smalspoordagen - Katwijk Leiden - 28 en 29 september

Gestart door renstimpie, 06 juli 2019, 12:19:16 PM

renstimpie

Toch even de smalspoordagen in het licht zetten:   

28 en 29 september: Smalspoormodelbouwdagen

Dit evenement krijgt steeds meer waardering in binnen- en buitenland als hèt smalspoormodelbouwtreffen in de Benelux. Dat is niet gek. Topmodelbouwers uit Frankrijk, Duitsland, België, Engeland en ons eigen land brengen hun nieuwste creaties mee. Binnen staan de modelbanen opgesteld tussen het grote voorbeeld en buiten rijden de echte treinen. Een unieke combinatie waar steeds meer liefhebbers op af komen. Ook dit jaar hebben wij weer primeurs uit binnen- en buitenland.



modelbaanHO

Ik ben daar vorig jaar geweest samen met Frans (Suske).
Zeker een aanrader.

Staat in de agenda genoteerd, maar of ik er dit jaar ga geraken valt nog te bezien.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be


SuSke

Staat in de agenda. Wie weet loop ik er dit jaar ook weer terug langs.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

steamdriven

Ik vind precies niet terug wààr dat juist doorgaat?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

jakke

Wel erg lang rijden. Bijna een halve dag in de auto . Openbaar vervoer al even lang .Misschien een bus inleggen .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Pierre

Voor mij is het een thuiswedstrijd. Geen 10 km rijden van Den Haag dus ik ben er ieder jaar te vinden. ;)
Groet Pierre.



renstimpie

Citaat van: jakke op 07 juli 2019, 09:27:06 AM
Wel erg lang rijden. Bijna een halve dag in de auto . Openbaar vervoer al even lang .Misschien een bus inleggen .

Vanuit Antwerpen ..  2 uurtjes?  Goed te doen! En de moeite..

DIORAMABOUWER

Citaat van: renstimpie op 08 juli 2019, 00:01:49 AM
Citaat van: jakke op 07 juli 2019, 09:27:06 AM
Wel erg lang rijden. Bijna een halve dag in de auto . Openbaar vervoer al even lang .Misschien een bus inleggen .

Vanuit Antwerpen ..  2 uurtjes?  Goed te doen! En de moeite..
Jullie in Antwerpen liggen zéér centraal om alle grote modelspoor expo's te bezoeken, in maximum 2 u rijden hebben jullie alle (grote en kleine) expo's in Belgie en Nederland.Wij van de kust mogen er zeker nog eens 45 min bij optellen, maar wij geraken dat gewoon zeker? Zoals jullie de files naar de kust trotseren voor een dagje uitwaaien aan de kust ! ;)
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

renstimpie

De line-up

Smalspoormodelbouwdagen 28 en 28 september 2019 bij Stoomtrein Katwijk Leiden


Het programma van de 20e editie van de smalspoormodelbouwdagen biedt weer een gevarieerd van nationale en internationale topmodelbouwers van naam en faam. Om het aanbod nog verder te vergroten werken we nu ook samen met de organisatie van de A4 dioramawedstrijd. Tijdens dit evenement mogen de bezoekers deze baantje jureren.

Er zijn maar liefst minimaal 10 primeurs te zien:

'Meandering through the Rocky Montains' van Stefan Boersma in Nn3. Stefan is nog nooit naar een tentoonstelling gegaan. Door te kiezen voor smalspoor in 'the Wild West' in schaal N, was modelbouwer Stefan Boersma aangewezen op 'scratch building' van zowel gebouwen als het rijdend materieel op onderstellen in spoor Z.
'Trameiland' een fantasie smalspoorbaan in H0 van Robert en Marga van der Burg. Robert verraste ons vorig jaar met een bijzondere Japanse modelbaan. Dit jaar komt hij een eiland van noodwoningen bestaan uit oude trams. Op dit eiland rijden geen auto's, maar oude trams. Als tramliefhebber heeft Robert trams uit de gehele wereld een plekje op deze modelbaan gegeven. Heel bijzonder is dat Robert deze modelbaan samen met zijn moeder heeft gebouwd.
'Scenes from a Quarry' van Guillaume Veenhuis in 0e 1;43.5 smalspoor. Dit is de afronding van een langlopend project en zijn vier scenes uit een museale leisteengroeve in Wales. Alle scenes zijn gebouwd in geschakelde kisten: leisteenwinning, hellingbanen, demonstraties en natuurlijk veel railverkeer.
'Innis Mill' van Valentijn van der Haegen (B) is nog niet in Nederland te zien geweest. Het is een smalspoorbaan in 0n30 naar Schots voorbeeld met de uitbreiding van een whisky stokerij en met wisselend treinverkeer.
'Industrieel treinverkeer op een eiland' van Claude Fandel (L) in 0f 1:45 op 12mm spoor. Personen en goederen worden vervoerd van een naar een schip. Deze baan kan aan vier zijden worden bekeken.
'De Kolk' het oude luchtspoor van Rotterdam van Bas Vrij in H0. Het gaat hier om een deel van het traject van station Beurs richting CS met een rijdende tram en treinen (normaalspoor)
'Stadstram ergens in  Duitsland' in H0m van Don Sibley (B/GB) Don en Val Sibley zijn trouwe deelnemers. Ook Don is hartstochtelijke tramliefhebber en heeft weer een mini-modelbaantje van 90x30 cm gebouwd. Het spoor, de bovenleiding, de gebouwen en trams zijn allemaal zelf gebouwd.
'Inglenook en Timesaver' H0 en 0e van Huub Reijnders. Huub heeft op een minibaantje twee rangeerpuzzels verwerkt. Aan beide zijden kunnen rangeerpuzzels worden opgelost.
'Pierre de la Haye & Fils'  in 0e (1:43,5) van Peter Soonius. Het werd tijd om zelf ook een met een modelbaan te komen. Deze mini modelbaan van 110x70 cm stelt een Franse maraîcher, een kwekerij,  voor uit de late jaren 60. Op deze baan rijdt het smalspoormaterieel van Paul Dirkzwager rond. Alle gebouwen zijn gemaakt van foamboard en ik kon er een deel van mijn collectie Franse oldtimer auto's op kwijt.
Erik Mosterd heeft zijn trammodule in 1:35 af en komt ook met een werkende bietenoverslag van smalspoor naar normaalspoor. Erik kennende zal het weer modelbouw zijn van het topniveau.
Uit het buitenland komen verder:
Didier Mozer (F) komt met zijn vrienden L'Escadrille St Michelle na 10 x Ontraxs voor het eerst naar Katwijk. Daar horen deze smalspoormodelbouwers pur sang uit Frankrijk toch ook geweest te zijn. Zij nemen een schaal 0 baan (spoorbreedte 60 cm) mee met als thema enkele maanden voor de val van de muur in de DDR.
Walter Cornelis (B) stond in 2019 met 'Lebenich'  in H0e ook al op On Traxs en brengt zijn smalspoormodelbaan nu naar Stoomtrein Katwijk Leiden.
Tim Somers, Erwin Stuyvaert en Guy Froidcouer (B) brengen Chateau Migraine (1:87) mee. Dit kleine baantje beeldt een stukje stad uit. Veel gebouwen zijn gemaakt op basis van de oude wijnhandel wijk in Parijs (Bercy). Voor dit stukje sfeervolle modelbouw in normaalspoor maken we graag plaats in ons smalspoorevenement.
Samuel de Zutter (B)  komt met 'Luxor Sugarcane Valley' in 1:43.5. Smalspoor met een hoofdletter que sfeer en beleving!
Uit Engeland komt Sven van der Hart (GB) van de Tramfabriek over. Hij neemt zijn twee mini-diorama's mee en de verkoopstand van de Tramfabriek. Hij brengt een nieuw model mee dat Bob Telford had ontworpen voor een 009 competitie. Met toestemming van Bob heeft Sven er voor de Tramfabriek een kit van gemaakt.
Uit ons eigen land komen:

Henk Wust en Jan van Mourik met 'Mouville'. Frans smalspoor in H0e.
Pascal Kok komt met 'Cook Mountain and River Railroad in 0n30.
Hugo Baart komt met 'De Niggende Saligheyd' in H0e met het station van Stoomtrein Katwijk Leiden als blikvanger op deze modelbaan. Hij komt samen met Hans van de Boom die onderdelen van een nieuw te bouwen Franse modelbaan meeneemt en bouwtechnieken demonstreert.
De mannen van 'Swisstrak" hebben hun grote modulebaan in H0m geheel vernieuwd en krijgen alle ruime in onze rijtuigloods.
De Feldbahnvrienden bouwen hun LGB modulebaan weer op en komen met nieuwe modules.
Gideon Biesot komt met veldspoor in een spoorbreedte van 32 mm met zelfbouw en verbouwd materieel.
Ook Marco Hendriks komt met LGB materieel in zelfbouw en ombouw.
Marco Balk komt met maar liefst 3 modelbanen (H0e/009) naar Katwijk. 'Niemendahl' modulaire baan met Oostenrijks thema; 'Ober Unter' een minibaan met wijnthema (Moezel) en, onder voorbehoud, met Wickby Harbour fictief Engels smalspoor. (= dan een primeur)
Gerard van Santen komt met een uitbreiding van 'Lost Mule Mine', een smalspoorbaantje ergens in Montana om erts van een mijn naar een stortbunker te brengen in 0n30.
Dirk van Wijk brengt een werkende excavateur mee in schaal 1:10 zoals vroeger gebruikt in de steenfabriek "De Pieterswaard" te Herwijnen.
Lucien Eydems komt dit jaar niet met een modelbaan. Hij brengt modellen mee van zijn nieuwe modelbaan en verzorgt demonstraties.
René Paul en zijn crew brengen een Amerikaanse H0n3 modelbaan 'Standard Oil Field' mee. Op deze fraaie en gedetailleerde modelbaan kan naar hartenlust worden gerangeerd. Bezoekers aan de smalspoormodelbouwdagen van alle leeftijden worden door hen uitgedaagd de rijregelaar ter hand te nemen.
Rimke Groot en Bert Dubbeldam zullen hun livesteam modellen weer laten rijden op de nieuwe LGB baan voor het museum.
Paul Dirkzwager zal aanwezig zijn met zijn 0e veldspoormateriaal en ook Harry en Ria Eker van Smalspoor Nederland komen weer met hun verkoopstand.




Havoc

Citaat van: renstimpie op 08 juli 2019, 00:01:49 AM
Citaat van: jakke op 07 juli 2019, 09:27:06 AM
Wel erg lang rijden. Bijna een halve dag in de auto . Openbaar vervoer al even lang .Misschien een bus inleggen .

Vanuit Antwerpen ..  2 uurtjes?  Goed te doen! En de moeite..

Absoluut! Heb dat vorig jaar gedaan en het is de moeite. Moet eerlijk zeggen dat ik amper naar de modelbanen gekeken heb, het echte smalspoor is waar het om gaat. Heb er een lang weekend Leiden van gemaakt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

A'pen <> Leiden... iets meer dan 1u30 minuten rijden. Van bij ons (Vlaams Brabant) is het bijna 2u rijden.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

renstimpie

Citaat van: svvander op 13 september 2019, 19:04:32 PM
A'pen <> Leiden... iets meer dan 1u30 minuten rijden. Van bij ons (Vlaams Brabant) is het bijna 2u rijden.

Maar de moeite voor smalspoorliefhebbers..  ps heb afgelopen weekend zottere km's afgelegd.

Havoc

Jongens toch, waar zeveren jullie over... 2h rijden.... Ik rijd al 1h15 over de 35km om naar het werk te gaan. Enkel. Elke godverdomde dag. Om me daar 8h of langer de kas op te fretten (schoon Vlaams voor onze nederlandse vrienden) Zanik toch eens niet. Met de bus van Mechelen naar Merksem is 3h bus! Ik ga soms gewoon even wat metaal halen in Rotterdam vanuit de rand van Brussel omdat ik het hier niet kan krijgen. En naar de beurs in Houten omdat hier geen enkele winkel iets anders dan h0 heeft.

En Leiden is dan nog een toffe stad. Hebben zelfs een stadsbrouwerij. Met trippel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.