Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

Alan On Track

Ik ga nog zien wat ik precies ga toevoegen wanneer alles af is. Een kermis of frietkraam zijn natuurlijk wel leuk en eventueel mogelijk, maar dan eerder als afneembare details en niet als vaste elementen. In ieder geval heb ik nu nog enkele andere prioriteiten, zoals het afwerken van de gebouwen  ;D

Voor de vloerplaat heb ik besloten om het lastigste werk niet uit te stellen en heb ik gisteren de hele avond de stoeptegels en kasseien zitten uitkerven. Dat was een zenuwslopend en geduldig werkje, maar met goed resultaat. De stoeptegels zijn met een fijn hobbymesje gekerfd, de kasseien zijn met een potloodpunt gemaakt, om een ruwer effect te krijgen. Daarnaast maakte ik ook een teststukje om te zien hoe ik het ververn ga aanpakken. Ik heb nog nooit eerder hardschuim geschilderd, en ik wil niet riskeren opnieuw een vloerplaat naar de zak te helpen.

Alles is steentje per steentje ingekerfd, ik wil niet weten hoeveel het er zijn...

IMG_20190816_233231613 by Alan Jockmans, on Flickr

Om een indruk te krijgen van hoe de vegetatie op het diorama moet komen heb ik deze al even bij wijze van test geplaatst. De boompjes zien er na al die jaren wel niet meer even best uit, dus die zullen eventueel wel nog vervangen worden door mooiere nieuwe exemplaren.

IMG_20190817_001729829 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190817_001737056 by Alan Jockmans, on Flickr

Deze ochtend heb ik alvast een nieuwe vloerbaan gebouwd, bestaande uit één digitaal en één analoog circuit (de meerderheid van mijn treinen moet nog van decoder worden voorzien, dat zal nog wel een klusje worden). Ook heb ik alvast één perron bijgebouwd. Zo moet het diorama er ongeveer uit komen te zien. Ik ben nog aan het denken aan een systeem om de veschillende segmenten van het station aan elkaar te verbinden. Ik dacht onder andere aan magneetjes.

IMG_20190817_142547080 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190817_142606203 by Alan Jockmans, on Flickr



Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Intussen ook nog de andere perronstukken gemaakt. Nu heb ik de basismodule met het station, twee perronstukken van 80 cm en één stuk van 40 cm (zie schema in het begin van dit topic). Nu moet alles gewoon nog afgewerkt en aangekleed worden. In ieder geval kan ik het wel alvast als station beginnen gebruiken tijdens het rijden op de vloerbaan 8)

IMG_20190817_151625192 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190817_151708540 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190817_151722339 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190817_153632969 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190817_153657701 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Intussen zijn de examens achter de rug en heb ik me afgereageerd door een weekendje te modelbouwen  :) Ik had alleen niet zoveel zin om aan het stationsdiorama verder te werken en ben mijn rommeldoos ingedoken. Hierin vond ik de restanten van mijn allereerste miniatuurstation, de Faller-set 'Neufeld'. De nadruk ligt hier op 'restanten', want veel blijft er niet van over... Waarom ik het station ooit in stukken gesneden heb en waar de rest ervan heen is weet ik eigenlijk niet meer   ???  de stukken die ik nog overhad gebruikte ik tot nu als verftester... Met ze nu terug boven te halen kwam ik op het idee om er toch opnieuw iets mee te bouwen. de vorm en het steenpatroon van de stukken zit namelijk nog goed, en mijn motto is 'als de vorm nog goed zit is het nog bruikbaar'. De bedoeling is om aan de slag te gaan met materialen die ik al heb en zonder dus iets te moeten gaan aankopen. Dit zijn alle stukken die ik teruggevonden heb:

IMG_20190826_172120629 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik dacht eraan om een huisje met garage te bouwen in de typische stijl van de Belgische Ardennen. De voor- en zijgevel zijn eenvoudig te bouwen, hiervoor gebruikte ik de grootste stukken. Ik had graag een volledige zijmuur gebouwd, maar daarvoor had ik helaas niet meer genoeg stukken. Een groot gat heb ik hier moeten opvullen met styreen, dat verberg ik later nog door vegetatie. Het zijgebouw met de garage bestaat grotendeels uit volledige stukken uit de oorspronkelijke set. Voor de achtergevel blijven enkel kleine stukjes over. Dit is dus een serieus puzzelwerkje.

IMG_20190826_191441184 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190826_201903444 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Er door het 'patchwork' van verschillende stukjes die moesten worden versneden zitten er wel wat spleten in de achterkant (die uiteindelijk uit negen verschillende stukken bestaat  ;D ) Een eenvoudig vulmiddel lost dit probleem op. En met een laag primer erover valt het nog amper op.

IMG_20190826_214243020 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190826_215627490 by Alan Jockmans, on Flickr

De stenen zijn geschilderd door alles eerst in Humbol 28 te schilderen en vervolgens te drybrushen met Tamya XF-19 en Humbol 48. 
De ramen uit de oorspronkelijke set had ik bijgehouden. Die waren al deels gebruikt voor het café, maar ik had er nog genoeg over voor dit huisje. Enkel de deuren moeten opnieuw gemaakt worden, ik heb de openingen namelijk enigszins verhoogd (sommige Faller-gebouwtjes zijn eigenlijk iets te klein voor H0 heb ik gemerkt).

IMG_20190827_103845929 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Er is geen uitgebreid interieur gemaakt, enkel de duiten hebben gordijntjes gekregen. Het is niet meteen de bedoeling dat er binnenverlichting ofzo inkomt, dus dit moet wel volstaan zo. De daken zijn gemaakt volgens de methode die ik in mijn andere draadje heb uitgelegd. De goten komen uit de rommeldoos. De garagepoort, het houtwerk en de deuren zijn zelfgemaakt van styreen. Ik had nog getwijfeld om de garage open te laten staan en een interieur te voorzien, maar heb besloten om dit nu niet te doen.   

Ziehier het resultaat van een weekendje werk:

IMG_20190831_144304020 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190831_144317034 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190831_144321236 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190831_144326262 by Alan Jockmans, on Flickr

Het was een leuke afleiding en een mooi stukje scenery bij de vloerbaan. Misschien als ik de rest van het stationsgebouwtje terugvind dat ik een tweede huisje aan dit vast kan maken, maar tot zolang werk ik nu opnieuw verder werken aan het stationsdiorama.
Modelbouw is een kunst

evan

knap en zeer sfeervol
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dat ziet er heel goed uit! Hoe heb je dat half-doorgezakt dak gemaakt?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Ik maak de basis voor het dak altijd uit dun karton dat ik in de juiste vorm snijd, het doorgezakte effect maak ik er dan al in. De rest van het dak is gemaakt van reepjes papier met inkepingen in die ik over elkaar plak. Het effect is niet zo moeilijk om erin te krijgen.
Modelbouw is een kunst

raf

vele van die huizen hadden als ze zo een opening hadden er mergel blokken in zitten om dat gat te dichten
voor de rest mooi werk weeral

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

knap staaltje weekend gepruts  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pierre

Groet Pierre.


modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Alan On Track

Bedankt voor de reacties iedereen. Terzijde: weet iemand een goede techniek voor het schilderen van realistische kasseien. Ik heb een teststukje gemaakt maar de resultaten zijn nog niet naar wens...
Modelbouw is een kunst

Dirky

iedereen heeft zo zijn eigen manier maar als ik er veel moet inkleuren:

Inschilderen met "te" licht grijze matte acryl verf
Dan verdeel ik verschillende lichte kleuren pigment poeders op het oppervlak (beige, grijs, oker, wit,...) om vervolgens met een droog vodje/sponsje in te "dippen".
Als alles goed droog is wrijf ik met een doek op het oppervlak zodat er een satijnglans schijn op komt.

Uiteindelijk giet ik een waterige oplossing met bruin/zwarte plakkaatverf over de kasseien en wrijven maar tot je een goed resultaat hebt...

Hoe beter je wrijft voor de satijnglans, hoe trager de plakkaatverfoplossing in het grijs dringt...

veel succes! (met deze of eender welke andere manier vanzelfsprekend)


SuSke

Zoals Dirk het zegt, ieder zijn methode maar in de grond zijn ze allemaal hetzelfde.

Beginnen met een basiskleur grijs, niet te fel maar ook niet te donker.
Daarna kassei per kassei aanstippen met diverse tinten beige, bruin, grijs, blauwgrijs, groengrijs, roze, ... (Lifecolor heeft daar een prachtige set voor - CS40 Stone Grey), en dan een donkergrijze wash om alle kleuren te blenden waarna je kan afwerken met een lichtgrijze drybrush.
Dan komt het fijnere afwerkwerk met hier en daar een sproet mosgroene en vaalbruine wash om plekken aan te duiden waar het water wat langer blijft staan.













Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

Tegenwoordig heb ik het zo druk dat er van modelbouwen maar weinig in huis komt :(

Gisteren heb ik toch even de tijd genomen om eens verder te werken aan het stationsdiorama. Vooral het Café wilde ik eindelijk af krijgen. Ik heb het dak afgewerkt en twee schoorstenen toegevoegd. Ook de achterkant ben ik nu verder aan het aankleden, deze moet mooi zijn aangezien deze zichtbaar wordt vanaf de kant van de spoorweg. Er is nog steeds werk aan de winkel... Ik bedoel het café, maar het is toch maar weer een stapje vooruit.

IMG_20191109_154112887 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20191109_172202092 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20191109_172211070 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst