Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: ERVIN op 13 november 2020, 14:27:00 PM
Bijzonder knap dus , maar ik wordt er moedeloos van , dit ga ik nooit kunnen.  :'(
Verkeerde houding. Je kunt beter tegen je zelf zeggen: dit wil ik ook kunnen.
Gewoon beginnen en als het niet wordt wat je bedoelde: weggooien en opnieuw beginnen.

Michiel

#121
Citaat van: ERVIN op 13 november 2020, 14:27:00 PM
... Bijzonder knap dus , maar ik wordt er moedeloos van , dit ga ik nooit kunnen.  :'(

Ervin, je ben niet alleen. Ik heb ook even adem moeten happen na al het extreem formidabel modelbouwwerk dat hier voorbijkomt. Dat gaf me ook een dipje.

Maar, na reflectie met mezelf heb ik geleerd. HET IS GEEN WEDSTRIJD! We doen allemaal ons ding. We doen wat we leuk vinden, en we doen het ieder op onze eigen manier. Ik bewonder de dingen die Floris, Evan, Alan, Wim, Gerolf, Dirk of andere krakken hier plaatsen, maar bewonder ook elke ander creatief initiatief. Ik heb minder tijd/gave/middelen (of welke andere rede dan ook) dan de super-kraks hier. Maar het belangrijkst is om leute te hebben in wat je doet. Het gaat om het modelbouwen als activiteit. DAT is de hobby. Het resultaat is ondergeschikt (hoewel we natuurlijk ons best doen om het zo goed mogelijk te doen), en ben blij dat de super-kraks hun ding hier blijven tonen, en hun ervaring delen. Dat is werkelijk TOP!

Maar dat is dus mijn kijk op deze magistrale werken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Citaat van: Michiel op 13 november 2020, 15:51:54 PM
Citaat van: ERVIN op 13 november 2020, 14:27:00 PM
... Bijzonder knap dus , maar ik wordt er moedeloos van , dit ga ik nooit kunnen.  :'(

Ervin, je ben niet alleen. Ik heb ook even adem moeten happen na al het extreem formidabel modelbouwwerk dat hier voorbijkomt. Dat gaf me ook een dipje.

Maar, na reflectie met mezelf heb ik geleerd. HET IS GEEN WEDSTRIJD! We doen allemaal ons ding. We doen wat we leuk vinden, en we doen het ieder op onze eigen manier. Ik bewonder de dingen die Floris, Evan, Alan, Wim, Gerolf, Dirk of andere krakken hier plaatsen, maar bewonder ook elke ander creatief initiatief. Ik heb minder tijd/gave/middelen (of welke andere rede dan ook) dan de super-kraks hier. Maar het belangrijkst is om leute te hebben in wat je doet. Het gaat om het modelbouwen als activiteit. DAT is de hobby. Het resultaat is ondergeschikt (hoewel we natuurlijk ons best doen om het zo goed mogelijk te doen), en ben blij dat de super-kraks hun ding hier blijven tonen, en hun ervaring delen. Dat is werkelijk TOP!

Maar dat is dus mijn kijk op deze magistrale werken.  ;)

Dat vind ik nu eens mooi gezegd! Ik kan ook maar wat ik nu kan omdat ik al veel geoefend heb, en geloof me, mijn rommeldoos zit vol met 'mislukte' projectjes en gebouwen... Dat is nu eenmaal deel van het proces. Ik zou zelf een paar jaar geleden niet voor mogelijk gehouden hebben wat ik nu maak  ;) Veel beperkingen zitten uiteindelijk in ons hoofd.

Dat terzijde, realisme is overrated! Het gaat er volgens mij altijd vooral om te creëren wat je zelf mooi vindt, niet wat het meest 'echt' lijkt. Want de perfectie ga je nooit bereiken (tenzij je misschien tientallen jaren ervaring en duizenden euro's aan materiaal hebt kom je in de buurt), dat is nu eenmaal eigen aan modelbouw.  ;) Zolang we maar plezier hebben in wat we maken - of het er nu superrealistisch gaat uitzien of niet - denk ik dat iedereen goed bezig is.

Zoals Michiel zegt: het is geen wedstrijd, we maken allemaal ons eigen wereldje.  :D
Modelbouw is een kunst

OlivierV

Zeer wijs gedaan Alan!

't Gaat hem uiteindelijk ook om het plezier, als een gegeven/geheel/werkje jou voldoening en een toffe sfeer geeft dan moet het voor iedereen maar goed zijn zeker? :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Val-Rikard

Inspirerend en prachtig resultaat.  :P  Bij mij persoonlijk blijf ik mij verwonderen hoe en met welke technieken andere modelbouwers hun kijk op een gedeelde passie vorm geven.
Het is eigenlijk niet te beschrijven wat ons allen zo boeit aan "spoorwegen" en alles wat daarmee te maken heeft.
Een belangrijk element daarbij is de emotie of sfeer die we daarbij beleven. Ik kan genieten van de spoorbaan die ik bij jou op de vloer zie liggen, dit eenvoudige gegeven doet mij al de rest er bij fantaseren. Soms zijn we als modelbouwer heel ver verwijderd van het hoofd onderwerp, er komt dan ook zo veel meer bij kijken om onze wereld vorm te geven. Wij bouwen als het ware ons verhaal er om heen.

Top werk !

Decapod

Citaat van: Alan On Track op 13 november 2020, 19:17:17 PM

Dat terzijde, realisme is overrated! Het gaat er volgens mij altijd vooral om te creëren wat je zelf mooi vindt, niet wat het meest 'echt' lijkt. Want de perfectie ga je nooit bereiken (tenzij je misschien tientallen jaren ervaring en duizenden euro's aan materiaal hebt kom je in de buurt), dat is nu eenmaal eigen aan modelbouw.  ;) Zolang we maar plezier hebben in wat we maken - of het er nu superrealistisch gaat uitzien of niet - denk ik dat iedereen goed bezig is.

Zoals Michiel zegt: het is geen wedstrijd, we maken allemaal ons eigen wereldje.  :D

Mooi gezegd, Alan, helemaal mijn idee: wat je zelf mooi vindt of de sfeer waar Frans het over heeft. Heel mooi werk. Je kleurkeuze en gevoel voor compositie verraden anderzijds wel dat je wat meer kaas gegeten hebt van 'kunst' dan anderen, hoor. Maar goed, dat is jouw handtekening.
Ik zal niet de enige zijn die hier op een heel diorama, of een baan van je zit te wachten, denk ik. No stress   ;) .

Heel mooi werk!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Geert

Citaat van: Klaas Zondervan op 13 november 2020, 14:55:14 PM
Citaat van: ERVIN op 13 november 2020, 14:27:00 PM
Bijzonder knap dus , maar ik wordt er moedeloos van , dit ga ik nooit kunnen.  :'(
Verkeerde houding. Je kunt beter tegen je zelf zeggen: dit wil ik ook kunnen.
Gewoon beginnen en als het niet wordt wat je bedoelde: weggooien en opnieuw beginnen.


Dat weggooien en opnieuw beginnen doe ik ondertussen al meer dan  10jaar....


Zeer mooi gemaakt,


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Alan On Track

Gisteren en vandaag nog eens wat aandacht geschonken aan het stationsgebouw. Ik was niet echt helemaal tevreden van hoe ik de schildering voor de eerste keer had uitgevoerd dus heb ik alles helemaal opnieuw geschilderd.

Zo zag het er aanvankelijk uit:

IMG_20201113_095000744 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

En het resultaat. De bakstenen zijn donkerder en meer uitgesproken en ik heb meer decoraties aangebracht. Ik heb ook de koterij vooraan verwijderd en vervangen door een blinde muur, dat vind ik persoonlijk mooier.

IMG_20210205_164140290 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210205_164058114 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210205_164156429 by Alan Jockmans, on Flickr

Her en der moeten nog kleine verfklusjes gebeuren en als ik er eens zin in krijg ga ik ook een luifel bouwen.
Modelbouw is een kunst

modelbaanHO

Mag ik eerlijk zijn ?
Ik vind je oorspronkelijke versie beter.
De kleuren van de redo zijn naar mijn smaak te fel.
Maar 't kan natuurlijk ook aan de foto's liggen/
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Ik vind eigenlijk hetzelfde, maar neem eerst een paar foto's onder dezelfde lichtomstandigheden en plaats.
Het kan de foto zijn, maar ik vind de baksteenkleur te "hard".

(btw: een veel voorkomend iets bij veel modellen die ik de laatste tijd zie passeren)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Zou het misschien niet het contrast met het vele en vrij felle geel kunnen zijn? De vlakken rood worden zo nogal erg uniform omdat ze afgeboord lijken. Misschien een paar washes? Of wat minder sierstenen (maar dat is smaak)? Dat geel van siergevelstenen is doorgaans eerder oker (bv. station van Rocourt).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.


Alan On Track

Bedankt voor jullie eerlijke feedback mensen.  :)

Persoonlijk wilde ik een beter contrast tussen baksteen en siersteen bekomen en ook wat meer sierstenen gebruiken, ik hou van dat soort gebouwen en op dat vlak ben ik tevreden met hoe het station er nu uit ziet. Maar jullie hebben wel gelijk dat de kleuren een beetje té fel en uitgesproken zijn, ik ga het gebouw wat verder verweren en zien wat het dan geeft. 
Modelbouw is een kunst

Thommy

Ik denk dat het hem net in de siersteen zit. Bij dit type stations hier in de buurt is die meer witter qua kleur en niet zo fel geel (zoek paar ens station Lissewege op enz, ook dit type)
Greetz

Thommy

Klaas Zondervan

Van Lissewege heb ik afgelopen zomer een foto gemaakt. Inderdaad andere tinten.

DSCI3246 by klaas zondervan, on Flickr