Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

svvander

Verdorie... knap. En als ik iets stouts mag zeggen (echter zo niet bedoelt, maar het zal wel zo overkomen): wat een contrast met het vloerbaantje. Ik kan niet wachten tot je ons laat weten tot het een "vaste" baan wordt. Ik blijf het volgen. (En ik pik ondertussen veel tips  8) ).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris


Alan On Track

Wel, Sven, ik kan ook niet wachten tot ik ooit aan het 'grote' werk kan beginnen. Ik wemel van de ideeën en droom al jaren om eens aan een echte baan met volledig landschap te werken, maar kom twee dingen te kort: tijd en plaats  ;D  Daarom hou ik het nu even bij kleinere diorama's. Misschien niet zo mooi als een echte baan, maar ik ben er tervreden mee. En wie weet vinden deze knutselwerkjes ooit een vaste plats  ;) Ach
Modelbouw is een kunst

Floris

och, ben met mijn industriebende ook op een studentenkamer begonnen, paar jaar lang alleen losse gebouwen gemaakt voor er uberhaupt een modelbaan was. Het ligt er een beetje aan wat voor thema je bouwt, maar bij iets industrieels of stedelijks waar gebouwen veruit het meeste werk zijn is dat prima te doen.
Ondertussen is losse diorama's bouwen ook lang niet verkeerd, omdat daar toch alle stappen van scenerybouw in zitten en voor je aan een grote baan begint heb je voor al die stappen al een prima niveau bereikt qua ervaring.

svvander

Citaat van: Alan On Track op 10 november 2019, 21:19:40 PM
Wel, Sven, ik kan ook niet wachten tot ik ooit aan het 'grote' werk kan beginnen. Ik wemel van de ideeën en droom al jaren om eens aan een echte baan met volledig landschap te werken, maar kom twee dingen te kort: tijd en plaats  ;D  Daarom hou ik het nu even bij kleinere diorama's. Misschien niet zo mooi als een echte baan, maar ik ben er tervreden mee. En wie weet vinden deze knutselwerkjes ooit een vaste plats  ;) Ach

Ik begrijp wat je bedoelt hoor... de 3 gouden regels voor elke modelbouwer: tijd, geld en plaats  ;D. Ik vind het gewoon zonde om zoveel moois niet "ten toon gesteld" te zien. Maar het moet vooral jouw hobby zijn. En ik ben al blij als ik hier van alles zie voorbijkomen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Alan On Track

Tijd om nog eens wat in dit topic te plaatsen  :)

De bouw van mijn Brusselse gevel (zie mijn ander draadje) heeft me weer veel zin gegeven om aan het denken en ontwerpen te slaan voor dat project. Omdat ik buiten het tekenen van plannen ook nog zin heb om wat te bouwen dacht ik eraan om afgelopen weekend het stationsdiorama voor de vloerbaan nog eens een make-over te geven, inclusief extra gebouwtjes  ;D , want dat is uiteindelijk wat ik het liefst bouw. Bovendien train ik ook weer wat mijn bouwskills voor als ik me volledig in het Brusselse project stort. (het ziet ernaar uit dat ik de komende weken toch in dezelfde ruimte door zal brengen, dus wat verstrooiing kan geen kwaat  ::) )

Maar dus het stationsdiorama. Dat was vrij goed aan het vlotten tot op het punt dat ik het eigenlijk een vrij saai concept vond. Een simpel pleintje met een café en een station is uiteindelijk ook niet veel soeps. Voor het nieuwe concept wilde ik dus extra gebouwtjes toevoegen, maar ook iets van reliëf.
Omdat het concept voor dit diorama is dat het overal in België zou moeten kunnen staan was de ideale optie hiervoor een brug over de sporen naast het station. Voor de helling van de brug wilde ik me baseren op de spoorwegbruggen aan de stations van Pepinster en Spa-Geronstere. Het interessante aan deze bruggen is dat er tegen deze helling enkele rijhuisjes zijn opgebouwd. Zo'n situatie wilde ik ook graag uitbouwen.

Aangezien alle hobby en knutselwinkels waar ik normaal mijn gerief haal dicht zijn probeer ik me nu te redden met wat ik nog heb. Vooral schuimplaten en karton heb ik nog in overvloed. Mijn voorraad styreen is niet enorm, dus daar ben ik eerder spaarzaam mee. Als basis voor het diorama heb ik een schuimplaat van 60 op 35 cm gesneden, waarop ik de helling heb opgebouwd.

IMG_20200319_174013780 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200319_232428745 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik zou me zo van die lijmklemmen moeten kopen om alles bij elkaar te houden tijdens het lijmen, maar intussen red ik me met een chocopot  ;D

Hierbij een overzicht van hoe het nieuwe diorama er zal uitzien qua compositie: de huizen langs de linkerkant langsheen de helling, het station rechts. Ik ben eigenlijk heel tevreden van hoe de helling is gelukt. Ik weet niet of deze op schaal overeen kan komen met een werkelijke situatie, maar het ziet er in ieder geval wel realistisch en natuurlijk uit. Het enige nadeel is dat de hele grondplaat opnieuw licht is beginnen scheeftrekken. Ik denk dat ik alles gewoon ga verstevigen met hout of metaal als de doe-het-zelfzaken weer opengaan.

IMG_20200320_080015434 by Alan Jockmans, on Flickr

Vervolgens het leukste stuk: het bouwen van de huisjes. Om styreen te besparen heb ik hiervoor een kartonnen basis gebruikt. Niet even gebruiksvriendelijk, but it does the job. De huisjes heb ik al doende ontworpen, de bedoeling is om drie vrij typische maar architecturaal distinctie rijhuisjes te bouwen die net als de rest van het diorama een beetje overal in België zouden kunnen staan. Voor de aankleding van de gevels heb ik wel gewoon styreen gebruikt

IMG_20200320_114028111 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200321_093904115 by Alan Jockmans, on Flickr

De daken heb ik gemaakt van het dak van een oud Faller-huisje dat in de rommeldoos rondslingerde. Het meest rechtse huis op de foto krijgt een leien dak om de simpele reden dat ik niet meer genoeg pannendak meer overheb hiervoor  :P 


IMG_20200323_165034708 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit is de toestand waarin de huisjes en het diorama verkeren na een vol weekend bouwen. De gebouwen kunnen nu in de verf, waarna ik raampjes en andere details ga toevoegen. De bedoeling is om de straten ook verder af te werken zodat ik alles in één keer kan schilderen (mijn minst favoriete klusje  :P )

Een zicht van bovenaf de helling

IMG_20200323_165030961 by Alan Jockmans, on Flickr

Zicht vanaf het stationsplein

IMG_20200323_165115035 by Alan Jockmans, on Flickr

De achterkant van de huisjes (de grond hiervoor moet nog gemaakt worden)

IMG_20200323_165150136 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200323_165143805 by Alan Jockmans, on Flickr

Groet,

Alan
Modelbouw is een kunst

steamdriven

Wow!
Goed gedaan. Ik vind het een heel geslaagde combinatie die je hier neerzet.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Pierre

Wauw ... top gedaan. ;)
Groet Pierre.


sdz1976

Knappe dinges man !!  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Jappy

Prachtig gemaakt! De Belgische sfeer druipt er gewoon van af...
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

doomslu

Hoe doen jullie dat toch, zo snel werken?
Knap hoor.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alan On Track

Bedankt voor alle reacties  :)

Citaat van: doomslu op 23 maart 2020, 19:38:24 PM
Hoe doen jullie dat toch, zo snel werken?
Knap hoor.  ;)

Goh, het is wel de eerste keer dat het mij zo snel is gegaan. Ik heb deze drie huisjes op minder tijd gebouwd dan ik heb nodig gehad om het station te schilderen. Ik denk dat oefening het antwoord is op je vraag. Hoe meer je dit doet, hoe sneller het gaat.
Modelbouw is een kunst

Floris