Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

Val-Rikard

Ik bergrijp je gevoel dat je wenst weer te geven, alleen is dit nu misschien iets te uitgesproken.
Eventueel als je  de overheersende felle toon wat afzwakt door een cementkleurige wash aan te brengen.
Natuurlijk in een sterk verdunde verhouding, gewoon om de felle kleuren te breken.
Het contrast dat je doelbewust aangebracht hebt zal je blijven zien.

OlivierV

Ik denk dat Alan eerder iets a la Oud-Heverlee probeert weer te geven.

Op mijn flickr-fotostream kon ik onderstaande nog terugvinden, dus even inzoomen op de achtergrond, voorgrond is hier minder van belang. Maar inderdaad nog een wasje derop en 't zal iets beter ogen.

Ollie @ Heverlee statie by Olivier Vleminckx, on Flickr
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

[off-topic]
Citaat van: OlivierV op 06 februari 2021, 20:57:06 PM
... voorgrond is hier minder van belang. ...
Doet me denken aan een album van Suske en Wiske...  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

just4fun

Citaat van: doomslu op 06 februari 2021, 21:02:32 PM
[off-topic]
Citaat van: OlivierV op 06 februari 2021, 20:57:06 PM
... voorgrond is hier minder van belang. ...
Doet me denken aan een album van Suske en Wiske...  ;D
Ik dacht eerder hieraan : https://m.youtube.com/watch?v=53qu-WyrDks
;)
(Excuus voor het vervuilen van het draadje)
Paul

Herwig

#139
           

Station     +    Sus & Wis    >

https://www.gva.be/cnt/dmf20210202_95188112#:~:text=In%20de%20heidegemeente%20is%20Jan,ook%20van%20Suske%20en%20Wiske.

(  met dank aan de Gazet van Antwerpen, artikel van vorige dinsdag .....           GvA - aanmeldvenstertje kan je gewoon even wegklikken ....    )

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel


Alan On Track

Ik moet ook toegeven dat het past in het plaatje  :P(even Oliviers foto geleend ;) :P ) Es55aMsXEAIBy3U by Alan Jockmans, on Flickr

Maar terug even on-topick:

Hier in Brussel zijn ook veel huizen met gekleurde sierstenen, ik ga proberen naar dit effect toe te werken denk ik, al zijn de bakstenen hier te donker naar mijn smaak
IMG_20200611_160557475 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Dat is ieder zijn smaak hé. Ik begrijp niet waarom een schone bakstenen gevel met mooi metselwerk wordt ontsierd door blinkende gekleurde stenen. Ieder zijn smaak zeker.

Erik.

Metpetergaathetbeter

#145
of schone sierstenen met mooie bakstenen geven toch ook een mooie gevel, ik ben er alvast voor te vinden.Minder voor een gevel die gemaakt is uit alleen blinkende siertegels/stenen
oude stenen kunnen uit machinesteen of handgemaakte stenen opgebouwd zijn dan moog je mij toch die onregelmatige handstenen geven

@doomlu zag ik geen familie van U oude gevelstenen aanbieden bestaande uit halve/driekwart(gevel)stenen een tijdje terug ?

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 februari 2021, 16:01:22 PM
@doomlu zag ik geen familie van U oude gevelstenen aanbieden bestaande uit halve/driekwart(gevel)stenen een tijdje terug ?
Ik heb geen kennis van een familielid die in de bouw zit...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 07 februari 2021, 16:13:14 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 februari 2021, 16:01:22 PM
@doomlu zag ik geen familie van U oude gevelstenen aanbieden bestaande uit halve/driekwart(gevel)stenen een tijdje terug ?
Ik heb geen kennis van een familielid die in de bouw zit...

MAW; die familie doet blijkbaar niet aan opbouwende werken!  ;D ;D

;)

Alan On Track

Ik heb deze week na de werkuren nog wat doorgeknutseld, en er zijn toch wat dingen gebeurd.
Ten eerste was ik op http://garesbelges.be/ aan het zoeken naar meer voorbeelden van stationsgebouwen met sierstenen, toen me iets is beginnen opvallen. Stations van mijn type hebben kennelijk meestal twee zijvleugels, en gebouwen uit slechts twee delen kwamen precies niet echt voor. Daarom heb ik besloten om een stuk bij te bouwen aan het station, een kleinere L-vormige zijvleugel. Daarvoor moest ik één raam opofferen langs de zijkant. Om kleurverschillen te vermijden heb ik dit gedaan voor ik de kleuren van het hele gebouw heb bijgewerkt

IMG_20210208_162729816 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210208_170332965 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210208_202741685 by Alan Jockmans, on Flickr

Wat de kleuren van het station betreft heb ik mijn best gedaan om vooral het geel wat de dimmen. Een test met waches gaf niet echt een goed resultaat dus heb ik met de airbrush een dun laagje Vallejo 'Stone Gray' over het hele gebouw gespoten en alles heel licht gedrybushed tot ik tot een gewenst resultaat kwam. Het is nog altijd geel, maar minder fel als ervoor. Ik ben er persoonlijk wel gelukkig mee nu. Minder tevreden ben ik met de ramen, die vuil en beslagen zijn. Ik ga later eens testen of ik ze kan poetsen met verfverwijderaar ofzo, anders print ik er eens nieuwe met de 3D printer.

Naar goede gewoonte nog eens wat foto's met zonlicht genomen:

IMG_20210212_095326584 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210212_095245904 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210212_095241320 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210212_095312033 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210212_095342099 by Alan Jockmans, on Flickr

De kleuren zitten voorlopig dus goed wat mij betreft. Ik ga misschien nog her en der een beetje verwering aanbrengen, maar hierna zou ik mijn aandacht het liefst verschuiven naar het verder decoreren van het gebouw en het maken van een luifel.

Terwijl ik aan het station bezig was dacht ik meteen ook even twee huisjes verder af te werken die al een tijdje in de kast zaten. De bedoeling was om ze naast het café te plaatsen. Net als de andere huizen is de basis hier uit karton waarover styreen gekleefd is.

IMG_20210210_184423966 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210210_230914110 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ga eerlijk zijn, het zijn niet de mooiste huisjes die ik al gemaakt heb, maar ze zullen toch grotendeels achter het station verscholen zitten.

IMG_20210212_095421045 by Alan Jockmans, on Flickr

De hele rij zelfbouwhuisjes tot nu toe:

IMG_20210212_095513713 by Alan Jockmans, on Flickr


Modelbouw is een kunst

Jappy

De kleuren zitten nu inderdaad wel goed ja. Nog altijd opvallend, maar minder in your face dan ervoor.

'Niet de mooiste huisjes die ik al gemaakt heb', maar wel nog altijd zeer geslaagd naar mijn mening! De sfeer spat er vanaf.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn