Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

steamdriven

Mooie villa!
En die link... wat een rijkdom!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Alan On Track

Tijd voor een grote update voor Afond, want er is de laatste weken wel het een en ander veranderd...  :)

De bouw van Afond was ontstaan als een zijprojectje voor bij de vloerbanen die ik van tijd op mijn kot bouw, een afleiding voor andere projecten zoals Sehr-Am-Uzant waaraan ik aanvankelijk de meeste tijd in wilde steken. Nu kunnen we denk ik allemaal wel overeenkomen dat het kleine stationsdiorama meer is beginnen worden dan louter een decorstuk voor op de vloer. Ik ben meer tijd, werk en geld beginnen steken in dit projectje dan gepland, waardoor ik niet meer helemaal zeker was wat ik ermee wilde doen naar de toekomst toe. .

Vandaar dat ik wat met twijfel ben gaan zitten over hoe het verder moet met Afond. Mijn studies gaan voor het ogenblik erg goed en naar alle waarschijnlijkheid studeer ik in Augustus definitief af als volleerd Historicus, waarbij ik uiteraard ook mijn studentenkot opzeg en vertrek naar een nieuwe woonst. Mijn intentie is altijd geweest om vanaf dan te beginnen bouwen aan een meer 'definitief' modulair baantje, waarmee eventueel zelfs tentoonstellingen aangedaan kunnen worden, iets waar ik zelf toch al lang van droom. De vraag is dan natuurlijk: bouw ik nu verder aan een van de projecten die ik al heb, of begin ik tegen dan met iets volledig nieuws?

Om een antwoord te vinden op die vraag ben ik beginnen nadenken over wat ik met het oog op een eerste echt baantje het liefste zou willen, ongeacht wat ik nu al heb. Ik ben uitgekomen op het volgende:

  • Het grootste deel van mijn rollend materieel moet realistisch inzetbaar zijn
  • Landschap moet primeren op spoor, bij voorkeur met enige reliëfwerking
  • Een eenvoudig spoorverloop waar treinen met vijf of zes rijtuigen mooi tot hun recht kunnen komen (ik rij vooral graag met treinen, zaken zoals rangeren interesseren mij persoonlijk minder)
  • Een enigszins originele stationssituatie
  • Een dorp of stedelijke omgeving van de baan
Met het oog op deze vereisten heb ik besloten om effectief met Afond verder te gaan en Sehr voorlopig nog even in de koelkast te laten (niks sluit uit dat ik hier bij wijze van afwisseling nog aan verder werk, maar het is niet langer mijn centrale focus). Ik heb deze keuze gemaakt omdat de grote meerderheid van mijn 'vloot' Belgisch is en het liefste ga voor een thema waar dit maximaal inzetbaar is. Het basisidee blijft namelijk hetzelfde: dit is een tafereel dat zich overal in België zou kunnen bevinden tussen pakweg 1980 en 2010, maar ook ervoor of erna niet misstaat. Dat sluit dus het meeste aan bij wat ik zoek in een baantje, en waaraan ik volgens mij het meest plezier ga beleven de komende tijd. De vloerbanen zullen tussentijd wel blijven voor rijgenot, maar dit project komt hier nu los van te staan.

Mijn eerste idee was om het huidige diorama uit te werken tot een baantje van 280x60 cm waarvan ik de eerste twee modules nu al zou beginnen te maken. Om niet te moeten kiezen tussen een enkelsporig diesellijntje of dubbelsporige geëlektrificeerde lijn ben ik voor een combinatie van beiden gegaan, in de vorm van een stationstype dat bij ons niet zo vaak voorkomt, maar ook niet geheel ongeloofwaardig is: een station met verschillende niveaus. In dit plan zou er een diesellijntje boven de secundaire lijn liggen, waarbij ik dus zowel mijn diesel als mijn elektrisch materieel zou kunnen inzetten. Het sporenplan zelf moest eenvoudig blijven, gewoon drie doorgaande sporen. Aan de linkerkant zou er een dorp komen en aan de rechterkant een meer landelijke omgeving. Het centrale deel zou een verdere uitbouw zijn van wat ik nu al heb:

2773_001 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit plan was op zich al veelbelovend, maar ik was er niet 100% tevreden van. Om te beginnen is het allemaal erg 'recht' omdat de sporen en wegen parallel zouden lopen met de rand van de baan. De spoorwegbrug in de middelste module zou dan weer het zicht op de treinen belemmeren. Het geheel houdt ook een beetje het ongeplande 'aaneengeflanste' uiterlijk van het huidige diorama. Het stoort me ook dat de wegen niet zouden doorlopen.

Daarom ben ik wat meer out-of-the-box gaan denken. Het landschap van het huidige diorama heeft me uiteindelijk niet zoveel moeite, tijd of geld gekost en ik ben gaan denken wat er mogelijk was moest ik enkel verder gaan met de gebouwen dit ik tot nu gebouwd heb. Het nieuwe plan is een variatie van het eerste, waarbij ik het spoorverloop dynamischer gemaakt heb en enkele storende elementen heb weggelaten. Het bestaat uit drie modules van 90X60 cm, met de mogelijkheid om er aan de linkerkant nog een module of twee bij te doen in de toekomst. De perronlengtes zijn aangepast aan de lengte van treinen die ik het liefst wil inzetten: 100 cm op het bovenste niveau, goed voor treinen met drie rijtuigen of motorwagens, en 170 cm op het onderste niveau, goed voor treinen met vijf rijtuigen.
Ik durf nog niet te poneren dat dit de definitieve versie is van het plan, misschien dat er her en der nog een kleine aanpassing volgt. In elk geval vormt dit wel het vertrekpunt. Indien jullie nog opmerkingen, suggesties of kritieken hebben op dit plan sta ik daar zeker ook voor open  ;).

2773_002 by Alan Jockmans, on Flickr

In dit plan maak ik gebruik van bijna alle gebouwen van het huidige gedeelte, en zouden er daarnaast nog een vijftal moeten bijkomen. Eén gebouw neem ik echter niet over van het oude Afond, en dat is het station! Niet dat er iets mis is met het oorspronkelijke gebouw, het Kibri-station heb ik altijd heel mooi en typerend gevonden en ik was tevreden van mijn eigen toevoegingen en decoraties. Het is echter een station dat je zowel in het grote voorbeeld als op modelbanen zo vaak tegenkomt dat ik graag iets originelers wilde voor mijn baan.

Ik ben daarom gaan denken aan de bouw van een nieuw station dat meer in het oog springt en de twee niveaus van de sporen met elkaar verbindt. Hiervoor heb ik een eigen ontwerp gemaakt waarbij ik me losjes heb laten inspireren door de stations van Jurbeke, Genval en Groenendaal, alsook het hoofdgebouw van het atheneum van Anderlecht. Het was een beetje zoeken naar een evenwicht tussen een gebouw dat de regionale relevantie van dit station als spoorwegknooppunt uitstraalt, zonder te groot en te flamboyant te worden voor een kleine gemeente als Afond. Voor de afmetingen heb ik me voornamelijk gebaseerd op het Kibri-gebouw.

Net als bij de andere gebouwen die ik tot nu maakte is de basis voor het station 1,5mm karton, waarvan ik een grote plaat ben gaan kopen. Die heb ik dan vervolgens in de verschillende stukken gesneden die de basis zouden worden van het station.

IMG_20210313_135650003 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210313_181937044 by Alan Jockmans, on Flickr

Met karton van 1mm heb ik de gevelstructuur verder uitgewerkt. Op dit punt waren de lagen nog niet verlijmd:

IMG_20210313_232021449 by Alan Jockmans, on Flickr

En dan heb ik de techniek gebruikt die ik al op verschillende andere gebouwen heb toegepast: laagje per laagje styreen verlijmen op het karton met tacky glue. Om ervoor te zorgen dat de ramen en hoeken mooi recht zouden zijn zorgde ik steeds voor enige overlap van het styreen, zodat dat achteraf in één keer recht gesneden kan worden langs de achterkant.

IMG_20210314_134321019 by Alan Jockmans, on Flickr

De boogjes over de ramen zijn nog niet perfect, maar dat soort foutjes kan ik nog gemakkelijk wegwerken wanneer ik de verdere details toevoeg.

IMG_20210314_151312436 by Alan Jockmans, on Flickr

Gelijkaardig proces voor de tweede laag:

IMG_20210314_165852302 by Alan Jockmans, on Flickr

Laagjes verlijmen:

IMG_20210314_183414820 by Alan Jockmans, on Flickr

Na een aantal dagen werken is dit het voorlopige resultaat. Er moeten nog heel wat details worden toegevoegd en foutjes verbeterd, maar ik ben wel al erg blij van hoe het station er nu al uitziet. Het is een eigenzinnig en echt Belgisch gebouw dat in het oog springt. Voor verdere details wil ik ook eindelijk eens gebruik gaan maken van mijn 3D-printer die nu al een jaar werkloos stof staat te verzamelen :P. Ik twijfel ook nog of ik een luifel over de gehele lengte ga maken of enkel voor een deel. dat zal de ervaring uitwijzen. De bedoeling is in elk geval om dit station uit te beelden in een periode waarin haar gloriejaren al even achter zich liggen. Nog geopend en minimaal onderhouden, maar hoelang nog?

IMG_20210317_171258744 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210317_171340867 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210317_134005286 by Alan Jockmans, on Flickr

In tussentijd ben ik ook langs de doe-het-zelfzaak gepasseerd om de eerste twee modulebakken te bouwen. Ze hebben er ter plaatse het hout in de juiste maat gesneden en het komt allemaal erg mooi uit. Ik heb alles verlijmd met houtlijm en voorlopig vastgevezen. De vijsjes steken een dikke millimeter uit boven de plaat, maar die gaan er uit zodra ik aan de afwerking begin. Het enige waar ik me wat op mispakt heb is het gewicht. Ik ga bij de verdere opbouw vooral werken met schuimplaat voor de vormgeving van het landschap om niet te veel extra gewicht toe te voegen aan de bakken. De bedoeling moet blijven dat alles verplaatsbaar is. Op de foto's is het niet te zien, maar tussen de bakken zitten ook gaten voor kabels.

IMG_20210309_211039202 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb tenslotte alvast alle huisjes eens op de bakken gezet in proefopstelling. Ik heb voorlopig niet genoeg tijd om het landschap verder af te werken en moet nog flexrail bijkopen alvorens er iets kan gaan rijden. Voorlopig richt ik me daarom op het bouwen en afwerken van de gebouwen tussen het werken en studeren door. Ik heb tenslotte alle tijd. Het is in elk geval leuk om nu een project te hebben waar ik me de komende jaren wat op kan richten en plezier aan beleven. Het zal niet perfect zijn, maar dat is niet zo erg. Ik zie het ook als een leercurve; mijn eerste echte baan. En ik zal jullie hulp ook kunnen gebruiken  ;)

IMG_20210317_170006072 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210317_165953196 by Alan Jockmans, on Flickr




Modelbouw is een kunst

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Je laat de pap ook niet koud worden wat dat stationsgebouw aangaat. Gelijk de beuk er in. Maar dat komt goed.
Ook het plan zelf oogt rustig en als je dan stelt dat de exploitatie haar hoogtepunt al voorbij is met betrekking tot onderhoud van het station, dan is een gebouw van dat kaliber te verantwoorden.

Hou er wel rekening mee dat je nog een schaduwstation nodig hebt om je treinen hun rondjes te laten lopen, met eventueel een hondebeen-layout om een "va-et-viens" uit te beelden van je treinen.

Het is in ieder geval veebelovend.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jappy

De Belgische sfeer druipt er van af. Het soort baan aar ik echt van hou, en gezien je eerdere creaties gaat dit ook weer spectaculair worden. Ik volg.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

OlivierV

Knap hoor Alan.

Juist een kleine tip, dat MDF, ofwel goed ondersteunen, ofwel toch maar een multiplexplaatje, kwestie dat je het je niet gaat beklagen achteraf. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Alan On Track

Citaat van: OlivierV op 18 maart 2021, 21:44:21 PM
Knap hoor Alan.

Juist een kleine tip, dat MDF, ofwel goed ondersteunen, ofwel toch maar een multiplexplaatje, kwestie dat je het je niet gaat beklagen achteraf. ;)

Ik heb qua ondersteuning in elk geval planken gebruikt van 18mm dik, en elke modulebak heeft een dwarsplank in het midden (dat maakt het ook zo zwaar denk ik). Wat zijn de nadelen van MDF ofzo? (niet echt nagedacht over de keuze van de plaat  ::) )
Modelbouw is een kunst

renstimpie

Een fantastisch mooi project! Ik ben echt benieuwd naar de verdere uitwerking van je station!
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

DFS


SuSke

Nadelen MDF:
- zwaar
- vochtgevoelig
- geen lange duur stabiliteit bij de dunnere platen en zeker niet in vlakke hoirzontale opstelling
- plaatmateriaal met grote neiging tot "kruip" met vervormingen als gevolg
- zeer fijn stof bij de verwerking (schuren en zagen)

Voordelen MDF:
- goedkoper dan multiplex
- makkelijjk te bewerken
- gladde afwerking van de platen

De reden dat we meestal kiezen voor een multiplex, liefst populier maar berk is ook best doenbaar.
Blijf bij de multiplex ook weg van de meranti en andere goedkopere DIY-platen wan t die zijn ook zwaar en meestal van een mindere kwaliteit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Suske,

Perfecte analyse (zoals altijd)
Populieren multiplex is duurder, maar dat is dan ook het enige nadeel.
Als een lok 50 euro duurder wordt omwille van xtra toeters en bellen die we meestal niet gebruiken, verdedigen we dat. En dan gaan besparen op de fundering€ van uw baan, waar al de rest zal onder lijden is eigenlijk niet te snappen.

Maar wie ben ik, he

Roland

Alan On Track

Ik realiseerde me niet dat mdf zo'n probleem ging vormen. Ik ga eens nadenken of ik blijf vertrouwen op mijn huidige stevige constructie of misschien inderdaad op multiplex overstap. Ik heb nog wel een paar weken voor ik aan de baanbouw begin.

Er is een gebouwtje dat ik gisteren nog niet in mijn bouwverslag heb gezet. Ik had in het nieuwe plan ook een postkantoor gezet dat recht tegenover het station moet komen (zie laatste foto van mijn vorige update). In tegenstelling tot de rest is dit niet volledig zelfbouw, maar kitbashing van het stationnetje van mijn eerste diorama 'Bundesbach'. Indien er interesse voor is wil ik  wel ergens wat foto's van dat projectje plaatsen.

Bundesbach (191) by Alan Jockmans, on Flickr

Bundesbach (187) by Alan Jockmans, on Flickr

Het diorama zelf is al jaren gedemonteerd en het station lag wat rond te slingeren. Ik wilde het postkantoor eerst helemaal zelf gaan bouwen, maar dacht toch eens te proberen hoever ik zou komen met de stukken van het stationnetje. Ik heb het opgedeeld in verschillende componenten en van daar uit vertrokken.

IMG_20210316_223435000 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb uiteindelijk besloten enkel de stukken van de onderverdieping te gebruiken, omdat de ramen van de bovenverdieping te klein waren voor wat ik in gedachte had. Van de grote inkomstdeur van het station heb ik een raam gemaakt.


IMG_20210316_233753099 by Alan Jockmans, on Flickr

Her en der ben ik moeten bijspringen met styreenplaat met baksteenmotief, maar het valt allemaal nog mee. De meeste spleten heb ik verborgen met hoekstenen uit styreen.

IMG_20210317_125415570 by Alan Jockmans, on Flickr

Na een laagje primer is dit het voorlopige resultaat. Er zullen nog wel wat details bijkomen en spleten verborgen, maar het kan wel al doorgaan voor een ouder postgebouw dat in de stationsomgeving niet zal misstaan.

IMG_20210317_134215709 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst