Fleischmann ombouwen naar digitaal ...

Gestart door PhantomRC, 28 juni 2019, 13:58:36 PM

PhantomRC

Zo, deze namiddag een bestelling geplaatst voor het materiaal om mijn lokos om te bouwen naar digitaal alsmede een Z21 centrale. Alles in Enschede besteld. Nu nog afwachten.
De verkoper (eigenaar?) van de winkel wist mij de exacte referenties door te geven en dat scheelt heel wat zoekwerk.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Ronald

Als je Pijplines bedoeld is de eigenaar idd de man die je geholpen heeft :)

PhantomRC

Citaat van: Ronald op 04 juli 2019, 08:21:42 AM
Als je Pijplines bedoeld is de eigenaar idd de man die je geholpen heeft :)

... en hij kent héél goed zijn vak ... als newbee wist hij mij in enkele minuten de nodige zaken uit te leggen om mij het geschikte apparatuur te bestellen  :)
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

#18
In 24 Hrs alles geleverd gekregen ...



Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ceuleer

Ik zie ze ook op de pc, op het tablet zie ik ze niet, nochtans allebei Windows 10 met Chrome.  ???
iPhone met Chrome zie ik de foto's ook....
Raar.

Johnnytrein

Hier ook geen prentjes noch foto's te zien
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Ronald

Verlinking uit Google foto's... werkt niet. Best op een server plaatsen en van hieruit verlinken naar daar.

PhantomRC

De foto's zie ook op mijn Samsung tablet en op mijn iMac ... dus twee verschillende operating systems ... raar ... zou dat iets kunnen te maken hebben met dat Facebook probleem?
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

#25
Ben nu een stapje verder ... de BR 218 is gedigitaliseerd ... gewoon een decoder erin ('t is nochtans geen recente loco) en in de Z21 App een adres toewijzen.

Hetzelfde geprobeerd met de BR 53 maar daar heb ik een aardig probleem. Misschien een domme handeling van mij. Ik leg even uit.
Een decoder in de loco geplaatst nadat ik een spoel had weggehaald. Werkte dus niet en dan maar de spoel terug geplaatst.
Nu krijg ik wel via de Z21 App het lampje van de loco aan de praat maar de motor weiger dienst. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

En dan heb ik de V100. Hiervoor een nieuw motorschild aangeschaft maar ... ik weet totaal niet hoe en waar ik moet beginnen.
Ook hierbij graag een , liefst gedetailleerd en super eenvoudig uitleg van hoe het moet.

De BR 53 en zijn spoel:



En hier de V100 en zijn nieuwe motor schildje (recto & verso):





Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Rangeerduivel

#26
Citaat van: PhantomRC op 05 juli 2019, 18:09:41 PM
ik weet totaal niet hoe en waar ik moet beginnen.
Ook hierbij graag een , liefst gedetailleerd en super eenvoudig uitleg van hoe het moet.



1e probleem;
Het is hier reeds tig malen gezegd, plaats je foto's op flikr om ze vandaar uit op te laden naar dit forum, niets gemakkelijker.
Andere rommel als photobucket of google zijn uit den boze!
Wil je geen account aanmaken (via Yahoo) bij flikr, sukkel dan voort!  ;D ;D

2e probleem;
Van prints of motorschilden die door de fabrikant uitgerust zijn om gewoon een decoder in te pluggen hoor je helemaal niets te verwijderen...
Misschien helpt eens recetten...CV8-waarde 8 en opnieuw beginnen want je hebt na recetten weer een "nieuwe decoder"(met adres 3) in je loc.

3e probleem (dat er in feite geen is);
soldeer je oude motorschild los en verwijder.
Koperen baan van het anker mag je steeds eens opkuisen met glasvezelstift of slijpgom.
bewaar de twee metalen potjes samen met koolborstel en veertjes (tenzij je nieuwe hebt).
Aan het soldeereilandje van één van de twee koolborstels soldeer je de zwarte draad.
"      "       "        "         "   de andere koolborstel soldeer je de blauwe stroomdraad van de loc.
Koppel hem af van de verlichting en gebruik hem enkel voor de motor.
De verlichting wordt rechtstreeks vauit de decoder gevoed (zie volgende paraaf)
Nu moet je loc, na ingeven van een adres, reeds digitaal kunnen rijden.

Verlichting;
De blauwe draad van de decoder  is de massa voor de verlichting, de gele en witte draden zijn de voedingsdraden van respectievelijk voor en achterlichten van de loc. (kijk even wat-wat is in de decoderhandleiding)
Hou één belangrijk punt in acht;
GEEN VAN DE ACHT (DECODER)DRADEN MAG OOIT RECHTSREEKS KONTAKT HEBBEN MET DE MASSA VAN DE LOC!!!

Nog vragen? stel ze maar... ???

btw; Het oude schild van uw V100 was volgens mij met een weinig aan slijp/vijlwerk ook te isoleren hoor, dus gooi het maar niet weg, het kan misschien later nog dienen...

;)               

PietB

Om plaatjes/afbeeldingen/foto's te plaatsen op fora gebruik ik altijd: https://postimages.org/
De makkelijkste en intuïtief meest gebruikersvriendelijke site.
Alle andere zijn gebaseerd op commerciële hits en links, die geven in forum software zoals phpBB of SMF(dit forum dus) altijd problemen.

PhantomRC

#28
Tja, sorry voor het ongemak maar ergens in het forum is er een artikel over het plaatsen van foto's en daar in staat idd een resem verwijzingen naar providers ... waaronder ook Google  ;)

Ik zoek wel iets anders op en pas mijn posts later aan.  :)

Edit: is gebeurd.  ;D
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

PhantomRC

Citaat van: Rangeerduivel op 05 juli 2019, 18:51:53 PM
...
2e probleem;
Van prints of motorschilden die door de fabrikant uitgerust zijn om gewoon een decoder in te pluggen hoor je helemaal niets te verwijderen...
Misschien helpt eens recetten...CV8-waarde 8 en opnieuw beginnen want je hebt na recetten weer een "nieuwe decoder"(met adres 3) in je loc.
     

Sorry hiervoor ook maar ik heb mij (misschien verkeerd, gebaseerd op een link naar BeneluxSpoor.net iets verder bovenop vermeld, aangaand een Stappenplan decoder inbouw EN  nergens wordt door de fabrikant iets vermeld aangaand de noodzaak van dat spoeltje.

Maar nogmaals ... ik kan/zal verkeerd hebben begrepen wat inde tekst(en) stond.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)