Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Piko Herbstneuheiten 2019 PDF

Gestart door eve, 26 juni 2019, 07:46:28 AM

Break302

De Lineas lok in de nieuwigheden folder is ook helemaal geen 77, dat zie je toch al aan de nummers op de lok  ::).
Ik denk dat dit tot nu toe de enige juiste versie van een Lineas lok is, een G1206 die laats voor Lineas is bestikkerd om in Nederland gebruikt te worden.

Jos


stoomlokje

Dan vraag ik mij nu af waarom Piko voor de Belgische markt geen G1206 kon leveren voor de Lineas en de 77 & 78 reeksen , en daar altijd het foute model ( nu nog ) gebruik(t) en . :o

ceuleer

Waarom een fout model vervangen door een ander fout model ?
Een G1206 is ook geen reeks 77/78.

stoomlokje

Is die nederlandse G1206 op schaal 1/1 dan geen omgespoten belgische 77 of 78 van Lineas ?


stoomlokje

Dan zijn ze bij de nederlandse pers ook fout , want blijkbaar zou het dan in schaal 1/1 om de G 1205 gaan ?

mardig23

Nee hoor, het staat er juist.

De nederlandse Lineas is een omgestickerde G1206, en dus geen Ex-77

De Belgische 77 lineassen zijn ook geen G1205-en, maar zijn daar wel op gebaseerd.
Ze zijn een reeks apart.
Mvg Karl

ceuleer

Hier enkele foto's die van't net geplukt zijn.
Hier zie je duidelijk de verschillen in de G1206 en de HLD 77.

De eerste foto is van Chris Westerduin. Het is tevens ook de foto die in de Piko catalogus staat.
De tweede foto is van Peterspoor.






mardig23

Ja, en aan de andere kant staat de schouw aan de andere kant :o
Allé, zo links en rechts hé, snap j'em ;)
Mvg Karl

Herwig

#25
Zoek de  7  ( of eerder 77  ? )  verschillen: 
zijramen, plaats van deurtje, reling, verluchtingsroosters, trapjes, plaats van de frontseinen (loc-lichten), wel-dan-niet een niveauverschil in de bovenzijde lange motorhuif ,    e.a.....

D_Loc

Het grootste verschil zit in de lengte, de 77 is langer dan de G1206, een G1700 benadert de lengte beter maar is nog steeds te kort:

Reeks 77: 15590 mm
G1700: 15200 mm
G1206: 14700mm
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Herwig

#27
Dat lengteverschil zit dat hoofdzakelijk in de andere lengte van de  'korte huif'   of ....   ?
Is de draaispilafstand van de draaistellen ongeveer identiek of zelfs dit niet  ?

D_Loc

Citaat van: Herwig op 02 juli 2019, 21:16:22 PM
Dat lengteverschil zit dat hoofdzakelijk in de andere lengte van de  'korte huif'   of ....   ?
Is de draaispilafstand van de draaistellen ongeveer identiek of zelfs dit niet  ?
Nee want de korte huif op de 77 lijkt op de foto korter dan die van de G1206 terwijl de 77 de langste loc is van het stel, op de foto lijkt de cabine bij de 77 meer boven het draaistel te zitten dan bij de G1206.
Om het echt goed te kunnen zien heb je eigenlijk een foto van de zijkant nodig dus maar even een G1206 (Piko) en een 77 (Mehano) onder elkaar gelegd.
Helaas had ik alleen een zwarte G1206 binnen handbereik en ik bezit geen G1700 in model dus die kan ik niet meenemen in de vergelijking.


De verschillen zijn best wel groot als je ze zo onder elkaar ziet.
De dieseltank van de reeks 77 is duidelijk langer en de cabine ook groter en hangt inderdaad meer over het draaistel.

Lengte reeks 77: ca. 17,7 cm - draaispilafstand draaistellen ca. 8,9 cm
Lengte G1206: ca. 16,7 cm - draaispilafstand draaistellen ca. 8.3 cm
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Herwig

Interessant en dank voor deze foto's & info....
En die rode DB-rangeerder van Rocky Rail is nog een ànder lid van deze gevarieerde familie ..... ( ? )