Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Project Rheingold

Gestart door PhantomRC, 12 juli 2019, 23:04:01 PM

PhantomRC

Ik loop hier al een dikke week rond met een project in mijn achterhoofd ... een spoorbaan in het Rijngebied met als hoofdrol speler een Rheingold ... niet een moderne loco maar een stoomloco zoals getekend in het strip verhaal van Yoko Tsuno - Nr 19 De Rheingold-express.

Kan iemand mij helpen aan informatie aangaande het typ/model van machien? Liefst Fleischmann en/of aanverwanten in HO :)

Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Michiel

#1
In welke schaal?  Lees nu dat het H0 is.  ;)

Dit is Baureihe 18, ex-Beierse S3/6. In schaal N hebben zowel Minitrix als Arnold deze loc uitgebracht in Duitse rood/zwarte uitvoering.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mardig23

Bij de buren is over deze strip een heel draadje, inclusief alle info over de loc:)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75050.45

Veel succes!
Mvg Karl

Johnnytrein

Eekes das ne strip in ik denk russisch of zo  ;)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Peter

#4
Een absolute aanrader met zeer veel uitstekende informatie is het onderstaande boek.
Een zeer goed model van de baureihe 18.5 (dus de S3/6) is het Fleischmann model zoals
op onderstaande foto. Dit model is zowel analoog als ook digitaal (met sound) te koop.
Een perfekte uitvoering van de vooroorlgse Rheingold trein is binnenkort te koop van Brawa,
maar wel met een stoomlok baureihe 01. Volgens insider info zou er in de toekomst ook een baureihe 18.3
door Brawa op de markt gebracht worden.

Het aan te raden boek

Rheingold by Peter Verlooy, on Flickr

En de Fleischmann baureihe 18.5 in mijn verzameling

DSCN3554-2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

PhantomRC

Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

loebaske


Peter

#7
De Trix 18.1 is een Württemberger C en geen Bayerische 18.5 of een Badische 18.3  en werden per uitzondering met de Rheingold ingezet (heb van die inzet nog geen foto gezien)

Wat sporenplannen aangaat: sporenpalns van stations zijnde moeglijkheden eindeloos. Alle stationsplans van Hoek van Holland tot Basel zijn  mogelijk.
Het mooiste vind ik nog steeds het station van Boppard.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

#8
Citaat van: PhantomRC op 13 juli 2019, 10:52:53 AM
Iemand probeert mij wijs te maken dat een 18.1 van Trix ook op een Fleischmann zou rijden. Klopt zoiets?

Ik heb gisteren al willen reageren maar vond het de moeite niet,
Waarom moet het persé Fleischmann zijn?
Alle merken zijn goed, Fleischmann, Roco, Trix, Olaerts, Rivarossi, B-models, LSModels enz, enz....
Van het ogenblik dat het HO is, kan alles met elkaar gekombineerd worden, op voorwaarde dat er een decoder in zit uiteraard. Adres geven en klaar!
Je hebt enkel een loc met spoorbreedte 16.5 nodig.
Wel AC en DCC uit elkaar houden, AC(wisselstroom) is voor U uit den boze!
Zelfs loc's in schaal OO (Hornby, Bachmann) kunnen op je sporen rijden, al hebben die een iets grotere body....

;)

PhantomRC

Citaat van: Rangeerduivel op 13 juli 2019, 11:10:03 AM
Citaat van: PhantomRC op 13 juli 2019, 10:52:53 AM
Iemand probeert mij wijs te maken dat een 18.1 van Trix ook op een Fleischmann zou rijden. Klopt zoiets?

Ik heb gisteren al willen reageren maar vond het de moeite niet,
Waarom moet het persé Fleischmann zijn?
Alle merken zijn goed, Fleischmann, Roco, Trix, Olaerts, Rivarossi, B-models, LSModels enz, enz....
Van het ogenblik dat het HO is, kan alles met elkaar gekombineerd worden, op voorwaarde dat er een decoder in zit uiteraard. Adres geven en klaar!
Je hebt enkel een loc met spoorbreedte 16.5 nodig.
Wel AC en DCC uit elkaar houden, AC(wisselstroom) is voor U uit den boze!
Zelfs loc's in schaal OO (Hornby, Bachmann) kunnen op je sporen rijden, al hebben die een iets grotere body....

;)

Neen dat klopt Rudy, het moet niet per se  van Fleischmann komen ... trouwens volgens hun site is hun BR 18.1 niet meer leverbaar denk ik. Wel is een BR 03.10 met wagons van Roco op komst.  :)

Citaat van: loebaske op 13 juli 2019, 10:53:48 AM
Tuurlijk als het DC is

Uiteraard.  :)
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

Heb mijn geluk gevonden bij Brawa ... een BR 01 DRG met Rheingold wagons ... maar dat betekent afwachten tot Q4/2019 en wat centen uitbesteden.  ;D
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

Aangaande sporen en bochten las ik op verschillend plaatsen dat er radi zijn als R1, R2, enz.

Bij de hierboven vermelde Brawa maar ook bij een nog uit te komen, gelijkaardig, Roco is er sprake van "Navigable minimum radius: 360mm".

Wat houdt dat praktisch in?
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

mardig23

360MM = R1

Dwz dat deze Brawa door bijna alle bochten gaat die er in de handel te krijgen zijn van alle merken ;)
Mvg Karl

PhantomRC

Citaat van: mardig23 op 17 juli 2019, 15:42:54 PM
360MM = R1

Dwz dat deze Brawa door bijna alle bochten gaat die er in de handel te krijgen zijn van alle merken ;)

Goed nieuws.  :D

Is er ergens lectuur of informatie aangaande die radius?
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)