Fleischmann ombouwen naar digitaal ...

Gestart door PhantomRC, 28 juni 2019, 13:58:36 PM

PhantomRC

Citaat van: Klaas Zondervan op 09 juli 2019, 13:39:11 PM
Citaat van: PhantomRC op 09 juli 2019, 10:58:03 AM
ROOD en ZWART geven voeding. Juist?
Zijn GEEL en WIT dan voor de lampjes?
Dat zijn vragen waarop je het antwoord vindt door de handleiding te lezen.

Klopt Klaas maar mijn vraag hield verband met de foto's gepost door Jos.  ;)
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

stoomlokje

#61
Citaat van: PhantomRC op 09 juli 2019, 10:58:03 AM
Citaat van: Break302 op 08 juli 2019, 22:23:55 PM
Even een duidelijk voorbeeld gemaakt.
Dus de rode draad komt op de kant van de geïsoleerde wielen terwijl de zwarte aan het frame dus de niet geïsoleerde kant wordt vast gemaakt.
Analoge versie
https://photos.app.goo.gl/2dRVypHkscbQsgmr5

Digitale versie
https://photos.app.goo.gl/mbaKP7GH68twz2eJ8

Jos

Jos,

Ik ga vanuit uw foto's vertrekken en een nieuwe poging wagen.

Vraag aangaande de draden links op de foto's:

ROOD en ZWART geven voeding. Juist?
Zijn GEEL en WIT dan voor de lampjes?

https://photos.app.goo.gl/mbaKP7GH68twz2eJ8

Beste Philippe,

Wil je AUB mijn verslag eens lezen , daar staat alles duidelijk uitgelegd.

Die draden rood en zwart HOEVEN niet die kleur te hebben om het te laten werken. (voor te werken volgens de normen worden deze draden best wel vervangen door ROOD & zwart )
Elektriciteit gaat door elke koperdraad , ongeacht welke kleur deze ook heeft.
Als bij jou de voeding vanuit de wielen blauw & zwart is , mag je die kleuren blijven houden hoor, dan moet je aan de stroomafname van de loc AAN de wielstellen niets veranderen.
Deze moet je wel aan de punten solderen die ik in vorige reactie heb aangegeven.
Lees nog eens aandachtig mijn uitleg.

Groetjes,
Saskia ( stoomlokje )

PhantomRC

#62
Citeer
Beste Philippe,

Wil je AUB mijn verslag eens lezen , daar staat alles duidelijk uitgelegd.

Die draden rood en zwart HOEVEN niet die kleur te hebben om het te laten werken. (voor te werken volgens de normen worden deze draden best wel vervangen door ROOD & zwart )
Elektriciteit gaat door elke koperdraad , ongeacht welke kleur deze ook heeft.
Als bij jou de voeding vanuit de wielen blauw & zwart is , mag je die kleuren blijven houden hoor, dan moet je aan de stroomafname van de loc AAN de wielstellen niets veranderen.
Deze moet je wel aan de punten solderen die ik in vorige reactie heb aangegeven.
Lees nog eens aandachtig mijn uitleg.

Groetjes,
Saskia

Hab ik gedaan hoor Saskia maar iets te rap denk ik.
Trouwens, ik vertrok van het princiep dat er een zekere normalisatie zou bestaan zoals bij de draden va nde decoder ... maar blijkbaar niet dus.  :) ;)
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

stoomlokje

Die normalisatie is er maar gekomen nadat men is gaan digitaal rijden met treinen.
Uw lokjes zijn nog van vóór die periode en hebben zodus een andere kleur van draden.
grtjs,
Saskia

PhantomRC

Bon,

Beste mensen IT'S ALIVE zoals Frankenstein zou roepen.  ;D ;D ;D

Kort gezegd heb ik Jos z'n photos gebruikt samen met de procedure beschreven door http://www.hanulveen.nl/ombouwen/br212/ombouwen-br212.html en kijk ... het werkt ... allez de lampen gaan averechts aan en uit maar ik vermoed dat ik dat moet kunnen oplossen.

Zodus ... aan allen die mij hebben geholpen en vooral ... die mijn onkunde hebben kunnen verdragen ... mijn oprechte dank !!!
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

OEF...!! ::)
Blij dat het (eindelijk) werkt...
Dat van die lichten kan je éénvoudig oplossen door wit en geel met elkaar te wisselen....
(aan de uiteinden waar je ze gesoldeerd hebt he!!!!! ::) ;D ;D)

;)

PhantomRC

Citaat van: Rangeerduivel op 09 juli 2019, 14:39:39 PM
OEF...!! ::)
Blij dat het (eindelijk) werkt...
Dat van die lichten kan je éénvoudig oplossen door wit en geel met elkaar te wisselen....
(aan de uiteinden waar je ze gesoldeerd hebt he!!!!! ::) ;D ;D)

;)

Zoals je het zegt ... eindelijk ... maar niet alle 2 meer ... wel alle 3 want ondertussen kreeg ik ook de BR 53 aan de praat  ;D




Eenvoudigweg moest dat spoeltje weg, de rode draad naar het eiland naast de linker schroef.
En last but not least de decoder ... die moest  omgekeerd in de stekker maw PIN 1 naar beneden.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PietB

Wat een gemiste kans dat je niet even die collector gereinigd hebt.
Dat komt alleen maar je rijeigenschappen bij langzaam rijden ten goede.

PhantomRC

Citaat van: PietB op 09 juli 2019, 21:59:28 PM
Wat een gemiste kans dat je niet even die collector gereinigd hebt.
Dat komt alleen maar je rijeigenschappen bij langzaam rijden ten goede.

Oh maar die heb ik gereinigd nadat je hierover sprak in een reactie. De foto hier juist boven is van voor het begin van de werkzaamheden, toen de collector nog vuil was ... en er is heel wat vuil losgekomen. ;)
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PietB

Citaat van: PhantomRC op 09 juli 2019, 23:31:20 PM
De foto hier juist boven is van voor het begin van de werkzaamheden, toen de collector nog vuil was ... en er is heel wat vuil losgekomen. ;)
OK Philippe, vergeet mijn opmerking.
Je zult er geen spijt van hebben.

grt Piet.

stoomlokje

Citaat van: PhantomRC op 09 juli 2019, 17:06:08 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 09 juli 2019, 14:39:39 PM
OEF...!! ::)
Blij dat het (eindelijk) werkt...
Dat van die lichten kan je éénvoudig oplossen door wit en geel met elkaar te wisselen....
(aan de uiteinden waar je ze gesoldeerd hebt he!!!!! ::) ;D ;D)

;)

Zoals je het zegt ... eindelijk ... maar niet alle 2 meer ... wel alle 3 want ondertussen kreeg ik ook de BR 53 aan de praat  ;D




Eenvoudigweg moest dat spoeltje weg, de rode draad naar het eiland naast de linker schroef.
En last but not least de decoder ... die moest  omgekeerd in de stekker maw PIN 1 naar beneden.

Philippe ,
Ik ben blij voor jou dat het uiteindelijk gelukt is. ;D
Zo ben je weer een ervaring rijker. ;)
Die verlichting veranderen kan je door in de CV's van de decoder een waarde te veranderen.
In jouw geval zou ik echter gewoon die 2 draadjes voor de verlichting, die je aan het schildje hebt gesoldeerd , terug los-solderen en verwisselen van plaats , dat is voor jou de eenvoudigste oplossing. :)
Veel geluk ermee.
Groetjes,
saskia

PhantomRC

Even verder gaan op dit onderwerp ... maar dan in de tijd ...  ;D

van een oudere neef heb ik een pak (Fleischmann ?)rails en connector gekregen maar ik kan daar geen datum op plakken ... wie kan mij hierbij helpen? En kan ik dat materiaal mixen met de Profi rails?



.. en het volgende was er ook bij ...

Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Michiel

#72
Dat is Fleischmann rails van de jaren '50 (vanaf 1952 tot 1957): geplooid blik op kartonnen dwarsliggermat. Hier ben ik mee begonnen in 1968; een doos sporen gekregen van m'n grootvader toen. Er bestonden toen ook overgangsstukjes om van oud type spoor naar nieuw messing Modell gleis over te gaan. Ik zou deze sporen niet meer gebruiken want elektrisch contact en geleidbaarheid was een beetje problematisch. Men moest er echt keihard op racen, want kruipen was onmogelijk. Voor een echt retro-baantje is dit natuurlijk wel leuk materiaal.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

De Antwerpse Mobov-club heeft/had zo'n retro-baantje:     http://www.mobov.be/expoimg/fleischmann-3.jpg

Sommigen vinden de Profi reeds een beetje retro,  laat staan deze rails-op-karton .....

Rangeerduivel

#74
Michiel heeft gelijk, niet meer gebruiken, die zijn al lang voorbij gestreefd,
Dit zijn nog rails met een zeer oude metaallegering en oxideren terwijl je er staat op te kijken!
Zelfs het iets jongere messing spoormateriaal is iets beter maar nog niet ideaal, daar zijn het meestal de wissels die te wensen overlaten.
Als je geen nieuwe rails wil kopen, ga eens de tweedehandsmarkt na en koop tweedehandse rails in nieuwzilver,(dat is het metaal dat tegenwoordig wordt gebruikt)
En vergeet bij een vaste baan vooral niet om een ringleiding te leggen, want raillassenzijn niet altijd betrouwbaar als het aankomt op stroom doorgeven.
idem dito met dat "schakelapparaat"... :o

Fysisch zijn ze wel compatibel met profi rails, HO is HO, al kunnen ze in de hoogte wat schelen, maar daar zijn ook oplossingen voor.

;)