Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

Floris

U is wel weer buitengewoon lekker bezig. Wordt een baantje waar ik erg benieuwd naar ben. Voor wat betreft onderbouw, zeker als je naar tentoonstellingen wilt ermee heeft t wel voordelen de boel goed degelijk te hebben en al het gewicht dat je uitspaart is ook prettig. Wil niet zeggen dat je bakken de vuilbak in kunnen, je kan altijd het mdf laten zitten, onder de sporen een latje eronder voor wat extra stijfheid en waar er toch een flink stuk landschap (schuim) op komt gewoon een stuk uit het mdf zagen voor gewichtsbesparing. Verdere toevoegingen aan de bakken van multiplex en t gaat best werken.

Decapod

Alan, ik sta toch weer iedere keer te kijken van hetgeen je uit je mouw schudt. Je plan is weer weldoordacht en het gevoel voor verhoudingen straalt ervan af. Heel knap. Ik zou wel eens willen weten hoeveel tijd je in zo'n plan steekt.
Je gebouwen zijn weer om vinger en duim van af te likken en inderdaad lekker Belgisch. Als je een exploitatie van de jaren '80 voor ogen hebt, ga je dan ook je mooie bouwsels wat vergroezelen? Ik heb in mijn jeugd - toegegeven, ik ben altijd een gevoelig 'ventje' geweest  ;) - altijd met lede ogen moeten aanzien hoe die mooi eclectische architectuurpareltjes stonden te verkommeren of hoe er goedkope en lelijke aanpassingen aan werden gedaan die de integriteit van de oorspronkelijke architectuur helemaal naar de knoppen hielpen. Zeker in zo'n voorstadsgedeelte of een stationsbuurt was dat altijd het geval (Sint-Truiden, Borgloon, Rocourt, ...).
Waar gaat dat wissel op het enkelsporige lijntje heen? Een vervallen industrieaansluitinkje? Dat mis ik nog wel ergens in het voorstedelijke van je ontwerp: de resten van goederenbehandeling in of rond het station. Van een leeg stuk goederenkoer waar alle gebouwen verdwenen zijn of nog slechts een onttakelde loods staat tot een stukje aansluiting dat nog sporadisch gebruikt wordt. Ik kan je anders wel eens wat foto's bezorgen ter inspiratie van Tongeren als je dat wil (vroeger de vertakking tussen lijn 34 - dubbelspoor (Hasselt-Luik) - en 23 - enkel, het zgn. 'fruitspoor' (Tongeren-Borgloon-Sint-Truiden): hier ligt de goederenkoer er nog haast onveranderd bij sinds de afgelopen 20 jaar, of, Glons - het vertrek van lijn 34 (Tongeren-Botzelaer) vanaf lijn 24 (Hasselt-Luik). 24 wordt enkelspoor richting Luik (prachtig stuk landschap) en 34 is dubbelspoor goederen. Daar had je vroeger zelfs een dubbelstationsituatie: Glons-Haut en Glons-Bas, niet zozeer één gebouw, maar wel een stuk dorp dat tussen de twee lijnen ingeperst ligt.
Misschien wil je het risico niet nemen dat je je ontwerp te erg volpropt of dat je het karakter ervan verliest. 't Is maar een idee (voor de volgende module?).


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 19 maart 2021, 10:49:39 AM
Voordelen MDF:
- goedkoper dan multiplex
Ik heb eens op de website gekeken van een bouwmarkt bij mij in de buurt. Daar is het prijsverschil tussen populierenplex en MDF te verwaarlozen.
vroeger heb ik wel merantiplex gebruikt, dat is goedkoop maar dat is ook zwaar en bij bewerking splintert het als een gek. Als je een splinter in je duim krijgt dan komt die er bij je elleboog weer uit. :D
Tegenwoordig gebruik ik uitsluitend nog populierenplex.

Alan On Track

Dank voor je bericht Thomas,

Plannetjes tekenen gaat tegenwoordig vrij vlot, aagezien ik in mijn jonge leven letterlijk al duizenden plannetjes heb getekend voor allerhande droombanen, zowel kleine diorama's als grote constructies. Ik hou er nu eenmaal van om in mijn vrije tijd baantjes te tekenen die ik zou kunnen bouwen moest ik onbeperkt budget en ruimte hebben  ;D. En als ik dan effectief ergens aan begin te bouwen heb ik van ieder plan nog eens honderd versies tot ik tot iets kom waar ik tevreden over ben :P.

Ik heb de optie van een vervallen goederenloods met de resten van een laadperron op de baan zeker overwogen, maar dat ging in mijn ogen inderdaad gewoon te druk worden voor dit plan. Net zoals ik ook nog heb zitten twijfelen om ergens een extra spoor toe te voegen, om het een groter station te maken. Laat ons zeggen dat ik nu voor de 'luie' optie ga en gewoon zeggen dat het voormalige goederenemplacement aan de andere kant van het station ligt, buiten het baantje  :P. Maar stuur gerust de foto's op, ik ben er wel benieuwd naar. En wie weet bedenk ik me nog, nu kan ik het plan nog veranderen  ;)

De vertakking op het enkelsporige lijntje is nog speculatief, maar ik dacht om dit eventueel de verbinding tussen biede spoorlijnen te laten zijn. Ik zie nog hoe dat loopt.

Modelbouw is een kunst

Stedahult

Dit wordt een leuk baantje. Zou alleen je
onderbakjes richting de container doen.
Vervang ze voor populieren multiplex.
9 mm voor de zijkanten, spanten en
zij- achterwand plus fries. 4 mm voor de
dekplaat. De koppelkanten doe ik met
meranti multiplex, dit buigt minder snel.
Daarbij bekleed ik dat nog met styreen
van 1 mm dik voor een strakke naad.
De bakken van het Deense baantje wegen
met alles erop en aan 7,5 kg. En das
prima te doen.
Mvh. Steef

Decapod

#215
Citaat van: Alan On Track op 21 maart 2021, 01:42:32 AM
De vertakking op het enkelsporige lijntje is nog speculatief, maar ik dacht om dit eventueel de verbinding tussen biede spoorlijnen te laten zijn. Ik zie nog hoe dat loopt.

Dan ga je misschien toch ergens voor een verbindingsboog moeten zorgen. Kan interessant zijn. Meteen een reden om beveiligingskasten en/of een vervallen seinhokje te voorzien. Inspiratie zou je kunnen vinden in de verbinding tussen lijn 24, vlak voor Beverst, en lijn 20 (Beverst-Lanaken) die ondertussen deels opgebroken is, en de daarmee kruisende lijn 21C (Genk-Goederen-Bilzen) die vlak voor het station van Bilzen op lijn 24 uitkomt.

Ik probeer je de foto's zo gauw mogelijk te bezorgen - zal nog eens gaan kijken om wat extraatjes te nemen - maar dat zal voor het begin van de paasvakantie zijn.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Alan On Track

Aangezien ik uiteindelijk liever toch geen risico's neem met de bakken ben ik daarnet naar de doe-het-zelfzaak gegaan en heb mij twee multiplex-platen van 4mm gekocht waarmee ik straks de dekplaat ga vervangen. Aangezien de houten onderbouw erg dik en stevig is ga ik die wel recupereren denk ik.
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Deze week sporadisch een beetje gewerkt aan Afond.

Ik heb de overige stukken van het Kibri station die ik niet gebruikte voor het postgebouw gerecupereerd en er een nieuw hoekhuisje mee gebouwd. De vitrine onderaan is styreen van 1,5mm waar ik tegels in gekrast heb. Dit wordt een slagerij denk ik. Aanpalend komt dan een magazijn.

IMG_20210321_183840037 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210326_095021801 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210326_115422014 by Alan Jockmans, on Flickr

Hiermee komt het totaal aantal huisjes al op veertien  ;D ,al moeten er wel nog een aantal afgewerkt worden. De enige gebouwen die er nu nog gaan bijkomen zijn de kerk en een brouwerij op de rechtermodule, maar die ga ik pas kunnen maken zodra het landschap vastligt.

Verder heb ik de MDF-platen vervangen door multiplex. Dat ging gelukkig vlotter dan verwacht, aangezien ik niet zoveel houtlijm had gebruikt de eerste keer. Het verschil in gewicht op zich maakt deze ingreep al de moeite waard. Lesje geleerd  ;). Bedankt voor de raad iedereen.

IMG_20210326_103656378 by Alan Jockmans, on Flickr

Het geheel begint al aardig vol te staan met gebouwtjes. Veel meer gaan er niet bijkomen, om te voorkomen dat het te druk gaat worden.

IMG_20210326_115446370 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210326_115356563 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210326_115411198 by Alan Jockmans, on Flickr

Volgende week ga ik niet veel tijd hebben om te bouwen, maar ik verwacht wel mijn bestelling flexrail. Hopelijk kan ik binnen een week of twee aan de aanleg van de rails en het landschap beginnen. Gezien het eenvoudige sporenplan zonder wissels, de afwezigheid van functionele straat- en interieurverlichting en een minimum aan geplande seinen zullen de elektrische verbindingen tussen de modules beperkt blijven tot het strikt noodzakelijke. Ik wilde wel graag vragen hoe jullie de elektrische verbinding tussen de modules regelen op jullie banen?  Werken jullie met stekkers en bussen, en zo ja dewelke? Ik moet het meeste elektronicaspul nog aankopen, dus ik wil graag van de eerste keer het juiste bestellen  ;). Alvast bedankt



Modelbouw is een kunst

svvander

Goed bezig! Hele leuke huisjes. Gebruik je altijd 1,5mm dikte?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

DFS

Nog een kleine tip, koop een "verzink boor kopje" kost niet zoveel en daarmee kun je de vijzen verzinken, zal je veel egaliseer werk besparen later.

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-verzinkboor-13-mm/p/B544827

Voor module overgangen gebruik ik zelf nogal vaak "Kroonstenen man/vrouw"

https://www.bol.com/nl/p/set-van-2-strips-kroonstenen-stekker-contrastekker-insteekkroonsteen/9200000132170097/?country=BE&Referrer=ADVNLGOO002063-G-118020334760-S-1111055694200-9200000132170097&gclid=Cj0KCQjwjPaCBhDkARIsAISZN7REIFF5G2ywsYrBK0H0N4FhlMTD1hFuqvTzcFkrn55riTOcQPdhgEYaAoDIEALw_wcB

Groeten

Sven

ps: ik word niet gesponsord door bovenvermelde winkels, dit is gewoon ter illustratie

Alan On Track

Ik gebruik meestal 1,5mm als dikte voor muren, ik vind dat persoonlijk een realistische dikte, die ook overeenkomt met de dikte van veel bouwpaketten uit de winkel.

Goeie tip voor de boorkop, maar de vijzen gaan er waarschijnlijk gewoon terug uit als ik aan de verdere bouw begin, alles zit ook stevig vast met houtlijm. Die kroonstenen zien er wel veelbelovend uit, ik denk dat ik er ook zo'n ga nemen.
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Vandaag is er een vrij cruciaal pakketje aangekomen: de rails. Het gaat om Rocoline-flexrails zonder ballastbed, die sluiten goed aan op de Geoline-rails die ik voor het toekomstige schaduwgedeelte zal gebruiken (ik heb daar nu eenmaal massa's van liggen). Ik heb er alvast een proefopstelling mee gemaakt om te kijken wat het zou geven op de twee niveaus. Ik beloof plechtig dat ik geen WC-papier gehamsterd heb  :P Het diesellijntje heb ik gewoon even gelegd om te testen en het staat in feite een tweetal centimeter hoger dan ik voor de baan plan. De zichtbare bogen heb ik nog flauwer gemaakt, en ik ga eens testen of deze overgang tussen de flexrail en R3-bochten haalbaar is voor lange rijtuigen. 

Ik wacht nu nog op het pakje met elektronicaspul en wat nieuwe bouwplaten en verfjes, en dan heb ik in principe alles in huis om het landschap en de baan aan te leggen. Maar dat zal pas voor binnen enkele weken zijn, nu terug wat aan mijn studies denken (en een beetje genieten van het weer  8) )

IMG_20210330_170225688 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210330_170427036 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210330_170332150 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

modelbaanHO

Hier zie je waar de vorig jaar gehamsterde WC rollen hun nut bewijzen. ;D ;D
Dit belooft een mooi stukje modelspoor te worden.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Alan On Track

Gisterenavond heb ik enkele dakloze huisjes uit de nood geholpen. Gelukkig ging dat van een leien dakje. Nu de raampjes nog afwerken.

IMG_20210401_131201287 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb er verder lang over getwijfeld, maar ik ga uiteindelijk niet verder met het station dat ik tot nu gebouwd had. Het past gewoon niet in het concept dat ik ervoor in gedachte had en is ook te ouderwets. Ik heb besloten het weg te doen en opnieuw te beginnen.

IMG_20210401_151728436 by Alan Jockmans, on Flickr

Voor het nieuwe station wil ik me laten inspireren door het erg karakteristieke oude station van Linkebeek. Ik vind de combinatie van graffiti en modernisme hierin erg geslaagd. Jammer dat dit prachtige gebouw intussen vernield is. Ik hoop in het weekend aan de bouw te kunnen beginnen

station_linkebeek by Alan Jockmans, on Flickr

Linkebeek Station by verhoeven fabian, on Flickr

Modelbouw is een kunst

Floris

Ik hoop nu soortvan dat dit niks met de datum van doen heeft maar je echt Linkebeek gaat bouwen, al hoeft dat oude station van mij niet persé de bak in.   :P