Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

Alan On Track

#105
Het is waar dat de focus van dit draadje een beetje veranderd is.

Het oorspronkelijke idee was om aantal eenvoudige en zeer mobiele diorama'tjes te maken om de banen die ik af en toe op de vloer bouw wat spannender te maken en gelijk mijn vaardigheden wat te trainen alvorens aan het 'echte' werk te beginnen. Maar gaandeweg is het toch om het stationsdiorama komen te draaien... Een naamsverandering is dus misschien inderdaad geen slecht idee. Hoe doe je dat eigenlijk op dit forum?

Een idee waar ik mee speel is om er miscchien zelfs een echt (welliswaar eenvoudig) baantje van te maken met enkele module's (het is altijd al een beetje een droom geweest om ook een baantjte maken waarmee je op een tentoonstelling kan staan ::) ), maar met de bouw van zoiets heb ik totaal geen ervaring... Ik zie wel hoe het loopt, mijn focus ligt nu op de afwerking van de huisjes  ;D.
Modelbouw is een kunst

Kautenbach

Alan,

Ik zou zeker je droom waarmaken ;D kunnen wij meegenieten ;)

De moderatoren kunnen vast de naam aanpassen vermoed ik, heb ik ook es gedaan, ooit ;D


Rangeerduivel

Citaat van: Alan On Track op 27 maart 2020, 11:24:55 AM
Een naamsverandering is dus misschien inderdaad geen slecht idee. Hoe doe je dat eigenlijk op dit forum?

Klik gewoon op "verander" in één van jouw posts , wis en herschrijf de titel, zo simpel als dat...!

;)

Alan On Track

Hmm, ik heb een nieuwe naam gegeven op mijn vorige post, maar er is niet echt iets veranderd aan het draadje zelf...
Modelbouw is een kunst

doomslu

Citaat van: Alan On Track op 27 maart 2020, 17:14:54 PM
Hmm, ik heb een nieuwe naam gegeven op mijn vorige post, maar er is niet echt iets veranderd aan het draadje zelf...
Probeer het eens in jouw allereerste bericht.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Alan On Track

Hallo iedereen, ook hier een onverwachte update  :)

Tijdens de vorige lockdown had ik me bezig gehouden met het bouwen van een aantal huisjes, die ik uiteindelijk niet helemaal heb kunnen afwerken wegens andere verplichtingen. Nu wilde ik mijn kostbare modelbouwtijd vooral op de bouw van Sehr-am-Üzant concentreren, maar nadat ik mijn werkjes van dit voorjaar terug tegenkwam in de rommelkast dacht ik dat ik ze op zijn minst toch wilde afwerken opdat ik ze op een mooie plaats kan zetten in plaats van in een kast. Ik heb onder andere het Brussels geveltje een opknapbeurt gegeven, maar ook de huisjes die ik voor dit projectje al maakte smeekten om wat afwerking. Waar ik gebleven was:

IMG_20200323_165030961 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb hier sinds mijn laatste update wel nog een beetje aan gewerkt, al bleven de huisjes wel in de kast zitten. Ik ben in de zomer al begonnen met het maken van de daken en andere details zoals ramen en deuren. Vervolgens heb ik alles in de primer gezet en geschilderd. Van die eerste schildering was ik echter absoluut niet tevreden en daarom ging alles opnieuw in de primer en terug de kast in.

IMG_20200813_162117872 by Alan Jockmans, on Flickr

Met het bijwerken van het Brusselse geveltje dacht ik in een adem ook deze gevels eindelijk van kleur te voorzien. Er is uiteindelijk veel werk in gekropen, maar het resultaat is nu meer naar behoren. De huisjes zijn natuurlijk nog verre van af. Er moeten nog een aantal details bijkomen en aan de achterkant zijn nog geen ramen. Het ziet er op zijn minst wel al presentabel uit, en de verf is goed gelukt. Vooral het middelste huis vind ik mooi geslaagd. Het laatste huis is op zich al goed, maar ik vind de gele bakstenen hier nog niet zo goed, misschien dat ik dit nog eens verbeter op een ander moment.

IMG_20201111_082615482 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20201111_082620402 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20201111_082650240 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20201111_082738921 by Alan Jockmans, on Flickr

Hoewel ik het oorspronkelijk niet van plan was heb ik toch ook de bodem van het stationsdiorama even verder afgewerkt. Ik had even nagedacht en kwam tot de conclusie dat ik die met één dagje werken wel degelijk genoeg kan krijgen om presentabel te maken. Zo gezegd zo gedaan dus, en het afwerken bestond vooral uit 1) het verdere vormgeven van het landschap, 2) het schilderen van de straten en voetpaden en 3) het strooien van gras. In mijn hoofd was het meteen ook een goede oefening om later ook op Sehr-am-Üzant toe te passen. En maar goed ook. Hoewel het gras er op zich nog wel ok uitziet moet ik toegeven dat mijn zelfgemaakte statisch grasapplicator niet sterk genoeg is om een mooie grasmat te bekomen. Ik moet eens zien hoe ik die wat beter kan maken. Maar voor nu kan het ermee door. Een overzichtje van de huidige stand van zaken:

IMG_5858 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_5854 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_5855 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_5863 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20201113_095024775 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20201113_095000744 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Er kunnen nu natuurlijk nog echt veel details toegevoegd worden, en op het eerste zicht zie ik al meteen 100 dingen die ik nog zou kunnen verbeteren en aanpassen, maar ik weet niet voor wanneer dit zal zijn. Ik heb persoonlijk meer zin om mijn tijd vanaf nu weer in Sehr te steken en Afond even te laten voor wat het is. Ik kan het diorama ook gebruiken als halte bij de vloerbanen die ik regelmatig maak met mijn Roco geoline-sporen, wat uiteindelijk de oorspronkelijke bedoeling van dit projectje was.  ;)




Modelbouw is een kunst

Stieven76


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

evan

En hier ben ik ook weer fan  :D

Knap sfeertje!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Tothebeach

Volgens mij ben jij gewoon Floris, alleen dan onder een pseudoniem ;).
Erg mooie sfeer weet je neer te zetten, ik ben onder de indruk van de echtheid.

Groet,
Michel

SuSke

Een nieuwe meester staat hier op naast Rik, Floris, Dirk en Evan.

Mooi straatje en vooral dat zicht in dat straatje berg-op is fenomenaal knap.
Zichtjes waar ik van hou.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mardig23

Citaat van: SuSke op 13 november 2020, 12:39:11 PM
Een nieuwe meester staat hier op naast Rik, Floris, Dirk, Evan en Frans... ;) ;D

Ik volg mee, zeer mooi gedaan👍
Mvg Karl

SuSke

Citaat van: mardig23 op 13 november 2020, 13:19:22 PM
Citaat van: SuSke op 13 november 2020, 12:39:11 PM
Een nieuwe meester staat hier op naast Rik, Floris, Dirk, Evan en Frans... ;) ;D

Ik volg mee, zeer mooi gedaan👍

:-[ :-[
Dan moeten we er nog een hele reeks andere bijzetten Karl.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Heb je die huizen zelf gemaakt van allerhande strips en dergelijke of heb je die gekocht , als dat allemaal zelf gemaakt is.... hoe doen jullie dat toch allemaal??!!! Bijzonder knap dus , maar ik wordt er moedeloos van , dit ga ik nooit kunnen.  :'(

Alan On Track

Citaat van: ERVIN op 13 november 2020, 14:27:00 PM
Heb je die huizen zelf gemaakt van allerhande strips en dergelijke of heb je die gekocht , als dat allemaal zelf gemaakt is.... hoe doen jullie dat toch allemaal??!!! Bijzonder knap dus , maar ik wordt er moedeloos van , dit ga ik nooit kunnen.  :'(

Eerder in het draadje kan je zien hoe ik ze gemaakt heb. De basis is van karton, waar ik vervolgens styreen op heb gekleefd. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om te maken hoor. Het is een kwestie van raampjes uitsnijden en recht werken. En een beetje geduld hebben  ;)
Modelbouw is een kunst