Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

wisselaandrijving

Gestart door thor, 26 juni 2019, 09:56:27 AM

thor

Heb momenteel een aantal wissels die zich niet meer laten aansturen en slechts een 'brommend' geluid  laten horen; Ik zoek dus een betere oplossing voor de aansturing van de wissels i.p.v. de onbetrouwbare Fleischmann schakelaars (644210). Te vaak , op een periode van 15 jaar,  laten deze schakelaars het afweten.
Mijn baan is opgebouwd met  Fleischmann profi sporen, volledig digitaal aangestuurd, gelijkstroom
Een beetje deskundig advies is dus meer dan welkom om een betrouwbaar en stabiel systeem voor de wisselsturing te bekomen.
Alle ideeën, suggesties en ervaringen, terzake zijn meer dan welkom
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

BR-59

Goedemiddag thor,

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Voor wisselaandrijvingen kun je denken aan:
- servo's (een voorbeeld, kan ook met Arduino)
- stappenmotoren met bijvoorbeeld Arduino (samen met Arduino)
- wisselmotoren (PEco)
- geheugenmetaal (uitleg))

De eerste zie je wel het meest op de modelbanen, al dan niet in combinatie met de Arduino. Geheugendraad het minst.

SuSke

Je hebt ook nog traaglopende wisselmotoren van:
- Hoffmann
- Conrad
- Cobalt
- Tortoise
- ...

Maar welke keuze je ook maakt, de originele motor moet er wel uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ferdi

In onze vereniging maken we zelf de wisselaandrijvingen.

Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=a2gvtfR0J9U
https://www.youtube.com/watch?v=g8FnJjYDYBA

Je kan deze aankopen (in onderdelen, dus niet gemonteerd, maar inclusief motor) voor €7,50.

met vriendelijke groeten,
Ferdi

loebaske


Goede info, is dit incl. de houder in plexi Ferdi ?

Ferdi

@ Eric
Al wat je op het filmpje ziet, krijg je.
Het staaldraadje is zelfs reeds in de plexischijf vastgelijmd. Alle schroefjes zijn ook bijgeleverd. Het grote bevestigingsstuk is reeds geplooid.

Er komen nog wel verzendingskosten bij. Afhalen kan natuurlijk ook. Ons lokaal is elke dinsdag van 10.00 tot 16.30 en elke woensdag van 10.00 tot 22.00 open.

Frank_N

De servo's werken welliswaar goed aangestuurd door Arduino (als je tenminste een goede sketch hebt) maar het afstellen van meerdere servo's op een Arduino gaat nog niet zo gemakkelijk. Steeds als je iets aan de sketch wilt wijzigen dien je eerst de servo's los te koppelen. Daarbij komt dat bij gebruik van meerdere servo's de stroom welke de Arduino kan leveren beperkt is. Wat je kunt doen is de servo,s los van de Arduino te voeden met een eigen spanningsstabilisator. Het volgende punt is sweepen van de servo's in rust stand.

Ok. Ik probeerde dus iets te maken met een schakelingetje rond een 555, gezien hier op dit forum, uitgedacht door Geert (? draadje even kwijt...) Dat schakelingetje werd afgeleid van een servo-tester. En dat werkt perfect! Ga je nu meerdere van die dingen onder je baan bouwen, en gaat proefrijden met verschillende loc's zal het gebeuren dat de servo's een soort eigen leventje gaan leiden: ze beginnen te sweepen, heen en weer te klapperen..... Dat gebeurd niet bij iedere loc, maar is wel hinderlijk.......
Groet van Frank

Geert

Een draadje heb ik er niet over geopend, wel een link naar wat uitleg van mij hoe zulke schakeling werkt.

zie link

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Frank_N

#8
Dank voor de link, Geert!
Dit is het topic wat ik bedoel:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15650.msg183818.html

Zie in verband met mijn bevindingen ook reactie 3 (de laatste)
De "ringleiding" onder mijn baantje heb ik hiervoor in een u vorm gelegd, en aan het einde hiervan een condensatortje van 220 nF geplaatst. Dat gaf enige verbetering.
Als je die ringleiding echt in een ronde legt worden de problemen nog groter...Soort antenne.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 27 juni 2019, 10:41:54 AM
Als je die ringleiding echt in een ronde legt worden de problemen nog groter...Soort antenne.
Over wat voor ringleiding gaat het dan? Ik lees dat wel vaker dat een ringleiding die echt in een ring ligt problemen geeft. Maar dat kan niet aan de ring liggen, er is dan iets anders fout gedaan.

ceuleer

#10
Ik heb met de ringleiding ook geen problemen, eigenlijk is het een ringleiding die op het verste punt van de centrale niet verbonden is, omdat de tafel demonteerbaar moet blijven. Dus eigenlijk 2 dikke stroomdraden die langs links en rechts vanaf de centrale vertrekken naar 2 kanten van de tafel.
Hieraan werden dan de stroomdraden voor de rails aan gesoldeerd.
Dat sweepen van de servo's heb ik ook eens gehad, als een loc over de wissel reed, en eigenlijk een kortsluiting maakte, maar niet lang genoeg om de Ecos centrale uit te schakelen.
Ik heb toen de servo's aan een aparte voeding aangesloten, zodat deze alleen nog signalen van de Ecos krijgen om de wissels te sturen maar geen voeding meer van de Ecos.
De servo's worden gestuurd door ESU Switchpilot Servo decoders.

Klaas Zondervan

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag, ik geef de voorkeur aan motoraandrijvingen. Suske had al dit rijtje genoemd:
Citaat van: SuSke op 26 juni 2019, 15:32:45 PM
Je hebt ook nog traaglopende wisselmotoren van:
- Hoffmann
- Conrad
- Cobalt
- Tortoise
- ...
De Conrad zou ik niet aanbevelen, het is een slechte namaak van de Hoffmann en ze lopen niet echt langzaam. Ik heb er slechte ervaring mee. Eindcontacten gaan op den duur weigeren.

Ik zou nog wel willen toevoegen de MP1 of de MP5 van MTB.

Frank_N

#12
En ik vraag me af hoe servo's aangestuurd door digitale electronica (dinamo OC32??) of vergelijkbare schakelingen WEL storingsvrij  :(schijnen) te werken?
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Een belangrijk aandachtspunt bij servo's is de loop van de bedrading. Vanaf het punt waar de stuurpuls wordt gemaakt moet elke servo zijn eigen 3-aderige kabel hebben. Als de voedingsdraden en de stuurdraad vanaf verschillende locaties komen kun je storingen verwachten.

BR-59

Ik heb een aantal proefschakelingen gemaakt met servo's gekoppeld met de signaaldraad aan een Arduino en de voedingsdraden aan een externe adapter. Hierbij ben ik uitgegaan van dit filmpje en bijbehorende schets. Hierbij gewerkt met twee servo's en twee adapters. De problemen van de heer Klaas Zondervan ben ik daarmee niet tegengekomen, maar goed, het was wel een probeersel.

Wat betreft mogelijke storingen in signalen, volgt hieronder een wat luchtige weergave van processen met elektrische stromen:
het is een wet, dat zo gauw je een elektrische stroom door een draad stuurt, deze elektrische stroom een magnetisch veld opwekt rond deze draad. Het magnetische veld heeft de onhebbelijke eigenschap zijn ontstaan - de elektrische stroom - tegen te werken.

Dit is mede de oorzaak van weerstand in een stroomdraad. De andere ligt in de eigenschappen van het materiaal, waarvan de draad is gemaakt (soortelijke weerstand) en de temperatuur. Weerstand heeft tot gevolg, dat de elektrische energie wordt omgezet in warmte. Dit kun je nuttig gebruiken, zoals een waterkoker, maar kan ook nare gevolgen hebben, zoals het in de brand geraken. Daarom zie je bijvoorbeeld op een snoerhaspel ook een aanduiding van vermogensverbruik in opgerolde situatie en uitgerolde situatie.

Een wisselend magnetisch veld heeft inductie tot gevolg, wat betekent dat het een elektrische spanning kan opwerken en deze kan bij een gesloten stroomkring een elektrische stroom tot gevolg hebben (het principe van de transformator).
Voor de duidelijkheid: een wisselend magnetisch veld kan zowel door wisselstroom als gelijkstroom worden veroorzaakt. Bij wisselstroom verandert de richting van de stroom voortdurend, maar het aan- en uitschakelen van gelijkstroom geeft ook een wisselend magnetisch veld (namelijk: het is er wel of niet).

Bovenstaande maakt duidelijk, dat elektrische stromen elkaar kunnen beïnvloeden. Het is derhalve verstandig om goed na te denken over een bekabelingsplan om storingen te minimaliseren. Een mogelijke oplossing kan zijn door bepaalde kabels door een metalen geaarde omhulsel te trekken. Ook is het vermijden van ringleiding met hoge stromen goed.

Nogmaals, bovenstaande is een wat luchtige weergave.