Stepper motor info en Arduino

Gestart door Stieven76, 11 juli 2019, 22:00:06 PM

svvander

Ok duidelijk, bedankt voor de uitleg. Maar kan je deze dan juist voor gebruiken?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

ik zou zeggen "gebruik je fantasie maar"
van het heffen van bruggen tot slag bomen omlaag laten gaan je kan het zo zot niet verzinnen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

In onze modelspoorhobby is een draaischijf de meest voor de hand liggende toepassing. Een rolbrug kan ook

Hou er rekening mee dat een stappenmotor minder krachtig is dan een servo met hetzelfde volume
  dus inbouwen in bvb een model-kraan is aanlokkelijk, maar als die echt lasten moet tillen ...

De meeste stappenmotoren kan je moeilijk echt traag laten draaien (zonder dat je de stapjes ziet)
  maar daar kan je natuurlijk met de nodige tandwielen wat aan doen
Voor bvb vloeiend bewegende slagbomen kan het zijn dat je motortje zo pakweg 1000 stappen moet doen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Merci voor de info hier eerder. ;D

Gisteren heb ik de stepper motor uitgemeten, met dank aan Dani voor de tips hoe. Ik weet dus ondertussen al welke draad voor wat dient en hoe hij moet aangestuurd worden.  ;D
De connector aan de oude steppermotor is een maatje kleiner dan die van de bijgeleverde motor en shield. Ik heb dus enkele losse onderdelen besteld bij de chinees om de aansluitingen te doen via een breadbord op een losse uln2003. Weeral wachten wel.. ???

BR-59

Een mooi voorbeeld met een steppermotor als aandrijving van een draaischijf en aangestuurd met de Arduino.

Havoc

Citaat van: Gerolf op 28 juli 2019, 10:32:59 AMDe meeste stappenmotoren kan je moeilijk echt traag laten draaien (zonder dat je de stapjes ziet)
  maar daar kan je natuurlijk met de nodige tandwielen wat aan doen
Voor bvb vloeiend bewegende slagbomen kan het zijn dat je motortje zo pakweg 1000 stappen moet doen

Met tandwielen en steppers moet je wat opletten. Beter is eerst een elastische koppeling te zetten, genre tandriem of zo.
Met vakantie voor onbepaalde duur.