Fleischmann ombouwen naar digitaal ...

Gestart door PhantomRC, 28 juni 2019, 13:58:36 PM

Rangeerduivel

Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 09:23:29 AM
...link naar BeneluxSpoor.net...

Dat zijn meestal Hollanders hée! ;D ;D

Nee, alle gekheid op een stokje... ::), als je een decoder in soldeert in een analoge , zeg maar oude loc, klopt het idd dat je best alles van spoeltjes, diodes ed verwijdert.
De decoder neemt die funkties allemaal voor zich.
Maar op een printplaat (of motorschild) waar een decoder-interface is voorzien blijf je best van alles af.

;)
btw;: Foto's die ik gisteren niet kon zien zie ik nu wel en vice-versa...

PhantomRC

Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 11:11:58 AM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 09:23:29 AM
...link naar BeneluxSpoor.net...

...
btw;: Foto's die ik gisteren niet kon zien zie ik nu wel en vice-versa...


... en vice-versa? Zijn er nog fouten?
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 12:42:27 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 11:11:58 AM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 09:23:29 AM
...link naar BeneluxSpoor.net...

...
btw;: Foto's die ik gisteren niet kon zien zie ik nu wel en vice-versa...

... en vice-versa? Zijn er nog fouten?

Ja, Jouw originele foto die ik gisteren overdag niet zag maar 's avonds dan weer wel, heb ik gecopieerd in mijn post met de uitleg en die is nu niet meer te zien...alle andere wel.
Maar dat is nu effe niet van belang, ik ga flikr niet blijven promoten, en blijkbaar zijn er anderen die volharden in de boosheid... ::) ;D!
Hoe zit het met het vervangen van het motorschid en het inbouwen van de decoder?
Dat intresseert ons meer!

;)

Ronald

Spoeltje wordt regelmatig verwijderd.... je loc zal het prima zonder doen ;)

PhantomRC

Citaat van: Ronald op 06 juli 2019, 17:39:20 PM
Spoeltje wordt regelmatig verwijderd.... je loc zal het prima zonder doen ;)

Daar kreeg ik eerder al de opmerking over dat het niet mag.

Wat nu?  ???
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 13:08:06 PM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 12:42:27 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 11:11:58 AM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 09:23:29 AM
...link naar BeneluxSpoor.net...

...
btw;: Foto's die ik gisteren niet kon zien zie ik nu wel en vice-versa...

... en vice-versa? Zijn er nog fouten?

Ja, Jouw originele foto die ik gisteren overdag niet zag maar 's avonds dan weer wel, heb ik gecopieerd in mijn post met de uitleg en die is nu niet meer te zien...alle andere wel.
Maar dat is nu effe niet van belang, ik ga flikr niet blijven promoten, en blijkbaar zijn er anderen die volharden in de boosheid... ::) ;D!
Hoe zit het met het vervangen van het motorschid en het inbouwen van de decoder?
Dat intresseert ons meer!

;)

Als eerst een mea culpa en een waarschuwing voor latere lezers; ik had de verkeerde Z21 App geïnstalleerd waardoor ik geen programatie kon uitvoeren. Bij deze is dat verholpen .. met de juiste App  ;D

Goed, ik heb jouw directieven aangaande de inbouw ervan gevolgd ... en het resultaat is ... geen resultaat.
Heb zelfs wat telefoondraad moeten tussen solderen naar een lamp.



Maar nu begin ik mij vragen te stellen ivm met de decoder.
Ik voeg enkele foto's ivm hiermee en mss kan je m vertellen of het een juiste of een verkeerde decoder is dat de winkel mij opstuurde. Vooral de laatste foto brengt vragen bij me op.





Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

#36
Philippe,
Ook voor mij mea culpa, ook ik heb mij vergist;
De oranje en de grijze draad, komende van de decoder moeten naar beide koolborstels.
De rode en de zwarte draad dienen voor de stroomafname van de loc (linker en rechter rail)
De rest voor de verlichting blijft zoals eerder uitgelegd.
De blauwe draad die van de decoder komt is massa voor de lichten, de gele en witte draad zijn voor en achterlichten.
De groene en de paarse draad dien je hier (indien je geen opties inbouwt) niet te gebruiken.
Hopelijk is er niets enstigs/onherstelbaars met de decoder gebeurd.... ::)

;)
ps; jouw decoder kan wel dienen hoor, de 6-polige fiche moet je er toch af knippen als je insoldeert

stoomlokje

#37
Citaat van: PhantomRC op 07 juli 2019, 13:22:02 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 13:08:06 PM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 12:42:27 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 06 juli 2019, 11:11:58 AM
Citaat van: PhantomRC op 06 juli 2019, 09:23:29 AM
...link naar BeneluxSpoor.net...

...
btw;: Foto's die ik gisteren niet kon zien zie ik nu wel en vice-versa...


... en vice-versa? Zijn er nog fouten?



Ja, Jouw originele foto die ik gisteren overdag niet zag maar 's avonds dan weer wel, heb ik gecopieerd in mijn post met de uitleg en die is nu niet meer te zien...alle andere wel.
Maar dat is nu effe niet van belang, ik ga flikr niet blijven promoten, en blijkbaar zijn er anderen die volharden in de boosheid... ::) ;D!
Hoe zit het met het vervangen van het motorschid en het inbouwen van de decoder?
Dat intresseert ons meer!

;)

Als eerst een mea culpa en een waarschuwing voor latere lezers; ik had de verkeerde Z21 App geïnstalleerd waardoor ik geen programatie kon uitvoeren. Bij deze is dat verholpen .. met de juiste App  ;D

Goed, ik heb jouw directieven aangaande de inbouw ervan gevolgd ... en het resultaat is ... geen resultaat.
Heb zelfs wat telefoondraad moeten tussen solderen naar een lamp.



Maar nu begin ik mij vragen te stellen ivm met de decoder.
Ik voeg enkele foto's ivm hiermee en mss kan je m vertellen of het een juiste of een verkeerde decoder is dat de winkel mij opstuurde. Vooral de laatste foto brengt vragen bij me op.







Alles terug los-solderen van het schield of de decoder gaat stuk.
Hier volgt de uitleg om alles goed aan te sluiten:
Bekijk de onderste foto met het loc-schield in reactie # 25 ( soldeerzijde )
De massa ( zwarte draad ) van de loc gaat via de bevestigingschroef rechtstreeks met een printbaan naar de connector voor de decoder. ( van boven geteld de 4° aansluitpoot van de connector.)
De aansluiting van de motor ( oranje en grijze draad ) gaan eveneens rechtstreeks via een printbaan van de connector naar de desbetreffende koolborstels( van boven geteld de 1° & 2° aansluitpoot van de connector )
De rode draad die van de sleper aan de wielen komt , moet gesoldeerd worden aan het grote soldeer-eiland links bovenaan, naast de aansluitpootjes van de connector.
De witte  draad , die voor de lamp vooraan dient , moet aan  het grote soldeer-eiland , links onder , gesoldeerd worden ( komt van aansluitpoot 5 aan de connector ) en het andere einde van de draad aan een soldeerpunt van de lamp.
De gele draad , die voor de achterste lamp dient , moet aan het kleine soldeer-eiland , links onder, gesoldeerd worden ( komt van het 6°aansluitpootje ( onderste ) van de connector. en het andere einde van de draad aan een soldeerpunt van de lamp.
Als je de verlichting origineel houdt , met de lampjes, dan zijn deze al aan 1 kant verbonden met de massa .
Dan mag je de blauwe draad van de decoder NIET aansluiten en heb je evenmin de groene & de paarse draad nodig => deze 3 draden aan het uiteinde isoleren.

Groetjes,
Saskia

PhantomRC

#38
Oei Saskia,

Nu ben ik echt niet meer mee want ik vrees dat we over é verschillende lokos praten.
Over welke heb je het? (ik vermoed de eerste foto  :) )

Hieronder de foto's van de beide toestellen: de BR 53 (rood-wit draden) en de V100 (blauw-zwart draden).

BR 53 stoom loko:



V100 diesel loko:

Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

Philippe,

Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 09:59:08 AM

Over welke heb je het?
de V100 (blauw-zwart draden)De V100 diesel loko:


Ik heb het uiteraard over de V100 met de bauwe en zwarte draad...

;)

PhantomRC

Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2019, 10:29:48 AM
Philippe,

Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 09:59:08 AM

Over welke heb je het?
de V100 (blauw-zwart draden)De V100 diesel loko:


Ik heb het uiteraard over de V100 met de bauwe en zwarte draad...

;)
Dus ... en ik hoop dat ik nu begrepen heb ('t wordt stilletjes aan tijd  ;) ) ... moet ik "zwart" op "5" laten en "blauw" op "6" laten ... goed zo?

RECTO:


VERSO
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

#41
NEE!

De draden die op deze foto staan moet je allemaal verwijderen,
Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 11:43:03 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2019, 10:29:48 AM
Philippe,

Citaat van: PhantomRC op 08 juli 2019, 09:59:08 AM

Over welke heb je het?
de V100 (blauw-zwart draden)De V100 diesel loko:


Ik heb het uiteraard over de V100 met de bauwe en zwarte draad...

;)
Dus ... en ik hoop dat ik nu begrepen heb ('t wordt stilletjes aan tijd  ;) ) ... moet ik "zwart" op "5" laten en "blauw" op "6" laten ... goed zo?

RECTO:


VERSO

Zoals ik eerder al schreef mag er geen kontakt zijn tussen de motor en de decoder met de massa van de loc.
In de loc mogen enkel draden van je decoder worden aangesloten.
De rode draad van de decoder  dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt) links
De zwarte draad van de decoder  dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt)Rechts

Alleen de oranje en de grijze draad van de decoder moeten naar eiland 5 en 6.

Bestudeer eerst eens goed onderstaande link:
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjNy4WniqXjAhXKZ1AKHQdSAEIQjBAwAXoECAgQCw&url=http%3A%2F%2Fwww.hp-pfeiffer.de%2F05_uebers%2F05_uebers.html&usg=AOvVaw0ulOcrKLoyHY6fUOWCvzFD

Misschien staat jouw loc er wel tussen.
btw; De kleuren van de DCC-decoderdraden zijn allemaal gelijk, ongeacht het decodermerk, (uitgezonderd decoders voor Marklin, maar dat is voor jou niet van toepassing)

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2019, 12:19:30 PM
De rode draad van de decoder  dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt) links
De zwarte draad van de decoder  dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt)Rechts
Net andersom. Rood rechts, zwart links.

CiteerAlleen de oranje en de grijze draad van de decoder moeten naar eiland 5 en 6.
Met dien verstande dat oranje aan de koolborstel gaat die in de analoge toestand aan stroomafname rechts zat, grijs gaat naar de koolborstel die oorspronkelijk aan de linker stroomafname zat.

PhantomRC

Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2019, 12:19:30 PM
NEE!

De draden die op deze foto staan moet je allemaal verwijderen,


Heb ik gedaan ... wat nu met de blauwe en de zwarte?
Zijn die nutteloos geworden?
Worden ze ergens anders vastgezet?

DAAR ligt precies mijn hoofdprobleem. De 6polige plug heb je heel duidelijk uitgelegd maar nu sta ik hier met de decoder plug in de stekker EN een blauwe en een zwarte draad die los staan ... de loco gaat geen milimeter vooruit.

PS: mijn V 100 staat niet in de lijst ... het is een Fleischmann.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 juli 2019, 12:57:43 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 08 juli 2019, 12:19:30 PM
De rode draad van de decoder  dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt) links
De zwarte draad van de decoder  dient voor stroomafname van de wielen(sleepkontakt)Rechts
Net andersom. Rood rechts, zwart links.

CiteerAlleen de oranje en de grijze draad van de decoder moeten naar eiland 5 en 6.
Met dien verstande dat oranje aan de koolborstel gaat die in de analoge toestand aan stroomafname rechts zat, grijs gaat naar de koolborstel die oorspronkelijk aan de linker stroomafname zat.

Dat zal wel kloppen Klaas, al is dat wel een héél klein detail dat enkel de rijrichting van je loc bepaalt, een rijrichting die je dan gewoon kan wisselen dmv CV29-waarde 38 of 39

;)