Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Zoek hulp voor plaatsen cantenary

Gestart door Nicolaas, 23 juli 2019, 01:56:36 AM

Gerolf

Citaat van: Nicolaas op 13 augustus 2019, 17:44:57 PMik probeer een mannier te vinden om mijn sporen vast te leggen
lijm mag niet dacht ik

Waarom zou lijm niet mogen ?
Tijdelijk vastzetten met bvb duimspijkers terwijl de lijm droogt  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nicolaas

en vaszetten met duimspijker kan dat ook want dan zal da vlug geregeld zijn

Gerolf

Ik vrees dat een duimspijker te groot is voor Z-rails  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BR-59

Bij modelspoor komt helaas de bovenleiding niet overeen met de werkelijkheid. De 'te kleine' boogstralen zijn daar debet aan. Het buigen van de gestanste bovenleiding is veelal de enige mogelijkheid. Werken met draad geeft als enig optie meer portalen langs de baan.
Op banen in mijn jeugd werkte ik ook met bovenleiding om met twee locomotieven op de baan te kunnen rijden en heb ook nooit een andere oplossing gevonden dan te buigen. Wat ik wel deed om de slijtage van de pantograaf te beperken, was het lijmen van een potloodstaaf op de pantograaf. Koolstof geleidt de stroom en grafiet is een goed smeermiddel. Hiervoor bewerkte ik de bovenleiding wel met schuurpapier korrel 800.
Rails ga ik bevestigen met Fix gleisbettung, een kleverige substantie op de rol welke ook geluids-isolerend werkt. Het materiaal kan tevens gebruikt worden om de ballast vast te leggen. Dit filmpje geeft een indruk.
 

Nicolaas

en de rails vastzetten met nietjes ?
kan dat ?

BR-59

De traditionele manier van het ballasten is de rails tijdelijk vastzetten met een schroef en daaronder een ringetje. Dan ballast aanbrengen, als dan niet met (verdund) houtlijm, voorstrijk of boekbinderslijm. Dit is, na droging, voldoende om de rails op zijn plaats te houden.
Vanzelfsprekend kun je ook een nietje gebruiken om de rails vast te zetten. Wel blijft deze zichtbaar en loop je het risico bielzen te breken, zeker met een powernietmachine.
Maar wat onduidelijk is, is wat je nu wil. Wil je regelmatig je sporen kunnen verleggen of heb je al een vastomlijnd plan? Bij het nog kunnen verleggen is het plaatsen van bovenleiding niet echt handig.

Nicolaas

br-59,

ik zit vast aan een toporama dus ik wil mijn spoortjes niet meer afbreken, en dus ja die bovenleiding wil ik er dus ook wel op, ik ga alleen de rechte stukken vastkeggen dat houdt de bogen dan toch ook op zijn plaats, het is een dubbele ovaal met wissels en rangeer sporen erop.
dus lijm of dubbelzijdige tape lijken jullie het beste ?

Klaas Zondervan

Citaat van: BR-59 op 15 augustus 2019, 07:05:26 AM
De traditionele manier van het ballasten is de rails tijdelijk vastzetten met een schroef en daaronder een ringetje.
Ik heb al jaren een andere traditie: direct vastlijmen. Eerst de rails "droog" neerleggen om te zien of alles past. Dan de ondergrond insmeren met houtlijm of boekbindlijm. Rails in de lijm leggen en nauwkeurig richten. Omdat die lijmsoorten vrij langzaam drogen heb je tijd genoeg om de rails netjes op hun plaats te krijgen.

jodo

bovenleiding of caténaire is het geheel van vaste elektrische installatie die zich aan een elektrische spoorlijn bevindt en waar het krachtvoertuig via de stroomafnemer of pantograaf stroom afneemt van de rijdraden

Klaas Zondervan

Catenary en caténaire zijn afkomstig van het latijnse woord catena. Dat is een ketting. Catenary sloeg oorspronkelijk alleen op de draagkabel die de vorm van een doorhangende ketting heeft. Nu omvat het woord het geheel van de bovenleiding.