Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stedahult

Mvh. Steef

Decapod

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Alan On Track

Citaat van: Floris op 01 april 2021, 15:37:01 PM
Ik hoop nu soortvan dat dit niks met de datum van doen heeft maar je echt Linkebeek gaat bouwen, al hoeft dat oude station van mij niet persé de bak in.   :P

Dat staat nu niet direct op de planning  :P, maar toegegeven, zulk verkommerd voorstadstation zou wel een zalig baantje kunnen worden. Ik beeld het me nu al in met een volgetagde varkensneus op de sporen  ::).

Wat Afond betreft ga ik in elk geval verder met het belle-époquegebouw dat ik nu aan het bouwen ben.  ;)
Voor wie zich afvraagt wat er van het 'oude' station van Afond geworden is, wel dat heb ik eindelijk gebruikt waarvoor ik het oorspronkelijk gepland had: een een eenvoudig diorama dat ik kan aansluiten op vloerbanen. Om plaats te besparen had ik het oude landschap afgebroken, maar de perrons en het gebouw heb ik heel gehouden zodat het als diorama op zich kon blijven bestaan. Ik heb onlangs ook een Noch-Grassmaster overgekocht van iemand op het forum, en daarmee wilde ik alvast eens mee uitleven op dit diorama. Mits enkele details uit de rommeldoos (de lantaarns en banken zijn niet bepaald Belgisch, maar dat stoort me hier niet echt) heb ik het perron alvast afgewerkt. Onder de nieuwe naam 'Vive-Legeux' is het stationsdiorama voor op de vloer waarmee dit draadje oorspronkelijk begon zo goed als af. Het is meteen ook een leuk stukje om materieel op te fotograferen.

IMG_6926 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_6923 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_6924 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_6928 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_6930 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_6934 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_6936 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_6937 by Alan Jockmans, on Flickr

Daar kan ik alvast wat plezier mee beleven terwijl ik voortbouw aan Afond. Wat dat betreft heb ik enlel wat kleine schilderklusjes uitgevoerd deze week. De grote werken zullen nog even moeten wachten tot ik weer wat meer tijd heb.

IMG_20210405_172157890 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Alan On Track

De zon scheen daar net nog eens vijf minuutjes

IMG_6940 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

mark7758

Super Gaaf gedaan. En heerlijk de zon tussen de sneeuwbuien door.
Hint er zijn ook NMBS verlichtings masten te bestellen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stieven76


evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.


Alan On Track

Hallo iedereen,

Het is weer even geleden dat ik nog wat op het forum gepost heb, ik zit met allerhande andere zaken in mijn hoofd, en had niet veel tijd voor modelbouw... Wat Zwanzebeek betreft ben ik nog wachtende op nieuwe materialen, daarover zal later nog een uitgebreide update komen. Maar wat dit draadje betreft is er ook het een en ander veranderd.

Aangezien Zwanzebeek mijn hoofdproject is geworden had ik 'Afond' in de koelkast geplaatst. Dat is uiteindelijk min of meer definitief gebleken, aangezien een grotere tijdperk IV/V-baan, zoals ik dit hier in mijn gedachte had zeker de eerstkomende jaren zeker niet aan de orde zal zijn. Zwanzebeek zal al genoeg plaats innemen, en het zal een uitdaging worden om binnenkort een appartement te vinden waar dat project in past.

De huisjes die ik voor Afond gebouwd had waren in een doos terecht gekomen na mijn laatste verhuis, en dat begon ik toch zonde te vinden. Het begon te kriebelen om hier toch iets mee te doen - wie teruggaat in dit draadje zal zien dat mijn plannen ervoor al 3-4 keer zijn veranderd  :P. Ik had hier nog wel wat andere materialen liggen, en ik heb uiteindelijk besloten een klein baantje - zeg maar veredeld fotodijkje/diorama - te maken met de gebouwtjes van Afond.

Het opzet is een zeer eenvoudig baantje van 240 x 40 cm, dat niet al te veel plaats inneemt in mijn huidige interieur, en indien nodig perfect onder Zwanzebeek kan geplaatst worden. Qua landschap, spoorverloop en sfeer ben ik inspiratie gaan zoeken in de omgeving waar ik nu woon, Picardisch Wallonië, meerbepaald de streek rond Ath, Lessines en Enghien. Ik vond een nieuwe naam voor het project: 'Doublenghien', geïnspireerd op Ghislenghien, maar ook de naam van een gekend streekbiertje van de lokale brouwerij. De meeste gebouwen die ik had passen goed in deze omgeving (al ga ik ze nog wat meer moeten verloederen), ik heb enkel een kapelletje bijgebouwd, en een NMBS-baanwachtershuisje aangekocht. Hoewel ik intussen twee ongebruikte stationsgebouwen heb vond ik dat een dergelijk groot gebouw niet zou passen in deze compositie. Gewoon een kleine halteplaats met wachthuisje. Qua sfeer heb ik me laten inspireren door foto's als deze:

MW (130) by Alan Jockmans, on Flickr

MW 46 (14) by Alan Jockmans, on Flickr

MW 46 (30) by Alan Jockmans, on Flickr

Het is geen geheim dat ik vooral de 46 wil inzetten hier, het is één van mijn favoriete motorwagens en past perfect in dit sfeertje.  ;D

De baan zelf is intussen al relatief gevorderd, ik ben alleen nog wat aan het experimenteren (knoeien) met de bedekking van het perron. De bodem schilderen gaf geen wenselijk reslultaat, dus gisteren naar de steengroeve van Lessines gefietst, maar daar vond ik niet meteen het soort steengruis dat ik als perron wil gebruiken. Ik zoek rustig voort. De straten gaan verder nog wat verweerd worden, en ook aan de gebouwen is nog wat werk, maar het is verbazend hoeveel dit projectje vooruit gaat in de paar uur per week dat ik er aan werk. Binnenkort gaat alle aandacht weer naar Zwanzebeek, we zullen zien hoever ik tegen dan geraak hiermee.

IMG_8693 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_8694 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_8695 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_8696 by Alan Jockmans, on Flickr






Modelbouw is een kunst

svvander

Prachtige aanzet. Ben zeer benieuwd naar het vervolg. Hopelijk terug met de vele mooie woningen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris

Ja, dat wordt wel weer de kwaliteit die we inmiddels van je gewoon zijn he!  8)

De absolute beginner

Citaat van: Alan On Track op 07 maart 2022, 14:18:24 PM
Qua landschap, spoorverloop en sfeer ben ik inspiratie gaan zoeken in de omgeving waar ik nu woon, Picardisch Wallonië, meerbepaald de streek rond Ath, Lessines en Enghien.

Ha, de nogal troosteloze Denderstreek! Die ken ik maar al te goed (Geraardsbergenaar).

Cyriel