Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

Gerolf

Bevuilde stroomafnemers ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 22 juli 2019, 10:06:48 AM
Bevuilde stroomafnemers ?

Of zitten alle asjes in de goede richting (geisoleerd wiel)?
Per boogie moeten ze gelijk zitten(isolatie ringetje langs dezelfde zijde), het andere draaistel is gewoon het spiegelbeeld, dwz neemt stroom van de andere rail...er van uitgaande dat je gelijkstroom (DC of DCC) rijdt uiteraard!

Weet je wat; indien het niet opgelost raakt verkoop ze aan mij voor een appel en een ei! ;D ;D ;D ;D ;D ;D


;)

Michiel

Een oorzaak van het flikkeren kan ook zijn dat je het aantal stappen in decoder en regelaar verschillend hebt ingesteld. Staan ze beide op vb 28?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Citaat van: Michiel op 22 juli 2019, 10:54:56 AM
Een oorzaak van het flikkeren kan ook zijn dat je het aantal stappen in decoder en regelaar verschillend hebt ingesteld. Staan ze beide op vb 28?
Of 128, maar in eerste instantie zou ik ook denken aan vuile wielen of ergens toch iets dat kortstondig kortsluit. zeker gezien het analoog ook het geval is.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Alan On Track

Citaat van: Rangeerduivel op 22 juli 2019, 10:46:26 AM

Weet je wat; indien het niet opgelost raakt verkoop ze aan mij voor een appel en een ei! ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Het spijt me Rudy, ik heb het probleem gevonden en hou ze voorlopig even lekker zelf  ;D

Het kwaad zat hem inderdaad in de draaistellen! In beide probleemrijtuigen was een draadje losgekomen van de stroomafnemer. Geen wonder dus dat er geen goede stroomafname was. Hoe ze precies zijn losgekomen is mij een raadsel, maar in elk geval is de oorzaak van het slecht contact bekend! :D Dat zal ik straks maar eens voorzichtig proberen solderen en dan kan ik eindelijk opnieuw van mijn M6 rijtuigen genieten (het is echt een plezier om deze mooie stam te zien rondrijden uiteindelijk  :) ) .
Bedankt iedereen voor de behulpzaamheid.

IMG_20190722_143851336 by Alan Jockmans, on Flickr

Aan het perron heb ik voorlopig nog wel even werk. De basis van het station heb ik uit schuimkarton gemaakt, de afwerking doe ik met papier, karton en prulletjes uit de rommeldoos. De bedoeling is dat het station deels verzonken zal zitten in het perron, met een helling naar een achterliggende straat.

IMG_20190718_212736084 by Alan Jockmans, on Flickr

Citaat van: SuSke op 21 juli 2019, 17:24:09 PM
De glasplaten zijn ook redelijk groot om op een overkapping te leggen. Je zou nog een aantal stripjes (echt dunne) kunnen aanbrengen loodrecht op het gebouw, dus met de helling mee om die platen onder te verdelen in verschillende strippen van pakweg 6mm breed.

Waln da's eigenlijk zo geen slecht idee! Ik vond al dat er iets miste, maar kon er zo mijn vinger op leggen. Bedankt.
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Het perron...poging 1

In de eerste plaats ziet het er wel alvast erg fotogeniek uit, zeker in daglicht (aan zond geen gebrek dezer dagen  ;D ). Zeker de perronranden zijn zeer mooi gelukt, zelfs al zijn ze volledig uit karton gemaakt. Door gewoon allemaal gelijke stukjes karton (7x10mm) af te snijden en deze naast elkaar te plakken krijg je een mooie perronrand. Een beetje verf en drybrushing maken het dan af. Deze techniek ga ik dus voor alle perrons gebruiken. Helaas bleken de andere materialen iewat minder succesvol...

IMG_20190719_100512954 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190719_100520334 by Alan Jockmans, on Flickr

De fout die ik gemaakt heb is de basis van schuimkarton overplakken met papier en dit dan verven. Door de verf is het papier gekrompen en is het schuimkarton langs alle kanten beginnen kromtrekken. Hoewel ik een hele nacht zware boeken op het stukje heb gelegd blijft de buiging hetzelfde. Dit oogt natuurlijk niet mooi en de buiging is zo opvallend dat het niet mooi staat naast de vloerbaan... Ik beschouw dit perron dan maar als een eerste test, en ik ga nu opzoek gaan naar betere materialen om het perron uit te vervaardigen. Ik dacht aan 10mm schuimplaat (i.p.v. de 3mm van nu) of zelfs gewoon hout. Ik zie nog wel, het mag vooral niet gevoelig zijn aan buigen of breken. Gelukkig heb ik nu enkel gebruik gemaakt van gerecycleerd materiaal en zaken die ik nog had liggen, dus is er geen geld aan verloren gegaan, en zoveel moeite uiteindelijk nu ook weer niet. De boom en de stationshekken kan ik ook nog recupereren. Er zijn bovendien nog zaken die ik zou willen aanpassen. Zo wil ik het volgende perron liefst van stoeptegels voorzien, i.p.v. het asfalt van nu, en het hele minidiorama iets groter maken zodat er eventueel plaats is voor een exra huisje en wat meer natuur.

Los daarvan is het wel al een mooie gelegenheid om foto's mee te trekken :)

IMG_20190720_130249210 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190720_130220206 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190720_130145631 by Alan Jockmans, on Flickr

Gewoon om te zien wat het geeft heb ik met Photoshop ook eens een voor-en achtergrond toegevoegd aan de laatste foto... Het resultaat is best amuzant  ;D

Afond gare by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

SuSke

Het geheel "blend" mooi in elkaar.

Architectenkarton zal altijd krom trekken als je het gaat schilderen en hout doet dat evenzeer bij eenzijdig schilderen. Maar het architecten karton kan je toch nog een beetje recht forceren tijdens het drogen. enige oplossing is vertrekken van een goede basis en daar de plaat op vast lijmen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jappy

Wat een fantastisch mooi station! Doet me denken aan dat van Oud-Heverlee.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

raf

trekt ook een beetje op asche

maar waren een deel van  de stations op een bepaald ogenblik niet zo in de zelfde stijl gebouwd

ziet er wel goed uit
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alan On Track

Stationsdiorama, poging 2  ;D

Uit de vorige grondplaat heb ik geleerd dat het niet zo'n slim idee is om geverfde oppervlakken op schuimkarton te kleven, wan dan trekt het krom  ::)

Voor mijn tweede probeersel wil ik er ook iets meer een echt diorama van maken, niet gewoon station met een perron, een boom en een stuk straat. Ik heb daarom het idee gekregen om ook een gebouwtje toe te voegen, zijnde een café dat zich op het stationsplein bevindt. Kwestie van toch een beetje zelfbouw te kunnen doen  ;D Het moet een hoekgebouw worden dat, net als het station, overal in België zou kunnen staan en ergens eind jaren 1800 gebouwd werd maar uiteindelijk tijdloos is. Het moet eigenlijk een sfeer oproepen van de typisch Belgische lintbebouwing. Om het geheel wat meer karakter te geven wil ik ook dat het café zelf een ander soort gevel heeft dan de rest van het gebouw, om zo de indruk te scheppen dat het ergens in de Jaren stillekes een verbouwing heeft gekregen die voor wat architecturale kakofonie heeft gezorgd. Een beetje een 'Ugly Belgian House' dus  ;D

Al tekenend heb ik een gebouwtje uitgevonden dat aan mijn wensen voldoet en verschillende typische elementen van 19de eeuwse lintbebouwing heeft. Verder aangekleed met details zoals stroomkabels. Ik ben wel nog op zoek naar een goeie naam... Links bovenaan heb ik een plannetje getekend van hoe het stationsplein er ongeveer moet uitzien.

img117 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ben alvast begonnen met de onderbouw door 1,5mm styreen te snijden in de juiste vorm. De proporties van het gebouw heb ik een beetje geraden en gebaseerd op raampjes die ik nog in de rommeldoos had liggen.

IMG_20190725_215030647 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190725_232342305 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

raf

een naam "het perron ";"de slagboom "of meer van "den bareel "
maar word wel iets mooi's zo aan de tekening te zien
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

of voortbordurend op Raf's voorstellen, maar met een kwinkslag voor wanneer de vrouw vraagt waar hij nu weer zat:
";t Ander Perron", "de Gesloten Bareel", "Den Traen mè Vertroegink", "De Statie op 't Goe Geluk" .... of iets dergelijks.

Maar het ontwerp ziet er alvast goed uit. Goe bezig!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Fantastisch ontwerp en tekening! Lijkt zo te zijn weggelopen uit een stripverhaal. Je hebt een fan erbij. Als naam, wat dacht je van 'Café Arrivee'?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

raf

hahaha en hij zocht EEN naam

nog een "den halt"
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Pierre

Geweldig ontwerp! Alleen de tekening is al genieten. Top!! ;)
Groet Pierre.