Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

wisselaandrijving

Gestart door thor, 26 juni 2019, 09:56:27 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: BR-59 op 28 juni 2019, 08:51:20 AM
Hierbij gewerkt met twee servo's en twee adapters. De problemen van de heer Klaas Zondervan ben ik daarmee niet tegengekomen, maar goed, het was wel een probeersel.
Wacht maar af tot je dit gaat toepassen op een spoorbaan waar je ook met rijstromen te maken hebt. Dan krijg je te maken met de inductie uit je eigen beschrijving. Stroomvariaties in de rijstroom beïnvloeden de stuurdraad van je servo en die gaat dan rare dingen doen. Als je de draad met de stuurpuls vanaf het begin laat samenlopen met de voedingsdraden dan vormen die een afscherming voor de stuurdraad en zal je minder gauw een probleem hebben.
Veel problemen in de elektronica worden veroorzaakt doordat de meeste hobbyisten geen besef hebben van de magnetische invloeden van stromen en spanningen op elkaar.

Frank_N

#16
Citaat van: Klaas Zondervan op 27 juni 2019, 11:18:54 AM
Over wat voor ringleiding gaat het dan? Ik lees dat wel vaker dat een ringleiding die echt in een ring ligt problemen geeft. Maar dat kan niet aan de ring liggen, er is dan iets anders fout gedaan.



De "C" is de "ring"(nu onderbroken) voor het ovaal. De enigszins schuinlopende bedrading in het midden is voor de time saver, welke zich binnen het ovaal bevind. Beide zijn met een schakelaar te selecteren naar de rijspanning: Ring alleen / Time saver alleen of samen. De gekleurde getwiste bedrading rechts is voeding en schakeldraad tbv de servo's. Duidelijk zijn rechtsboven en links in het midden de twee condensatortjes te zien die enige verbetering gaven. Hoop dat het zo duidelijk is?



Zo is eea ingebouwd.



Close up van een dubbele servo sturing. Hierop staan twee analoge servo's, in de timesaver zijn dat 6 digitale.
Er zijn twee spanninregelaars (5V) Een voor het ic (NE556) de andere voor de servo's. De schakeling word gevoed met 12V =



Zo ziet de treinenkant eruit.
Groet van Frank

BR-59

@ Klaas Zondervan: Zoals al gezegd was het bij mij een testopstelling. Deze heeft mij geleerd, dat ik - zoals het nu lijkt - geen gebruik ga maken van servo's om de simpele reden, dat ze mij teveel lawaai produceren. Mocht ik toch gaan werken met servo's, dan overweeg ik een vorm van coaxkabels te gaan gebruiken voor de signaaldraad. Murphy zal ongetwijfeld over mijn schouder meekijken.

Klaas Zondervan

@Frank, je foto's zijn heel duidelijk. En ik zie ook niks verkeerds aan je bedrading. Waarom het problemen geeft als de ring gesloten is snap ik dan ook niet. Zolang de bruine en de blauwe draad dicht bij elkaar blijven zou het goed moeten gaan. Je moet er altijd voor zorgen dat de stroom heen en de stroom terug langs hetzelfde pad lopen.
Ik zie wel dat je de kabeltjes naar de servo's per 2 in elkaar hebt gewikkeld. Dat zou ik niet doen.

@Bas, ik heb dat filmpje bekeken en dat die proefopstelling goed werkt komt omdat alles daar dicht bij elkaar zit. Zodra het over grotere lengtes gaat kunnen er problemen optreden

Frank_N

Als eerste hoop ik dat de topic starter iets aan al deze info heeft....

De ring, Klaas is er nog steeds al zit die nu in de rail ovaal. Onderin zie je 3 krokokodil bek dingen welke 3 punten verbinden die nog in een test  bezetmelding moeten worden opgenomen.
De in elkaar getwiste draden naar de servo's zal ik loshalen, dat had ik nog niet geprobeerd :-\
Verder nog bezig geweest met keramische blokjes (zoals je vaak ziet om voedings kabeltjes)  om de bedrading, zonder merkbaar resultaat. De plek waar die die dingen zitten schijnt ook nog belangrijk te zijn ::) :-\

Ik vraag me zelfs af of het misschien met magneten (op, rond, de bedrading) op te lossen is?
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 28 juni 2019, 21:03:40 PM
De ring, Klaas is er nog steeds al zit die nu in de rail ovaal.
Precies, de rails vormen ook een ring. Daarom zou het niet uit mogen maken als de voedingsleiding ook in een ring loopt.

BR-59

@Klaas: Ik bestrijdt absoluut niet, dat er storingen kunnen gaan optreden bij grotere afstanden. Ik heb alleen gezegd, dat ik in de testopstelling geen problemen heb gehad. Zelf heb ik nog niet de eer gehad om met langere lengtes te werken, maar ik neem uw waarschuwing zeker ter harte.

Net als de topic starter ben ik ook zoekende naar de voor mij meest acceptabele manier van het omleggen van wissels.

Klaas Zondervan

Ik ben zelf voorstander van motoraandrijvingen. Die stuur je direct aan door er spanning op te zetten en in tegenstelling tot servo's zijn ze absoluut ongevoelig voor storingen. In deze twee filmpjes kun je zien hoe ik het heb opgelost:

https://youtu.be/vhlzJd9pObQ

https://youtu.be/lOBuNJW_fwI

De aandrijving wordt gevormd door servo's die geen servo meer zijn. Ik heb alle elektronica er uit gesloopt zodat er alleen een motor met vertragingskast overblijft.

ceuleer

Mooi systeem dat je daar gemaakt hebt Klaas.  ;)