Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Locadres kwijt

Gestart door Alan On Track, 21 juli 2019, 14:11:21 PM

Alan On Track

Hallo lieve mensen, ik heb een vrij groot probleem met mijn Märklin-Hamo reeks 22

Ik heb deze digitale loc destijds tweedehands gekocht, ingesteld in mijn multimaus en alles werkte perfect. Tot een paar dagen geleden deze plots helemaal niet meer wilde werken.

Ik wist niet goed hoe ik dit moest oplossen en waaraan het probleem lag. Ik heb het toen op het internet opgezocht, en daar las ik ergens dat ik moest proberen de loc van nul af aan opnieuw in te stellen in de multimaus.  Een oerstomme beslissing zo bleek  :-X... Ik had de loc namelijk net verwijderd uit mijn multimaus toen ik pas ontdekte dat ik het papiertje met het locadres kwijt was. Normaal bewaar ik dat steeds in de doos, maar nu was het onvindbaar. Ik heb overal gezocht, al mijn kasten uitgekuist, maar nergens vond ik dat verdomde adres terug :'(... Ik weet enkel nog dat het uit vier cijfers bestond en niet het zelfde was als het nummer van de loc. Ik heb al verschillende adressen geprobeerd, maar geen enkele werkte.

Daarom is mijn vraag dus: is het mogelijk om met de multimaus een nieuw adres in te stellen zonder dat ik het oorspronkelijke locadres ken? Nu is mijn mooie loc helaas onbruikbaar...

Alvast bedankt voor de hulp
Modelbouw is een kunst

59erke

is zeker mogelijk

Menu - New - Loknaam invoeren - Lokadres invoeren - Aantal steps invoeren - OK
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Alan On Track

Daar is hem net het probleem: ik ben het locadres kwijt, dus dat kan ik niet invoeren
Modelbouw is een kunst

bellejt

welke decoder zit erin ? Anders gewoon in CV1 het nieuwe adres programmeren en instellen in je multimaus

Alan On Track

Bedankt voor het antwoord

Er zit een 8-potige decoder in, maar ik weet niet welk merk, ik heb ze zelf niet geïnstaleerd. En hoe programeer je CV1 in de multimaus? (sorry, het is voor mij ook allemaal nog nieuw)
Modelbouw is een kunst

59erke

Citaat van: Alan On Track op 21 juli 2019, 14:31:22 PM
Daar is hem net het probleem: ik ben het locadres kwijt, dus dat kan ik niet invoeren

neem gewoon nieuw lokadres vb;  loknaam R22  lokadres 3.
Maakt niet uit wat het oude was.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Alan On Track

Hmm. dat heb ik gedaan, maar er komt geen beweging in de loc...
Modelbouw is een kunst

Ronald

Citaat van: 59erke op 21 juli 2019, 14:20:35 PM
is zeker mogelijk

Menu - New - Loknaam invoeren - Lokadres invoeren - Aantal steps invoeren - OK

Dit doen en dan moet het nieuwe adres er gewoon in staan. Maakt niet uit wat het oude was, de nieuwe die je ingeeft overschrijft dat.

bellejt

met het invoeren van de loc in je centrale pas je zijn adres niet aan.De loc moet in programmeermodus gezet en dan via de centrale CV1 (loc adres CV) geprogrammeerd worden met het nieuwe adres.

Rangeerduivel

#9
Alan, al eens met het volledige locnr geprobeerd?
Normaal moet hij nog in je multimaus zitten.
Anders geef je hem op nieuw het adres
Eerst de loc waar hij zit in de bib van de MultiMaus deleten
Ga naar het menu programmeren=linker en rechter toets onderaan gelijktijdig indrukken
dan met de pijltjes links of rechts bovenaan naar menu CVmode
druk OK
dan              ""        "         "             "   " " "       "      CV mode
vorm naast CV -nr 29 en druk OK
vorm dan het nr 38 en druk OK
ga dan met rechts pijltje bovenaan naar long adress (druk OK) en vorm met de cijfertoetsen het lange nr van uw loc(gemakkelijkst is het nr dat op de kast staat (bvb2201)
Voer hem dan opnieuw in de bibliotheek (NEW) van de MM

Succes  ;)

Alan On Track

Bedankt voor alle tips en hulp mensen, maar helaas komt er nog steeds geen beweging in de loc  :'( . Het adres veranderen volgens de manier die jullie beschrijven heeft helaas geen invloed.  Ik heb ook geprobeerd haar te programmeren op een testrail, los van de baan, maar zonder resultaat. Ik vraag me echt af wat ik verkeerd doe  :-\
Modelbouw is een kunst

Dreha

Het kan soms helpen om naar CV8 de waarde 8 te sturen.
De decoder wordt dan gereset naar zijn fabrieksinstellingen met normaal adres 3.

Alan On Track

Nee, helaas, zelfs resetten werkt niet... Daarom begin ik eerlijk gezegd te vrezen dat er een tweede probleem moet zijn met de lok, los van de decoder... Uitieindelijk was dat in de eerste plaats ook de reden dat ik ze opnieuw wilde proberen in te stellen. Alleen weet ik er zo niet veel van. Ik moet eens op zoek gaan naar een goede reparateur...
Modelbouw is een kunst

Ronald

Citaat van: Alan On Track op 22 juli 2019, 14:30:57 PM
Nee, helaas, zelfs resetten werkt niet...

Daarmee wek je bij mij de indruk dat je toch niet de juiste procedure voor het programmeren volgt..... Want dan zou een reset gewoon moeten werken. En als je een defecte decoder hebt moet je een foutmelding krijgen van je MM tijdens dat programmeren.

Rangeerduivel

Citaat van: Ronald op 22 juli 2019, 14:39:50 PM
Citaat van: Alan On Track op 22 juli 2019, 14:30:57 PM
Nee, helaas, zelfs resetten werkt niet...

Daarmee wek je bij mij de indruk dat je toch niet de juiste procedure voor het programmeren volgt....En als je een defecte decoder hebt moet je een foutmelding krijgen van je MM tijdens dat programmeren.

Dat van die foutmelding klopt idd, maar ik vraag mij af welk nut recetten hier kan hebben?
De "adres CV's" zijn gewoon overschrijfbaar, en recetten brengt enkel teweeg dat je al je vorige instellingen mag vernieuwen, want alles gaat terug naar default (fabrieksinstellingen) en vernietigt het eerdere werk om bvb snelheid, optrek/afremvertraging enz.
Bovendien laat ik het in het midden of Alan al over een locprogrammer beschikt, laat staan er mee overweg kan.
Daarbovenop kan een (gewone) MM enkel CV's tot 255 aan.
Denk aub eens nuchter na mensen en vergeet niet dat niet iedereen (ervarings)deskundige is, er zijn ook beginnelingen of leken zoals men dat placht te noemen, en da's zeker geen verwijt naar Alan toe... ::)

;)