Fleischmann ombouwen naar digitaal ...

Gestart door PhantomRC, 28 juni 2019, 13:58:36 PM

Klaas Zondervan

Inderdaad, het is vooral belangrijk als je met de loc ook analoog gaat rijden. En verder is het volgens de aansluitvoorschriften van ESU en andere fabrikanten en volgens de normen van Morop en NMRA. Ik vind dat je het best meteen goed aansluit zodat je niet via een CV hoeft te wisselen.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 juli 2019, 14:41:25 PM
Inderdaad, het is vooral belangrijk als je met de loc ook analoog gaat rijden. En verder is het volgens de aansluitvoorschriften van ESU en andere fabrikanten en volgens de normen van Morop en NMRA. Ik vind dat je het best meteen goed aansluit zodat je niet via een CV hoeft te wisselen.

Daar heb je volledig een punt Klaas,
Ik zei dit maar omdat het voor topicstarter enkel gaat om het gaan digitaal rijden.

;)

Break302

#47
Er hoeft in dit geval geen oranje en grijze draad gesoldeerd te worden, deze verbinding zit in de print ingewerkt.
Er moeten alleen de gele (4), witte (3), rode (1) en eventueel zwarte draden aan gesoldeerd worden.
De zwarte draad verbinding wordt trouwens ook via de schroef bevestiging op de motor blok gerealiseerd.

Jos

PhantomRC

Citaat van: Break302 op 08 juli 2019, 17:52:27 PM
Er hoeft in dit geval geen oranje en grijze draad gesoldeerd te worden, deze verbinding zit in de print ingewerkt.
Er moeten alleen de gele (4), witte (3), rode (1) en eventueel zwarte draden aan gesoldeerd worden.
De zwarte draad verbinding wordt trouwens ook via de schroef bevestiging op de motor blok gerealiseerd.

Jos

Dag Jos,

Over welke loco heb je het?   :)

Deze met een probleem hebben enerzijds een zwarte en een blauwe draad en de andere heeft een rode en een witte draad.

Zie foto's hierboven.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

@ Rudy

De situatie is onveranderd.

Zoals aangeraden heb ik de zwarte draad verbinding met de motor onderbroken daar de NEM 651 plug en nieuwe motoschild hierin voorzien.
De blauwe draad is op de rechter (op de foto gezien) koolborstel aansluiting gebleven.
Al de bedrading is vernieuwd. De contacten nogmaals gereinigd.

Situatie voordien:



Situatie nu:

Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Break302

Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 19:20:51 PM
@ Rudy

De situatie is onveranderd.

Zoals aangeraden heb ik de zwarte draad verbinding met de motor onderbroken daar de NEM 651 plug en nieuwe motoschild hierin voorzien.
De blauwe draad is op de rechter (op de foto gezien) koolborstel aansluiting gebleven.
Al de bedrading is vernieuwd. De contacten nogmaals gereinigd.

Situatie voordien:



Ik heb het hier niet over een wel bepaalde lok maar over de hier getoonde vervang print.
Er MAG GEEN ENKELE draad rechtstreeks op de koolborstels aangesloten worden.
Die moeten altijd zo geplaatst zijn dat de stroom eerst door de decoder of DUMMY STEKKER loopt.
Anders had je geen motor schild met decoder adapter moeten plaatsen maar een zonder deze adapter.
En probeer dunnere flexibele draad te gebruiken.
Oh ja, een multimeter met beeper is ook altijd handig.

Jos

PhantomRC

Citaat van: Break302 op 08 juli 2019, 20:34:18 PM
Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 19:20:51 PM
@ Rudy

De situatie is onveranderd.

Zoals aangeraden heb ik de zwarte draad verbinding met de motor onderbroken daar de NEM 651 plug en nieuwe motoschild hierin voorzien.
De blauwe draad is op de rechter (op de foto gezien) koolborstel aansluiting gebleven.
Al de bedrading is vernieuwd. De contacten nogmaals gereinigd.

Situatie voordien:



Ik heb het hier niet over een wel bepaalde lok maar over de hier getoonde vervang print.
Er MAG GEEN ENKELE draad rechtstreeks op de koolborstels aangesloten worden.
Die moeten altijd zo geplaatst zijn dat de stroom eerst door de decoder of DUMMY STEKKER loopt.
Anders had je geen motor schild met decoder adapter moeten plaatsen maar een zonder deze adapter.
En probeer dunnere flexibele draad te gebruiken.
Oh ja, een multimeter met beeper is ook altijd handig.

Jos

Begrepen Jos maar voor de dunnere draden heb ik niet beter gevonden (bij Gobin in Oostende).

Een multimeter heb ik ... of ik ermee om kan gaan ? ... euhhhh een heeeel klein beetje ... een Profile PIN-112
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

Wat verder speuren op internet heeft mij naar een Nederlands site (http://www.hanulveen.nl/ombouwen/br212/ombouwen-br212.html) gebracht ... met daarin een procedure om een 212 te digitaliseren en raad eens ... ja, het is een V100, althans inwendig  ;D ;D ;D

Morgen test ik dat uit en breng later verslag over.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Klaas Zondervan

Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 20:42:19 PM
Begrepen Jos maar voor de dunnere draden heb ik niet beter gevonden (bij Gobin in Oostende).
Zoek eens op decoderdraad. B.v. hier: https://www.treinelektronika.com/decoderdraad.html
Deze staat vaak op Nederlandse beurzen. Ik weet niet of ze ook in België komen.

Break302

Even een duidelijk voorbeeld gemaakt.
Dus de rode draad komt op de kant van de geïsoleerde wielen terwijl de zwarte aan het frame dus de niet geïsoleerde kant wordt vast gemaakt.
Analoge versie
https://photos.app.goo.gl/2dRVypHkscbQsgmr5

Digitale versie
https://photos.app.goo.gl/mbaKP7GH68twz2eJ8

Jos

Rangeerduivel

Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 19:20:51 PM
@ Rudy

De situatie is onveranderd.

Zoals aangeraden heb ik de zwarte draad verbinding met de motor onderbroken daar de NEM 651 plug en nieuwe motoschild hierin voorzien.
De blauwe draad is op de rechter (op de foto gezien) koolborstel aansluiting gebleven.
Al de bedrading is vernieuwd. De contacten nogmaals gereinigd.


Situatie nu:



Nu kan ik zelf ook niet meer volgen hoor! :-\
Waar is je decoder?
Ik heb aan de telefoon nochthans uitdrukkelijk gezegd dat aan de koolborstels NIETS anders dan de oranje en grijze draad mogen aangesloten worden die enkel uit de decoder mogen komen.
Stroomafname met de rode en zwarte draad naar de decoder, stroom die in de decoder wordt omgezet naar de oranje en grijze draad die de koolborstels van stroom voorzien. MEER NIET!
Ofwel deed je van in den beginne niets en plugde je gewoon je decoder in de interface, maar uit jouw uitleg maakte ik op dat dit hier niet werkte (dus ik vermoed slecht kontakt of ergens een onderbreking in de print van het motorschild) en je genoodzaakt was om rechtstreeks aan te sluiten.
Nu zie ik hier dat zelf de draad van de verlichting is aangesloten aan je koolborstel.... ::)
Ik geef je de goede raad; Leg alles opzij en leg het voor aan iemand in de Oostendse treinclub die ervaring heeft in die dingen, zoniet ga je je blauw betalen aan decoders die men bijtijds niet kan aanleveren! :'(

;)

stoomlokje

#56
Die blauwe draad MOET van de koolborstels verwijdert worden Anders gaat uw decoder ( als deze in de connector is geplaatst ) stuk.
Die zwarte draad die uit het wielstel komt (als deze in verbinding staat met het chassis ) moet aan de schroefbevestiging links van uw rode nr 3
Aan uw rode nr's 5 & 6  ( koolborstels ) mag NIETS gesoldeerd worden.
Die blauwe die vanuit uw wielstel komt ( als deze van de geisoleerde wielen komt ) moet gesoldeerd worden aan uw rode nr 1
Als die blauwe draad in verbinding staat met het chassis , en de zwarte van de geisoleerde wielen komt ,
dan moet je deze 2 aansluitingen uiteraard verwisselen aan het printje.
Vanaf het soldeereiland met uw rode nr 3 moet je een draad ( liefst witte ) solderen aan de voorste lamp.
Voor de spanning van de achterste lamp soldeer je daaraan een ( gele ) draad en deze soldeer je op het printje aan het soldeereiland met uw rode nr 4
De andere aansluiting van de lampen is hier de massa van de loc.

Al de andere bestaande draden mag je verwijderen.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is,


Groetjes,
Saskia
Dat is alles , zo eenvoudig is het

PhantomRC

Citaat van: Rangeerduivel op 09 juli 2019, 00:52:20 AM

Nu kan ik zelf ook niet meer volgen hoor! :-\
Waar is je decoder?
Ik heb aan de telefoon nochthans uitdrukkelijk gezegd dat aan de koolborstels NIETS anders dan de oranje en grijze draad mogen aangesloten worden die enkel uit de decoder mogen komen.
Stroomafname met de rode en zwarte draad naar de decoder, stroom die in de decoder wordt omgezet naar de oranje en grijze draad die de koolborstels van stroom voorzien. MEER NIET!
Ofwel deed je van in den beginne niets en plugde je gewoon je decoder in de interface, maar uit jouw uitleg maakte ik op dat dit hier niet werkte (dus ik vermoed slecht kontakt of ergens een onderbreking in de print van het motorschild) en je genoodzaakt was om rechtstreeks aan te sluiten.
Nu zie ik hier dat zelf de draad van de verlichting is aangesloten aan je koolborstel.... ::)
Ik geef je de goede raad; Leg alles opzij en leg het voor aan iemand in de Oostendse treinclub die ervaring heeft in die dingen, zoniet ga je je blauw betalen aan decoders die men bijtijds niet kan aanleveren! :'(

;)

Je hebt totaal gelijk Rudy en ik pleit schuldig.
Na meerdere pogingen ben ik uiteindelijk terug gegaan naar een soort "startpunt". Maar jouw uitleg was heel duidelijk ... "weg met beide draden" wat betreft de koolborstels.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

Citaat van: Break302 op 08 juli 2019, 22:23:55 PM
Even een duidelijk voorbeeld gemaakt.
Dus de rode draad komt op de kant van de geïsoleerde wielen terwijl de zwarte aan het frame dus de niet geïsoleerde kant wordt vast gemaakt.
Analoge versie
https://photos.app.goo.gl/2dRVypHkscbQsgmr5

Digitale versie
https://photos.app.goo.gl/mbaKP7GH68twz2eJ8

Jos

Jos,

Ik ga vanuit uw foto's vertrekken en een nieuwe poging wagen.

Vraag aangaande de draden links op de foto's:

ROOD en ZWART geven voeding. Juist?
Zijn GEEL en WIT dan voor de lampjes?

https://photos.app.goo.gl/mbaKP7GH68twz2eJ8
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Klaas Zondervan

Citaat van: PhantomRC op 09 juli 2019, 10:58:03 AM
ROOD en ZWART geven voeding. Juist?
Zijn GEEL en WIT dan voor de lampjes?
Dat zijn vragen waarop je het antwoord vindt door de handleiding te lezen.