Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

DARMSTADT STELLWERK

Gestart door Dirky, 30 juni 2019, 17:50:40 PM

Dirky

Dat er in Duitsland wel een pak iconische seinhuizen geweest zijn, staat buiten twijfel. Voor enkele jaren heb ik het Kammereck Stellwerk gebouwd voor een Duitse klant. En nu is Stellwerk Darmstadt aan de beurt. We kennen het wellicht van de Faller H0 uitvoering, en een wrak, gekocht op 2deHands, heeft dan ook als basis gediend om hiermee aan te vangen.

Het project is een "tussendoortje zonder haast". Nu en dan kan ik dan wel iets tonen...

20190630 006 by Dirky dyniMo, on Flickr

20190630 009 by Dirky dyniMo, on Flickr

Het steenwerk is met de soldeerbout ingegrift in EPS plaat. Grondlaag muurverf er op (ik wou eerst plafondverf gebruiken maar dat bleef er niet aanhangen :)) en dan verschillende stenen ingekleurd met andere grijstinten (foto 1). Soms heel donker maar na een eerste laag dry-brush (foto 2) zijn de scherpste kantjes er van af.

Dirky

Nog een beetje bijkomende info:

Dit is het model dat gesloopt werd om maten te nemen:

20190309 011 by Dirky dyniMo, on Flickr

Van het oorspronkelijke seinhuis lijken maar 2 foto's te bestaan.

03_0 by Dirky dyniMo, on Flickr

02_0 by Dirky dyniMo, on Flickr

Her en der wordt er op fora gespeculeerd over het al dan niet op schaal zijn van het Faller model. Het valt inderdaad op dat enkele deurtjes meer van het dwerg-type zijn maar ik veronderstel dat die bepaalde deurtjes toegang geven tot een ruimte die wat in de grond verzonken is. Die deurtjes komen bij mij ook iets dieper dan het grond-niveau


Gerolf

Ik had hem al herkend, en ben benieuwd naar de bouw  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw