken maar in binnenland scherregossen.

Rangeerduivel

Citaat van: bellejt op 26 juli 2019, 14:17:18 PM
eerder wulken.In belgie zeggen ze aan het zeetjen wulken maar in binnenland scherregossen.

Klopt,
en de Escargots of wulken aan de konkers zijn gekend als de beste eender waar!
en dan zijn er die hele kleintjes, die zwartjes van +/- 1cm groot , dat noemt men karikollen

In Wetteren durft men op wulken ook al eens wulloks zeggen, maar dat is mijns inziens een spraakverwarring met één of andere burgemeester ergens, ooit...!  ;D

;)

Havoc

Man toch, hiervoor zou je mijn moeder moeten kunnen spreken hebben! Die had het vaak over de "koungkers" en lopen voor de trein terwijl anderen de deuren openhielden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loebaske

euh....dat wist ik niet dat daar TOP was, weet nu waar naartoe voor een dagschotel  ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: loebaske op 26 juli 2019, 18:27:05 PM
weet nu waar naartoe voor een dagschotel  ;)
bier kun je overal krijgen  :)
die opstelling van jaren terug met die kotterij lijkt mij wel het meest de leuke ! ;)

bellejt

weet niet of het nog open is want geloof dat oud kotje weg is en vervangen was door mooi nieuwe gebouwtje.

Rangeerduivel

Citaat van: loebaske op 26 juli 2019, 18:27:05 PM
euh....dat wist ik niet dat daar TOP was, weet nu waar naartoe voor een dagschotel  ;)
Citaat van: bellejt op 26 juli 2019, 18:57:45 PM
weet niet of het nog open is want geloof dat oud kotje weg is en vervangen was door mooi nieuwe gebouwtje.

@Johnny,
Het kleine kotje is idd weg, maar de zaak én het recept is overgenomen door een dame die nu het gele paviljoen op de tweede foto openhoudt, jammer genoeg maar tot 18u00!
Zij zocht twee jaar terug een overnemer maar ik weet niet of dit wel gebeurd is
He is in ieder geval minder dan twee jaar geleden dat ik er was....
Wat ik wel weet is zoals bij vele nieuwe zelfstandigen;
Het moet allemaal vanzelf komen, mijn persoonlijke mening is dat 18u00 veeeeeeel te vroeg is om dergelijke zaak te sluiten!
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjiwNK0kdPjAhXNyKQKHa8zBkcQFjACegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.hln.be%2Fin-de-buurt%2Faalst%2Flily-zegt-escargotkraam-vaarwel~a5fc060b%2F&usg=AOvVaw0w-O2mdF1pUjE_gVVEZ-qv

Citaat van: loebaske op 26 juli 2019, 18:27:05 PM
euh....dat wist ik niet dat daar TOP was, weet nu waar naartoe voor een dagschotel  ;)

Eric,
Ze zijn op hun best met een glaasje witte wijn zoals op de foto in volgende link
https://foursquare.com/city-guide
maar zoals je ziet ook met een Orval, en met....
Maar onthou dat het toch maar een snack is...al bedoel jij met en dagschotel waarschijnlijk de lievelingsdrank van Xavier... ;D


;)