Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Stepper motor info en Arduino

Gestart door Stieven76, 11 juli 2019, 22:00:06 PM

Stieven76

Hi :)

Ik heb een oude flatbed scanner gesloopt en wil de stepper motor gebruiken om aan te drijven via een Arduino.
Onlangs heb ik me zo'n Arduino startkit aangeschaft en wanneer ik wat tijd heb hou ik me daar mee bezig  ;D
De stepper motor die in de startkit zit kan ik wel werkend krijgen dmv code die ik op het net gevonden heb. Ben nog niet helemaal mee hoe het juist allemaal werkt, maar dat komt wel.

De startkit stepper motor is een 28BYJ-48 5V met driver shield. De stepper motor uit de scanner is een neocene 2T424202, zie foto.
Nu heb ik alleen geen idee hoe ik deze moet aansluiten. Hij past niet op het drivershield, de connector is kleiner en geen aansluiting voor de spanning.
Ik heb al een losse ULN2003AGP chip besteld maar misschien kan ik beter een ander driver shield bestellen, als er hier één specifiek voor is?

Moest iemand me wat op weg kunnen helpen hoe deze aan te sluiten..  :-*

Stepper motor by Stieven Hultermans, on Flickr

dani

Je gaat beter een andere driver gebruiken....  een. A4988 bijvoorbeeld

Ik heb rr nog n-tig liggen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

BR-59

Op het forum van Benelux is RudyB bezig met allerlei filmpjes enz over de stappenmotor.

Stieven76

@dani, zie pb  ;)

@BR-59: ik had al eens een deel van zijn video's bekeken en ga ze zeker verder volgen. Mijn grootste "probleem" momenteel is echter dat ik niet weet hoe ik deze specifieke motor moet aansluiten.
De code zelf begrijp ik wel redelijk, buiten de Arduino specifieke dingen, dat is nog uitzoeken. Het is wat anders dan een hele dag .Net applicaties bouwen  :P

raf

ik ken alleen stepper motors met of 4 of 6 draden
die jij hebt die heeft er 5
dus efkes naar gezocht en kijk google is mijn vriend
https://circuitdigest.com/microcontroller-projects/arduino-stepper-motor-control-tutorial

en zelfs de code zit er bij hoe vrolijk kun je daar van worden

gr raf en hopelijk ben je der iets mee

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Stieven76

Dank Raf.
Die link ken ik, deze heb ik gisterenavond gebruikt om exact dezelfde motor aan te sluiten. De code werkte niet, die heb ik ergens anders gezocht en aangepast.

Mijn oude stepper motor heeft idd ook 5 draden maar met andere kleuren, vandaar dat ik dacht dat ik deze anders moest aansluiten. Zal alleszins van het weekend eens proberen om hem op dezelfde manier aan te sluiten als degene die in de test kit zit.

raf

je kunt de spoelen doormeten hé
zo kan je de configuratie vinden van hoe de motor binnen in geschakeld is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

ik vermoed een UNIpolaire motor waarvan de 2  "hour wires" samen genomen zijn.

Dus je kan dat inderdaad doormeten en zo bepalen wat waar zit .
In 2 minuten weet je san hoe je hem moet aansluiten en sturen.

Voor unipoaire is de  4988 niet geschikt.
Dan moet je ULN2003 of zo iets gebruiken en voor zwaardere steppers  gebruik je 4 darlingtons of FET torretjes.

De gemeenschappelijke (center) draad van de 2 spoelen (allee,  4 deelspoelen) gaat dan naar de PLUS en de 4 andere draden elk via 1 van de torren naar de massa.
EN dan programmeer je een  1-2-3-4-1-2-3-4-... puls programma in je arduino... klaar .

NIET vergeten telkens tussen het hoog en laag zetten van een spoeltje enkele milliseconden (van 3 tot xxx) te laten om je motor de tijd te geven om effectief te draaien.  Het aantal miliiseconden is dan omgekeerd evenredig met de snelheind van de steppermotor.    3 is wel een minimum bij de meeste




By the way...  die 100Ohm staat er ook met een reden op ...    de regel van Nonkel (oom)
---> stel dat je gaat sturen met 12V  dan  is de formule :  U=I.R     dus   I=U/R  of     I=12V/100Ohm = 0.12 A = 120 mA per  spoeltje.
(ONGEVEER A PEU PRES BIJ BENADERING TOCH)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf


(ONGEVEER A PEU PRES BIJ BENADERING TOCH) 

your french is well pronounced

maar ok wel iets beter uitgelegd dan ikke maar op die site kon je het wel zien
staat ook de driver op die ze daar gebruikt hebben
er zijn ook steppers met sensor daar helemaal geen ervaring mee maar die lijken zeer langzaam te kunnen draaien

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: raf op 12 juli 2019, 16:39:23 PM
die lijken zeer langzaam te kunnen draaien
Elke stepper motor kan toch wel heel langzaam draaien, gewoon een kwestie van veel tijd te laten tussen de stuur pulsen .....
Als je elk uur 1 puls geeft aan een stepper met 200 stappen per rotatie dan duurt het 9 dagen eer hij rond is  :) :) :)

Of bedoel je het aantal stappen dat zeer hoog ligt ? 
Je kan ook "microstepping" toepassen en dan met halve of kwart stapjes aansturen maar ik weet niet of dat werkt bij lage toeren tallen en bij  unipolaire.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

stom heb een BLC vergeleken met een stepper motor
al is de aansturing hetzelfde bij een BLC worden geen pulsen geteld
daar word gewoon de motor aangedreven door de esc
en daar werden is steeds minder van toepassing hall sensoren als sensor gebruikt om langzaam te kunnen draaien

het langzaam draaien zit ook in de prijs
een 3.000 rpm/V motor kost pakweg 30 euro
een 600 rpm/V motor kost 120 euro

daarom dat er snelle motoren met een sensor worden uitgerust om toch langzaam te kunnen draaien
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Behoorlijk stevige stepper. Bestaat in 24V en 13.5V versie, met 400mA/spoel. Tenzij dat die 100 Ohm aangeeft dat het een specaile versie is, maar ik zou dan toch een ander typenummer verwachten.
http://www.neocene.com.tw/assets/files/download/173ebfc3c617444f122fa5d295539013.pdf

Dus je moet beginnen met 1 draad te keizen en dan te zoergen dat je 4x ongeveer 5 Ohm meet. Dan heb je de 4 spoelen en gemeenschappelijke draad te pakken. Om de volgorde te vinden ga je even moeten zoeken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Ik volg hier al een tijdje al de draadjes van microcontrollers en dit... ik voel mij een alfabeet als ik dit allemaal lees.  :-[ En dan nu de vraag: wat is een stepper motor?  :)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Citaat van: svvander op 27 juli 2019, 10:49:18 AMEn dan nu de vraag: wat is een stepper motor?  :)

Een stappenmotor is een motor die in stapjes werkt: De (vaak vele) spoelen worden om beurten bekrachtigd, en zo gaat de motor in stapjes draaien. Dat kunnen (zeer) snelle stappen zijn.
Stappenmotoren worden gebruikt in (3D)-printers, scanners, automatische draaibanken en frezen, ...

Het voordeel: je kan er precies mee positioneren en de positie vasthouden (remmen als het ware)
Nadeel: duurder en minder krachtig dan vergelijkbare gewone motoren, moeilijker aan te sturen

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Ik leg het altijd als volgt uit:
Vergelijk het met een 4-cilinder verbrandingsmotor maar dan met 4 spoeltjes. Door die op een aaneensluitende volgorde te bekrachtigen (aan en af) doe je de motor draaien, vooruit of achteruit, traag of snel. En wil je stoppen na de 3de slag, dan krijgt de 4de spoel geen stroom meer.
... maar dan met veel meer spoeltjes....

kan je dus niet aan een willekeurige spanningsbron leggen maar heb de je drivers nodig die door een "computer" gestuurd worden.