Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Een plattelandsstation met Franse roots

Gestart door ACFI, 20 juli 2019, 16:25:49 PM

ACFI

Met buiten alle varianten van typisch Belgisch weer aan de kust (regen, lichte regen, zware regen, hagel, ...) heb ik me maar aan het tekenen gezet voor een eerste poging van een baanontwerp.

Thema :

       
  • plattelandsstation aan een lijn die al enige tijd op enkelspoor werd gebracht; gesitueerd in Haspengouw of de Vlaamse Ardennen
  • gebaseerd op een Nord Belge station, zoals het er in de jaren '70 uit zag
  • rangeerwerk voor de plaatselijke brouwerij en kolen- en mazouthandelaar
  • rangeerwerk en onderhoud van locomotieven voor een in de buurt gelegen militair kamp (een Cuba crisis kan altijd voor extra verkeer zorgen)
  • tijdperk : IIIb tot IIIc met een mengeling van stoom en diesel; reizigersmaterieel uniform groen met enkel 1ste en 2de-klasse; goederenmaterieel met zes- en zevencijfer nummers voor NMBS / pre-UIC voor andere maatschappijen

Practisch :

  • Sporen van Peco - Streamline ttz Code 100. Wissels in het hoofdspoor met grote radius, overige met medium radius ook op de goederenkoer.
  • Omgebouwd met Peco Puko-strip naar gebruik voor drierail - ooit begonnen met een 3029 locomotief en altijd slepers blijven verzamelen  ::) ::) ::)
  • De baan komt op zolder met maximaal 4,5 meter afstand tussen de draagbalken. De in- en uitritten van het station zal ik nog moeten aanpassen zodat alles binnen de balken past. Omdat ik de in/uitrij ook zichtbaar wil, zal dit dan met de gebogen wissels van Peco zijn. Die hebben nog een redelijk grote straal .
  • Diepte zichtbaar is 80 cm. Hierachter komt dan het schaduwstation onder het schuin dak.

Voila. Dat is het zo een beetje.
Advies, kritiek en betere ideeën zijn welkom.

ACFI

Michiel

Leuk plan, veel rangeerbewegingen mogelijk.

* Indien je ook stoomlocomotieven gaat inzetten, zal je ook voor minimale herbevoorrading moeten zorgem: kolen, water en slakken lossen. Komt dat voor de loods?
* Het spoortje voor de goederenloods is wel heel erg kort. Kan er een wagon staan zonder de wissel te blockeren?
* Ik vermoed dat je overal electrofrog of unifrog zal gebruiken. Sommige nummers zijn zonder de "E" aanduiding.
* Waarom code 100? Code 75 is net iets mooier, en alle materieel rijdt er prima over.
* Hoe geraak je bij het schaduwstation achter het zichtbare deel onder het schuine dak? 80cm is al heel diep om een beetje normaal aan te kunnen werken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Michiel,

bedankt voor je vragen en opmerkingen.
Citaat van: Michiel op 20 juli 2019, 17:11:35 PM
* Indien je ook stoomlocomotieven gaat inzetten, zal je ook voor minimale herbevoorrading moeten zorgem: kolen, water en slakken lossen. Komt dat voor de loods?
Water en slakken is voor in de sporen voor de loods. De kolen had ik in feite nog niet aan gedacht. Ik heb dat nu efkes naast het spoor 13 gezet, in het verlengde van spoor 3. Eigenlijk kan slakken ook naar daar verhuizen. Altijd een uitdaging om zoiets voor drierail te maken.
Citaat van: Michiel op 20 juli 2019, 17:11:35 PM
* Het spoortje voor de goederenloods is wel heel erg kort. Kan er een wagon staan zonder de wissel te blockeren?
Het spoortje was oorspronkelijk 25 cm, dus voldoende voor twee korte G10 wagonnetjes. Maar er was nog plaats en ik heb het perron 1 nu 10 cm opgeschoven.
Citaat van: Michiel op 20 juli 2019, 17:11:35 PM
* Ik vermoed dat je overal electrofrog of unifrog zal gebruiken. Sommige nummers zijn zonder de "E" aanduiding.
De keuze heb ik nog niet gemaakt. het gaat in eerste instantie om de layout en beide zijn zelfde grootte.
Citaat van: Michiel op 20 juli 2019, 17:11:35 PM
* Waarom code 100? Code 75 is net iets mooier, en alle materieel rijdt er prima over.
Code 100 wegens de 3-rail. De puko strip van peco is voorzien voor code 100 rails. En ik heb een aantal oude marklin locs en wagens met nog uit de kluiten gewassen flenzen. 75 zou daar nogal nipt kunnen zijn.
Citaat van: Michiel op 20 juli 2019, 17:11:35 PM
* Hoe geraak je bij het schaduwstation achter het zichtbare deel onder het schuine dak? 80cm is al heel diep om een beetje normaal aan te kunnen werken.
Ik dacht alles op wielen te zetten en met een onderstel dat volledig met bouten en moeren stevig aan elkaar vast zit zodat het kan verrolt worden. De vloer van de zolder is redelijk vlak maar niet perfect vlak. De eerste eigenaar had geen vloer voorzien en dus hebben we met OSB platen een volledige vloer in elkaar gestoken.

Het lichtjes verbeterd plan:

Michiel

Ik heb nog een vraagje betreffende de goederenkoer: de goederenloods is ingesloten langs beide zijde door een losspoor. Is dat naar Nord-Belge voorbeeld? Meestal zie ik steeds langs een kant een losspoor, langs de andere kant laadplaats voor vrachtwagens om over te laden en transport van/naar locale nijverheid. Ook de spoorconfiguratie voor de goederenkoer lijkt me niet meteen het standaard plan voor de caboteur van de NMBS (nadering-loskoppelen nieuwe wagons-aankoppelen oude wagons-vertrek). Daarvoor had je bij de NMBS een typisch sporenplan voor de goederenkoeren opdat de caboteur op één dag de hele lijn afging en alle goederenkoeren bediende, station na station. Verliep het normaal maneouver bij de Nord-Belge anders?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

De goederenkoer heb ik vereenvoudigd.

Het origineel heeft een nogal raar verloop van de private aansluiting die eindigt in een driewegwissel.

Dat heb ik vervangen door het enkel spoor bovenaan.
Om een verhoogde kop/zijlading te hebben heb ik het tweede spoor langs de loods laten lopen.
Bij het origineel ligt de "beestenkaai" tussen de loods en het station.

Het verloop links van de loods is origineel, alleen is er daar wat meer plaats.