Zoek hulp voor plaatsen cantenary

Gestart door Nicolaas, 23 juli 2019, 01:56:36 AM

Nicolaas

Ik woon in Puurs in Belgie en ben op zoek naar iemand die mij bij mij thuis wil komen helpen met het plaatsen van de cantenary.

Vooral dan het plooien in de bochten.

Is er hier iemand met ervaring die zou willen helpen.

Met vriendelijke groeten

Stieven76

Ik denk dat je dat een beetje meer gaat moeten toelichten..  :o

Rangeerduivel

Citaat van: Stieven76 op 23 juli 2019, 09:58:54 AM
Ik denk dat je dat een beetje meer gaat moeten toelichten..  :o

Cantenary gegoogld en tot geen resultaat gekomen dat bruikbaar is....of met modelspoor te maken heeft.
Misschien ben ik (te) dom? ;D

;)

Gerolf

Ik vermoed dat hij catenary =  bovenleiding bedoelt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

De bovenleidingsdraden worden in de bochten NOOIT geplooid. De draden gaan in de bochten van mast tot mast recht maar de afstand tussen het einde van de mast en het begin van de draad verschilt watbij elke mast. Dit wordt gedaan opdat de panto's anders op een plaats teveel afslijten. Door de draad bij elke mast wat te verleggen slijt de panto over zijn gehele breedte. Ik  zou zeggen koop eens de kataloog van Sommerfeldt, daarin staat alles uitgelegd. Of ik wil een van de komende dagen eens een foto nemen als ik wat tijd heb.
Mvg

755philippe

Nicolaas

755philippe,

Kan je een paar foto's nemen en anders mij zeggen waar ik de cataloog kan kopen, dus iedereen op het net, die ik met banen zie in z doen het dus verkeerd, want zij hebben ze allemaal geplooid in de bochten. Dus hun locs zullen waarschijnlijk snel aan reparatie toe zijn.

Een betere uitleg van marklin zou mooi geweest zijn maar al bedankt om te zeggen dat ik niet moet gaan plooien. Ik had ergens gehoord dat er vier schema's in de dozen van de bovenleiding zouden zitten, in die van mij enkel een klein wit boekje.

Das al een pak van mijn hart.

Met vriendelijke groeten.

SuSke

Probleem is dat een bovenleiding op schaal niet lukt zonder
- ofwel gebogen draden
- ofwel te korte afstand tussen de masten.

De straal van de bogen is meestal veel te klein om een mooi verloop te krijgen van de bovenleiding, net door de te scherpe bochten.
Dat ls je dan alleen op door de bovenleiding met de bocht mee te buigen, maar dat zie je gelijk en is compleet naast de waarheid, of door de masten dichter bij elkaar te zetten maar dan krijg je weer te veel masten om een mooi zicht te houden.

Als ik me niet vergis heb je van de Z-tters van MTD de uitnodiging gekregen om even langs te komen op de club.
Je zal dan zien dat op onze Z-baan de bochten redelijk flauw zijn.
Ook op de H0-baan hebben we dat probleem maar door toepassing van bochten met een 2m straal kan je dat compenseren op een redelijke manier.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Nicolaas

#7
SuSke,

Ik heb een foto van de baan ingesloten, ik heb mij wel te houden aan een template.
Kan ik u ergens een afbeelding sturen van deze template ?

Dan kan u zelf zien hoe ik het misschien het beste oplos.

https://1drv.ms/u/s!AkEPS2fKRhFTib1Gde7dqLWUHvsmuw?e=tRY7wJ

Als u mij zou willen helpen, zou ik dat op prijs stellen.

Met vriendelijke groeten

755philippe

Hallo,
heb even een foto genomen van een gebogen gedeelte uit de handleiding vd katalogus.Hopelijk ben je er wat mee maar ik vrees ervoor.
Bij Marklin heb je een vast patroon waarbij je in de bochten inderdaad de draad moet buigen. Is een beetje zoeken en proberen.

even een foto :

   

Mvg

755philippe

C.B.

Als ik van je was , probeer de boek van sommerfeldt aan te schaffen , want hier staan veel bruikbare tips in.

https://www.sommerfeldt.de/de/Aufbauanleitung.html

en zeker de bovenleidingsdraden niet plooien want dit kan echt niet (dan nog liever de palen dichter bij elkaar.)

Ook bij het grote voorbeeld staan de palen vrij kort na mekaar in scherpere bochten , onder ander in Antwerpen Noord zie je dit.
Groetjes.
Claudio.

raf

in zwitserland zie je zelfs extra palen die verder uit de baan staan om in de bochten de draden een paar graden mee om te trekken

hoe zoiets heet geen idee
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.


mdvholland

#12
Marklin z spoor bovenleiding (catenary - Oberleitung) oogt wat grof maar is goed hanteerbaar en behoorlijk betrouwbaar.
Bijkomend voordeel hiervan is dat ze functioneel kan worden gemaakt worden, waardoor ook met analoge sturing 2 treinen op een baanvak onafhankelijk van elkaar kunnen rijden. Een van de twee locomotieven moet dan op stroomafname via de pantograaf worden gesteld. Dit gaat met een schroefje, in de oude locs bovenop, bij nieuwere aan de binnenkant. Ik heb hier overigens zelf geen ervaring mee.

Aanleg is gewoon een kwestie van proberen. In de bochten idd buigen met je handen. Gebruik hiervoor de radius van het onderliggende spoor als indicatie. Uittesten en eventueel bijbuigen wanneer de pantograaf onder de rijdraad uitschiet in de bocht.

Dit simpele (Duitstalige) filmpje toont hoe de rijdraad in de bochten geplooid is:
https://www.youtube.com/watch?v=Cr2X3N8xEws

Hier is eea wel aardig uitgelegd (weliswaar in het engels) :
http://www.guidetozscale.com/html/catenary.html

Matthijs

Nicolaas

een extra veaagje, ik probeer een mannier te vinden om mijn sporen vast te leggen,
de nageltjes zijn te klein, en zelfs met een pincet zit je er meer naast dan in.

is er een andere mannier om de spoortjes vast te zette, lijm mag niet dacht is, maar eventueel dubbele plakband zou dat lukken, of een nietj erin schieten ?

SuSke

Waarom zou lijm niet mogen??
Alles is beter dan je rails kapot te kloppen met naast de nagels te mikken. :) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.