Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Break verbeteren

Gestart door loebaske, 04 januari 2015, 19:48:39 PM

mardig23

Laat maar komen, zou ik zeggen ;D
Mvg Karl

chef garde

Citaat van: loebaske op 28 juni 2019, 20:07:49 PM
Aan de unieke schildering van je is niets veranderd Wouter
je hebt best een unieke break nu!  De 308 was de 1ste in de nieuwe jas, de rode bies rond de pakwagendeur werd uiteindelijk niet overgenomen op de andere breaks.  Intussen is die van de echte 308 ook verwijderd.

loebaske

#17
De update, al past het eigenlijk niet meer in deze topic, want ga die voorlopig niet weatheren...

Alles kwam tot stand met de samenwerking met Erik Verleysen...

Onder de middenbak en de pantobak zijn wielen voorzien van extra wielcontacten uit
veerbronsstaaf van 0.3mm, het  stel neemt nu stroom op 24 ipv 8 wielen.
Om te beginnen de draaistelflanken verwijderen, met een handboor gaatjes boren van
0.4mm, is er meer ruimte om het bronsstaaf te plaatsen. Voorzie langer dan nodig
na het plooien knip je deze op lengte. Fixeer met secondenlijm.



De assen van de wielen worden op hun plaats gehouden door de middenhouder, toch is er
teveel ruimte tussen de draaistelflanken dat er kans bestaat dat het draaistel aan één zijde
doorzakt, om dit heuvel op te vangen vijl je aan beide zijde enkele tienden weg, doe die ook
op de flanken, zo kunnen die dichter gemonteerd worden, fixeer met HOUTLIJM !!





Dat scheelt heel wat om het stel mooi in evenwicht te houden.



De lange printlatten van de pantobak gaan we iets inkorten, reden is dat de doorgevoerden
draadjes meer beweging  vrijheid hebben, onder de printlatten zitten ze wat geklemd.



Aan de kant van de koppeling voeren we de stroom draadjes naar binnen samen met de
bundeldraden die naar de stroomvoerende koppeling gaan.



Dat scheelt  heel wat in contacthuishouding en maakt de inbouw van een "stay-alive"
schakeling  overbodig.
Alle contacten L & R zijn met elkaar verbonden via de lange printlatten en de
stroomvoerende koppeling contacten.
In beide stuurposten is er cabine verlichting. De PCB in de motorbak is van Erik Verleysen
met een plux22 decoder en voorzien van de nodige voorschakel SMD weerstanden.
Het hoef geen plux22 zijn, met minder gaat het ook.



Voor de bedrading is het wel aanbevolen om deze langs het dak te geleiden, reden is
dat er weinig ruimte is tussen de aandrijving en het interieur, als de bedrading via het dak
gaan komt deze meteen boven de hoofd PCB te liggen. Heb deze in een krimpkous onder
gebracht, dienst doende als een kabelgoot.




Een kleiner PCB  type eveDM62 met een plux22 die dienst doet als functie decoder in
Samenwerking met de sturing plux22 (ESU 54617) in de motorbak.



De toilet afdeling moet wijken voor de print, is geen probleem want het raampje is voorzien
van zandstraalfolie.

Sommige onderdelen onder het stel van de New Look hebben grijze bakken in de plaats van
zwart, her en der wat bijkleuren waaronder de handmatige remmen.



;)



eve

De kleinere PCB in de pantobak is een Uhlenbrock 22-pins adapter...
Mvg, Erik

ERVIN

Die break gaat super goed rijden volgens mij , hou ons hier zeker van op de hoogte hé. ;)
Langs de andere kant is het natuurlijk wel jammer dat men dit zelf allemaal moet doen, het stel kost een paar honderd euro en rijden doet hij niet goed en niet iedereen heeft de kennis en durf om zoiets te ondernemen.

Maar toch top dat jullie dit hier allemaal haarfijn laten zien. ;)

krispy

Citaat van: ERVIN op 01 juli 2019, 23:16:58 PM
Langs de andere kant is het natuurlijk wel jammer dat men dit zelf allemaal moet doen, het stel kost een paar honderd euro en rijden doet hij niet goed en niet iedereen heeft de kennis en durf om zoiets te ondernemen.


Daar sla je volledig de nagel op de kop Erwin , ik heb indertijd ook een heleboel mogen ( moeten ) aanpassen ( heb zelf eentje terug gedaan om te ruilen naar een andere nieuwe omdat het overdreven slecht was intern ) om hem redelijk vlot te laten rijden , maar toch haalt hij niet het niveau van de andere merken wat spijtig is want de prijszetting is er wel naar
ik hoop uit men hart dat deze die nu verkocht worden een paar trappen hoger zitten in de kwaliteitsschaal dan vroeger want anders zou ik zeggen afblijven of zelf veel tijd en extra kosten insteken zoals stroomafname en doorvoerkoppelingen van meer dan 2 contacten plus eventueel een powerkit voor de esu decoder om hier en daar de gebreken toch nog op te vangen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Koen

Ik durf er niet aan beginnen.
Mijn stel staat nu al jaren in de vitrinekast zonder te rijden. Zonde, een stel dat naar schatting 10 à 15 jaar geleden aangekocht werd (eerste serie) - waar je meer dan 500€ voor neergelegd hebt (digitaal incl. verlichting) - meer dan een jaar in herstelling geweest is en nog steeds niet naar behoren rijdt.
Naar mijn mening de grootste miskoop ooit  :-[  >:(.
Tja, wat doe je daar aan? Niet meer bij de betreffende leverancier kopen want je voelt je bedrogen hé :(.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

eve

Dag Koen,
Kun je "niet naar behoren rijden" meer beschrijven ?
Mvg, Erik

Koen

Dag Erik,

"Stotterend" rijden was één van de fenomenen (slechte stroomopname) maar ook het op hol slagen van het stel - totaal niet meer bestuurbaar zijn. Er werd dan een nieuwe decoder geplaatst en dan reeds deze weer even.
Volgens mij trekt deze teveel stroom voor de decoder maar eerlijk gezegd heb ik er mij nooit over ontfermt na de hele historie met de leverancier. Na meer dan een jaar in herstelling en moeten dreigen met een ingebrekestelling via een advocaat om mijn stel terug te krijgen ... dan heb je het wel gehad.
In principe moet de binnenverlichting vervangen worden door LED verlichting want dat was toen nog niet het geval. De stroomafname moet ook verbeterd worden en de wielen moeten vervangen worden ...
Enfin, er is heel wat werk aan.

Groetjes,
Koen

Nooit te oud om te leren

loebaske

Voortaan is er hier geen sprake meer van, het stelletje rijdt perfect en tevreden van de verbetering...

Koen

Tof Eric maar dit is toch een gedurfde onderneming.
Langs de andere kant, heb ik er nu ook niets aan dus ja, waarom zouden we het er niet op wagen?
Dit zal dan wel voor een koude winteravond worden. Ik ben nu af en toe aan mijn baan aan het werken  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Rangeerduivel

Citaat van: Koen op 02 juli 2019, 12:19:00 PM
Tof Eric maar dit is toch een gedurfde onderneming.
Langs de andere kant, heb ik er nu ook niets aan dus ja, waarom zouden we het er niet op wagen?
Dit zal dan wel voor een koude winteravond worden. Ik ben nu af en toe aan mijn baan aan het werken  :).

Groetjes,
Koen

Koen,
Een tip;
Je kan je stel ook eens bij Erik (Eve) binnensteken... ;D ;D ;D

;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 02 juli 2019, 12:26:24 PM
Koen,
Een tip;
Je kan je stel ook eens bij Erik (Eve) binnensteken... ;D ;D ;D
ik zou het hem eerst eens vragen, 't maar een idee hé?

Koen

Inderdaad. Maar ik heb ondertussen een ander aanbod gehad  ;).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Thommy

De HLE15 is de enige dat ik heb van dat merk. Een AR45 wou ik, maar rijgedrag is even goed als die van de break... dus bedankt

De break blijft op m'n verlanglijst staan maar tja, 4-500euro voor een krel is me te... daarmee wss dat ze ooit verkocht zijn geweest voor 250euro, maar helaas te laat toen. Dat had ik er wel voor over.

@loebaske, top deze beschrijving. Niets voor modelspoormagazine? Zijn toch meerdere met dit stel?
Greetz

Thommy