Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

Alan On Track

Hallo iedereen.

Terwijl het heerlijke zelfgebouw aan mijn ander project, Sehr Am Üzant, gestaag vordert vergeet ik soms weleens een ander aspect van de modelspoorhobby die haar zo mooi maakt: het rijden met de treinen zelf. En hoewel Sehr stilaan vorm krijgt zal het nog wel even duren alvorens ik hier een trein zal kunnen laten voorbijrijden. Bovendien heb ik dat baantje eerder voorzien voor kortere treintjes, een sleep met zes lange rijtuigen zal hier nooit tot haar recht komen. Dus, ja, wat moet ik intussen met al mijn treinen?

De oplossing is in feite kinds eenvoudig. Letterlijk, want ik heb teruggegrepen naar de tijd waarin ik mijn eerste Mehano-treinen kreeg (ik was een jaar of acht geloof ik) en ervan hield om met de goedkope nieuwzilveren sporen circuits te maken op de vloer. Mijn idee is dus om het maken van treinbanen op de vloer een beetje naar een volwassen niveau te tillen  :P . Zo kan ik zelfs met mijn langste treinsamenstellingen naar hartelust 'spelen' (en zelfs rangeren over de wissels), zonder een permanente vaste baan te hebben (waarvoor ik voorlopig sowieso geen plaats heb). Aangezien ik nog scherpe herinneringen heb aan de frustraties die ik kreeg van de mehano-sporen, die continu uit elkaar vielen en waarvan de circuits vervormden heb ik de afgelopen tijd een uitgebreide verzameling Roco Geoline-rails aangelegd. Ik heb er intussen inclusief de wissels een kleine 200, waarmee ik uitgebreide en complexe banen kan bouwen. Het grote voordeel is dat ze eenvoudig en stevig in elkaar klikken, waardoor een stevig tracé ontstaat (acheteraf gezien was ik misschien toch wel beter voor Rocoline rails-met rubberen bedding gegaan, aangezien de plastieken bedding van de Geoline-rails de neiging heeft om te breken).

IMG_20190711_210554816 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit is het soort banen dat ik regelmatig in mijn studentenkamer opstel. De rails zijn, zeker tweedehands, nog relatief goedkoop verkrijgbaar.

IMG_20190711_211054304 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190711_210850410 by Alan Jockmans, on Flickr

Met een plank maakte ik ook al een brug waardoor ik een circuit op mijn bureau kan bouwen ;D

IMG_20190131_234050951 by Alan Jockmans, on Flickr

Maar net zoals toen ik acht was gaat het uitsluitend rondcirkelen van de treinen uiteindelijk ook wat vervelen. Toen loste ik dat op door de goedheilig man op zes december  om extra scenery te vragen, zoals stations, huisjes, enz... Daarom heb ik besloten om nu hetzelfde te doen, en mijn vloerbaan te voorzien van mobiele mini-diorama's die het allemaal wat spannender maken. Omdat ik nu toch wel wat ouder en meer ervaren ben wil ik vooral trachten hierin ook een zekere mate van realisme te verwerken. Bovendien probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van de scenery die ik destijds als achtjarig jongetje verzamelde en dat al een aantal jaren op grootmoeders zolder vertoeft.
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

#1
Wat is het eerste wat ieder kind bij de treinbaan wenst? Een station natuurlijk!

Bij mij was dat niet anders, mijn allereerste stationnetje is intussen volledig ontmanteld, in stukken gesneden en gebruikt in andere projecten. Wat ik echter wel nog heb is het bekende typisch Belgische station van Kibri, dat ik in 2011 kocht. Ik was toen fan van alles wat 'Belgisch' was en ik was in de wolken met dit stationnetje. Ik heb toen zelfs geprobeerd om wat extra details toe te voegen aan het gebouw, met name een stationsoverkapping. Nu mijn modelbouwcapaciteiten waren toen nog, laat ons zeggen, in volle ontwikkeling  ;D, dus echt goed zat alles niet in elkaar. Bovendien waren er nog wat mankementen. Op de foto's is het niet echt te zien, maar het gebouw zat vol storende verf- en lijmresten (ja, ik heb een wit gebouw wit geverfd, in de poging om het minder plastiek te laten lijken, maar erg goed is dat niet gelukt  :P).

fh 021 by Alan Jockmans, on Flickr

fh 022 by Alan Jockmans, on Flickr

Verder is de tijd niet vriendelijk geweest voor dit stationnetje... Na een verhuis is het in een doos op zolder beland waar het in stukken gebroken is. Het perronplaatje waarop het stond was onherstelbaar, de overkapping was verkreukt en ook enkele muren vertoonden barsten en afbrokkelingen...

Voor het maken van scenery bij mijn vloerbaantje heb ik besloten om dit gebouw herop te waarderen en het zoveel mogelijk naar haar oorspronkelijke glorie te herstellen. Ik heb de gebroken stukken terug gelijmd, in een primer gespoten die alle slechte verfspatten en lijmresten verbergt en vervolgens een baksteenkleur gegeven met kleurpotloden. Het resultaat is alvast mooi en oogt beter dan het puur witte gebouw, maar er zijn nog wat verbeterpunten. De primer is her en der door de afplaktape gedrongen en heeft vlekken nagelaten op de ruiten en het dak. In het lage deel van het gebouw zitten ook de verkeerde witte ramen, een foutje dat in in 2011 al maakte  :P Tussen de twee gebouwen is een spleet te zien, aangezien het hier gebarsten is en ik de muur niet meer kon herstellen. Ik zoek nog een manier om dit te verbergen.

IMG_20190609_212916810 by Alan Jockmans, on Flickr

Om met dit station op mijn vloerbaan maximaal plezier te beleven dacht ik eraan om het zodanig te bouwen dat er verschillende lay-out mogelijkheden bestaan. Het station zal daarom uit vier delen bestaan waarmee verschillende stations kunnen worden gebouwd. In totaal zie ik vier mogelijkheden:

schema_Tekengebied 1 by Alan Jockmans, on Flickr

Op deze manier kan ik het station aanpassen naargelang de baan die ik op de vloer bouw. Als ik lange treinen wil laten stoppen kan ik voor optie 1 gaan. Voor een dubbelsporig traject is optie 2 ideaal, enz...
Door deze modulaire aanpak kan ik het station overal plaatsen. Uiterlijk is het de bedoeling dat het een zo algemeen mogelijk Belgisch station wordt, dat overal in het land zou kunnen staan in bijna elk tijdperk. De perronstukken zullen voorzien worden van wachthuisjes, stationsborden, lampen en een bescheiden vegetatie.

Zover staat het eerste projectje van de voerbaan intussen. De bedoeling is om nu het stationsgebouw verder aan te kleden. 
Modelbouw is een kunst

raf

#2
ach we zijn allemaal jong geweest en ik had zo een marklin baan op mijn slaapkamer liggen
tunnel van een tafeltje gemaakt en dergelijke
als het je van straat houd doen zou ik zeggen

gr raf en bedankt voor de herinnering want ik was ze kwijt

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

#3
"   ...  Met een plank maakte ik ook al een brug waardoor ik een circuit op mijn bureau kan bouwen ... "   ( citaat )

Als 't even kan, misschien bij eerste gelegenheid  eventueel  een valbeveiliging kleven of schroeven links & rechts van uw plankbrug, om mogelijke drama's met uw h0-materieel te voorkomen .... 't Zou pvd zonde zijn en 't is snel gebeurd.


Robrecht

#4
Ik zou ook wat meer veiligheid voorzien bij zo een brug. Ik kan niet goed zien hoe de metalen plaatjes net vast gemaakt zijn en of ze aan de meubels vastzitten... maar als het plankje gaat schuiven en plots onder de sporen uit is op een cruciaal moment, zou het ook zonde zijn.

Een vloerbaan is meestal op de vloer om zo een risico's te beperken.  ;D

Ooit lag er op mijn kamer een ovaal met station aan een stukje dubbelspoor. Ik had 1 trein, maar wat een plezier :) achteraf wel wat minder goed voor de loc met al het hondenhaar dat er thuis toen was  ::)

Wat je ook kan doen om snel een spoor te leggen is smalle plankjes voorzien waar telkens spoor op vast zit ... genoeg stukjes om een ovaal te bouwen. Alle plankjes voorzien van doorzichtige rand en soort kliksysteem. Meer moet dat niet zijn :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Alan On Track

Ja, de plank is niet helemaal top qua veiligheid, maar de bedoeling is om deze, als ik hier even tijd voor heb, om te bouwen tot een grote vakwerkbrug, met gelazercutte onderdelen. Op de universiteit hebben we hier wel een aantal lazercutters staan, maar je moet de juiste mensen leren kennen om daarmee te mogen werken  ;D . Maar zodra de plank een puike vakwerkbrug is zijn m'n teinden in ieder geval veilig  ;)

En ja, een vloerbaan is niet altijd super voor de loc's, stof en haar zijn de vijand, daarmee dat ik nooit een baan over het tapijt laat lopen. Verder doe ik mijn best om mijn kot proper te houden natuurlijk  ;D

Ik heb ondertussen alvast wat verder gewerkt aan het station gisterenavond en deze ochtend.
Ik dacht eerst alles gewoon in baksteenkleur te laten, maar tijdens het googelen vond ik een station met een mooi en eigenzinnig baksteenpatroon, dat ik absoluut ook wilde gebruiken

IMG_20190612_103125440 by Alan Jockmans, on Flickr

Het heeft wel meer karakter zo  :D . Ik heb ook de witte ramen rood geverfd intussen en daarmee de meeste resten primer kunnen verbergen. Een prutswerkje maar met een mooi resultaat :)
Voor de spleet heb ik alvast ook een oplossing bedacht: eenvoudigweg wat klimop langs de muur laten lopen en je ziet er niets meer van. Dat zal ik vanavond of morgen proberen te maken.

Eerst ben ik opnieuw begonnen met het maken van een perronoverkapping. Deze maak ik geheel uit styreen, aangezien ik nog veel heb liggen. Wel een serieus prutswerkje  :P

IMG_20190612_164049984 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190612_170757659 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Rangeerduivel

Citaat van: Alan On Track op 20 juli 2019, 12:05:32 PM


Wat prachtig dat station, Alan!
Bij ons op Amsac zijn er die daar pas na 10 schilderbeurten amper in slagen.... ::)

;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 20 juli 2019, 12:54:34 PM
Bij ons op Amsac zijn er die daar pas na 10 schilderbeurten amper in slagen.... ::)
slecht karakter  ;D
inderdaad bijzonder goed geslaagd !

Alan On Track

Zo, gisteren en vandaag het station grotendeels kunnen afwerken.

De overkapping is geplaatst. Het moeilijkste was om een realistisch glazen dak te creëren dat schijnbaar jaren heeft blootgestaan aan weer en wind. Dit heb ik uiteindelijk gedaan door doorschijnend plastic te benevelen met grijze primer en accenten aan te leggen met verdunde groene verf.

IMG_20190612_173833635 by Alan Jockmans, on Flickr

Let ook op de bloembakken, die ik intussen van groen heb voorzien. Bloemmen komen nog :)

IMG_20190612_173838896 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190613_102620432 by Alan Jockmans, on Flickr

Om alles goed tot haar recht te laten komen heb ik foto's genomen bij daglicht (het gebouw rust op mijn dakvenster :p ik moest het venster schuin houden zodat de daken van de huizen rechtover niet te zien zouden zijn). Intussen heb ik nog een naam bedacht voor het stationnetje. Ik wilde iets dat zowel in Vlaanderen als Wallonië zou kunnen staan, en dus zowel Nederlands- als- Franstalig kan worden uitgesproken. Op onze nationale feestdag is een echt Belgisch station wel opportuum  ;D
Uiteindelijk is het 'Afond' geworden. Afhankelijk van op welke klinker je de nadruk legt klinkt dat Nederlands of Frans. Het is eigenlijk ook een beetje een inside joke, want met 'afond' (à fond) wordt hier in het Brusselse studentenleven een 'Ad fundum' bedoeld, oftewel je pintje in één keer helemaal leegdrinken  ::)  :P

IMG_20190721_162933912 by Alan Jockmans, on Flickr

De overkapping is langs één zijde helaas een beetje doorgezakt. Ik moet nog iets vinden om dat te fixen.

Nu begin ik alvast met

IMG_20190721_162907999 by Alan Jockmans, on Flickr

De spleet tussen de twee gebouwen is intussen vakkundig weggewerkt met klimop.

IMG_20190721_162915031 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190721_162925421 by Alan Jockmans, on Flickr

Naast de stationsborden en een typische gele dienstregelingfische moet ik wel nog een paar kleine details toevoegen. Weet iemand waar ik ergens een lijst met Belgische stationsplakaten kan vinden (bijvoorbeeld met perronnummers, kantoor van de stationsshef, toiletten, enz)? Bij de oorspronkelijke Kibri-set zaten er zo bij, maar dat is te lang geleden om ooit nog terug te zien. Zijn er op het internet zo geen baden met borden te vinden?

De volgende stap is het maken van de perrons zelf. Maar eerst heb ik nog maar eens een nieuw circuit gemaakt, enkelsporig ditmaal, met een stuk dat onder mijn bed loopt. Ik zou eigenlijk ergens een camera moeten kunnen monteren op een wagon.

IMG_20190721_163401811 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

raf

afgezakt afdak en dan??? ik zie hier in de buurt meer van die afgezakte dan dat ze lood recht zijn

maar ik zie dat je wel een heel erg groot voetbal veld gaat aanleggen aan al dat groen te zien LOL

schoon werk doe zo verder mijn gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

De glasplaten zijn ook redelijk groot om op een overkapping te leggen. Je zou nog een aantal stripjes (echt dunne) kunnen aanbrengen loodrecht op het gebouw, dus met de helling mee om die platen onder te verdelen in verschillende strippen van pakweg 6mm breed.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

#11
Weet iemand raad?

Ik heb vandaag mijn M6 rijtuigen van LS models nog eens bovengehaald en er een decoder ingeplaatst zodat ik er eindelijk digitaal mee kan rijden. Er is me echter iets zeer vreemds opgevallen. Wanneer het stuurstandrijtuig en één ander rijtug op lage snelheid bewegen flikkeren de lichten hevig in beide rijtuigen, zoals te zien op het filmpje... Het probleem is minder op hogere snelheid, maar verdwijnt nooit helemaal. Bovendien komen er van de wielen van de stuurstand zorgwekkende licht knetterende geluiden, alsof ze ergens kortsluiten, maar ik zie nergens vonken en de multimaus geeft geen melding van kortsluiting. Het klinkt in elk geval niet gezond...
Ook de loc, die anders heel vlot loopt op lage snelheden hapert een beetje met deze M6'en aan de haak. Het flikkeren van de lichten en de knetterende geluidjes komen ook enkel uit deze twee rijtuigen, mijn andere M6-rijtuigen vertonen geen enkel probleem.

Hier het filmpje ter illustratie:

VID_20190721_183948689 by Alan Jockmans, on Flickr

Heeft iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt of weet iemand raad? Ik dacht aan een slecht contact ergens, maar binnenin de rijtuigen of aan de wielen is niets te zien, en ook de rails zijn propergemaakt. Het flikkeren in de twee rijtuigen verloopt bovendien erg synchroon. Dit probleem was er vroeger overigens nooit bij mijn weten
Modelbouw is een kunst

raf

probeer eens met  1  rijtuig tegelijk
want dit lijkt toch op een spanning val of bijna kortsluiting
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Jef

Komt dit probleem ook voor dicht bij de aansluiting van de voeding aan de baan?
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Alan On Track

Ik heb het eens geprobeerd met één rijtuig, zonder loc en dichtbij de aansluiting en op een testspoor. Ook heb ik de decoder er even uitgehaald en een analoog testspoor aangelegd, maar het probleem blijft hetzelfde...  :-\
Modelbouw is een kunst