Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Types containers

Gestart door Robrecht, 02 juli 2019, 16:07:35 PM

Robrecht

Hoi allemaal

Omdat er ooit wel wat containerverkeer op mijn, nog te bouwen, spoorbaan zou moeten komen ben ik her en der ook aan het uitkijken naar container modellen die in België te vinden zijn. Redelijk keuze genoeg, denk ik dan... Maar al snel blijkt dat de ene (model)container, de andere niet is.

Op onderstaande foto 4 containers die ik thuis ondertussen heb.
- De onderste (Maersk) komt van Ali.
- De paarse 2XL was op een 'tweede keus' B-Models wagon gelijmd.
- De twee bovenaan heb ik gekocht van een vriendelijke noorderbuur.



De ene heeft gaatjes bovenaan en pinnetjes onderaan, de andere dan weer omgekeerd. Of gewoon overal gaatjes kan blijkbaar ook...



Ze zijn wel allen even hoog en breed. evenveel details (die van Ali heeft 'ribbels' die wat groot uitvallen tov de andere containers, en is misschien het minst mooi afgewerkt).


Toch zijn de 2 bovenste (eerste foto) toch weer merkbaar langer tov de andere containers...

Ik had graag losse containers gecombineerd met containerwagons van verschillende merken (zoals Roco en B-models wagons).
Is dat eigenlijk haalbaar?
Wat zijn zoal de verschillen waarop ik moet letten?

Verder weet ik dat in het echt er ook verschillende formaten zijn, kan dat de reden zijn waarom de modellen niet alle 4 dezelfde lengte hebben?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Rangeerduivel

Je hebt bij de echte kontainers van 10, 20, 40 en 45 voet.
de verschillen zitten hem gewoon in de lengte.
Bij de 45 voet is het net of er na de bevestigingsgaten nog een stuk aangezet is.(zie de ECS en Delphis)
De echte hebben allemaal gaatjes, de "pinnetjes" zitten op de wagons en de opleggers.
In theorie zou je alle rollend materiaal van pinnetjes kunnen voorzien en in de kontainers gaatjes boren, maar het probleem is dat sommige fabrikanten van zowel voertuigen als kontainers, zich nogal eens "vergissen" als ze de schaal berekenen...!

;)

jodo

inderdaad Robrecht,
je hebt verschillende maten in lengte 20 voet,40 voet en 45 voet.
ook nog verschillende hoogten 8 voet,8 1/2 voet en 9 1/2 voet.
daarbij nog tankcontainers van 30 voet.
dus zeg niet zomaar container tegen een container, er zijn verschillen.
in het grootbedrijf zitten de gaatjes onderaan de container en de pinnen op de wagon of laadonderstel van de vrachtwagen.
in miniatuur durft dat wel eens anders zijn.
sommige modelbouwmerken zorgen er voor dat bepaalde containers alleen op hun of bepaalde  merk van wagon vlot passen.
soms zijn dat gaatjes,soms pinnen.
kijk dan ook uit wanneer je containers aankoopt en zie na op welke wagons ze moeten passen.

Robrecht

Bedankt allebei voor de volledige uitleg :)
Zijn er gekende combinaties van merken?
Is er toevallig iemand die al geprobeerd heeft om zelf gaatjes te gaan boren aan de onderkant van een container ? :p
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

ERVIN

Dat is natuurlijk het spijtige aan heel die model container historie , de ene fabrikant gebruikt pinnetjes de andere gebruikt dan weer gaatjes waardoor het quasi onmogelijk is om een container van merk A op een wagon te zetten van merk B.

loebaske

persoonlijk hou ik het simpel, wat in weg staat knip ik gewoon weg, die containers blijven ook zonder iets op hun plaats staan op eender welke wagon

Robrecht

Citaat van: ERVIN op 02 juli 2019, 23:22:28 PM
quasi onmogelijk om een container van merk A op een wagon te zetten van merk B.
Daar vreesde ik dus al voor  ::)

Citaat van: loebaske op 03 juli 2019, 07:06:35 AM
persoonlijk hou ik het simpel, wat in weg staat knip ik gewoon weg, die containers blijven ook zonder iets op hun plaats staan op eender welke wagon
Is het dan niet beter om de containers te verzwaren? Lijkt me zonder pinnetjes toch dat ze zouden verschuiven op wissels ofzo?


Ik ben ook aan het broeden op een plan waar containers kunnen gelost worden met een kraan. Dus ze mogen niet te vast op een wagon zitten, misschien dat daarvoor het geen kwaad zou kunnen om dan de pinnetjes overal weg te halen...?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

mardig23

#7
Hoi Robrecht,

Met het gevaar een hele discutie op gang te brengen die al vele malen gevoerd is, wil ik toch enkele van mijn bevindingen delen.
Vooral toen ik las dat je ook nog eens wil gaan verladen met een kraan...

Eerst en vooral wil ik graag zeggen dat niets onmogelijk is, maar dat je op voorhand heel goed moet nadenken en plannen.
Sommige zaken uit het grote voorbeeld zijn heel moeilijk in model na te bootsen.
Het beschikbare statische materiaal is op dit moment qua "containers verladen" al redelijk uitgebreid.
Van het moment dat je het bewegend wil maken, en dan vooral realistisch bewegend, beginnen blijkbaar de problemen ;D

Nu gaat dit draadje over Type containers, dus de rest kunnen we misschien stap voor stap bekijken in "project HO".
Er zitten hier experten genoeg!

Over de verschillende types containers kan je boeken vol schrijven, maar wat ik je kan en wil aanraden, is te gaan kijken in de haven. Neem veel foto's, maak filmpjes.
Met de openbedrijvendag kan je de MPET of DP World terminals bezoeken, en dan krijg je een inkijk in deze fascinerende wereld.
Leer de verschillende containers kennen, waarvoor ze dienen, hoe worden ze behandeld, wat rijdt er allemaal rond van voertuigen, hoe worden ze geladen op de treinen, enz

Pas dan kan je eigenlijk een beeld vormen van wat je wil gaan bouwen denk ik.

Maar vooral, geniet ervan, het is een heel speciale omgeving ;D




Mvg Karl

loebaske


citaat
Is het dan niet beter om de containers te verzwaren? Lijkt me zonder pinnetjes toch dat ze zouden verschuiven op wissels ofzo?



Je heb toch geen race baan??




Robrecht

Citaat van: loebaske op 03 juli 2019, 14:30:35 PM

citaat
Is het dan niet beter om de containers te verzwaren? Lijkt me zonder pinnetjes toch dat ze zouden verschuiven op wissels ofzo?

Je heb toch geen race baan??
Eric, zelfs nog geen baan :) laat staan dat ik op het kleine stukje spoor zou kunnen racen  ;)
Maar ik dacht aan de mogelijkheid dat er misschien wel eens wagons opwippen als ze over bepaalde stukken spoor rijden. (en ik heb nog geen kraanwagen om de boel weer op te kuisen nadien  ::) )

Citaat van: mardig23 op 03 juli 2019, 13:57:42 PM
Eerst en vooral wil ik graag zeggen dat niets onmogelijk is, maar dat je op voorhand heel goed moet nadenken en plannen.
Nu gaat dit draadje over Type containers, dus de rest kunnen we misschien stap voor stap bekijken in "project HO".
Maar vooral, geniet ervan, het is een heel speciale omgeving ;D

Wel ja het draadje ging over de types model containers :D als eerste stap in het 'heel goed nadenken en plannen'.
Ik zou nu niet graag een stapel containers kopen en later moeten merken dat er geen één fatsoenlijk past op mijn rollend materieel.
(of rollend materieel waarbij de containers moeilijk/niet afneembaar zijn)

Ik heb een klein groot voorbeeld bij ons aan het Albertkanaal, al wordt daar de treinverbinding (nog) niet benut voor containers.
Al kriebelt het wel om op een echte terminal eens te gaan spieken.

Toch nog even over de kraan uitwijken. Uitdagend idee, en ben me bewust van de obstakels die er zullen zijn...
Dus minimaal zou ik toch een illusie willen creëren waarbij een trein geladen aankomt (evt tunnel in) en leeg weer vertrekt (evt tunnel uit), en omgekeerd...


Citaat van: 1885 op 03 juli 2019, 14:35:52 PM
https://www.acbgroup.be/wp-content/uploads/2015/01/stowage-all-types-of-container.pdf
Bedankt voor deze link, die gaat nog van pas komen gok ik :D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

1885

M.b.t. die gaatjes, dat is voor de twistlocks en die zitten zowel bovenaan als onderaan https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Docker_throwing_a_twistlock_on_a_container.jpg.
Daarmee kunnen containers makkelijk vastgemaakt worden aan transportmiddel of gestacked worden op andere containers en verzekerd worden.

M.b.t. afmetingen. In principe zijn enkel de 20 ft (= 1 TEU), de 40 ft alsook de 40ft high cube (die heeft extra arceringen) voor op de zeevaart.

De 45ft is voor continentaal europa. Dat heeft te maken met het palletiseren van goederen. Door de 40ft naar 45ft te verlengen geraken er 34 EUR-paletten in tot tegen de deur. Bij de 40ft heb je lege ruimte over. De Belgische firma ECS speelt een belangrijke rol in de 45ft. https://www.ecs.be/en/node/414

In continentaal Amerika gebruiken ze ook 57ft containers maar die zijn niet in de scheepvaart in roulatie.

De 2XL container is waarheidsgetrouw. Die zitten in Zeebrugge. Mooi volautomatisch magazijn met spooraansluiting. https://www.2xl.eu/.
Niet ver van ECS en ondertussen zijn die 2 firma's samen 1 logistieke groep https://www.ecs.be/en.

Als je met containers gaat werken op je treinbaan. Ze nooit te hoog stacken. Die dingen vangen veel wind, zo ontstaan er tunneleffecten e.d. en die kunnen bij stormweer weleens weg waaien. In principe nooit hoger dan 5 stacken. Bij stormweer worden die containers ook getrapt gestacked (bvb. rij 2 hoog, rij ernaast 3 hoog en rij ernaast 4 hoog). Hier kan je wat meer info vinden:https://wiki.unece.org/display/TransportSustainableCTUCode/5%09Stacking+on+ground+and+terminal+operation+with+freight+containers

Rangeerduivel

Er bestaan/bestonden er ook van 10Ft, maar die kom je zelden of nooit meer tegen.
Ik heb er ooit in Frankrijk eens een paar geladen vol met werfmateriaal...

;)

1885

5ft ook  ;)
Kan je als tuinhuisje zetten  ;D


loco

Citaat van: jodo op 02 juli 2019, 16:42:19 PM
sommige modelbouwmerken zorgen er voor dat bepaalde containers alleen op hun of bepaalde  merk van wagon vlot passen.
soms zijn dat gaatjes,soms pinnen.

Weinig fabrikanten volgen de NEM-Norm voor containers. In Model moeten de containers voorzien zijn van pinnen aan de onderzijde en gaatjes aan de bovenkant. De containerwagen moet dan ook gaatjes hebben. Märklin is één van de enigen die deze NEM-nom volgt (NEM 380). Het is geen zicht en eigenlijk zou het omgekeerd moeten zijn. Maar dat wisten ze nog niet toen ze de normen vastgelegd hebben.
Anderzijds maken de fabrikanten containers voor hun eigen modellen en niet voor die van een ander. Bij het maken van een containerwagen durft men al eens afwijken van de maatvoering om vele praktische redenen. Daardoor kan een wagen al eens te lang of te breed zijn (of omgekeerd). Een mm is al voldoende En dit maakt nu juist het verschil.  Daarna gaan ze containers maken die op deze modellen moeten passen. En dan kunnen de gaatjes en de pinnen ook nog eens onderling afwijken.
Veel overleg tussen de fabrikanten van modeltreinen en goederenwagens moet je niet verwachten (zoals dit wel het geval is tussen fabrikanten van decoders). Waarom zouden ze, ze verwachten immers dat je de modellen steeds koopt bij dezelfde fabrikant !!!