Terugmelding, assentellers en overwegen, maar dan in 't echt...

Gestart door svvander, 22 juni 2019, 09:11:35 AM

svvander

blijken toch niet altijd even veilig  >:( Enkele dagen terug gebeurde er in Aarschot een dodelijk ongeval op een spoorwegovergang, waarbij een 20-jarige bestuurder tegen 80 km per uur gegrepen werd door een reeks 66 en overleed. De reden zou als volgt zijn: er was een locomotief in panne gevallen. In dit geval zouden alle slagbomen moeten dichtgaan en alle overwegen bijgevolg ook sluiten. Maar als er een reset gebeurd van deze overwegen (manueel), dan zouden deze open blijven staan en dan krijgt de bestuurder de melding dat hij maar me 5 km/u mag rijden aan de overgangen en moet toeteren.

Nu juist daar is het foutgelopen: De vervangende bestuurder van de locomotief had deze instructie (op papier!!!!) niet ontvangen. Ik vraag mij nog steeds af waarom in een tijd van elektronisch beveiliging en communicatie, dit nog steeds op papier gebruikt. Die locomotieven zijn toch allemaal uitgerust met een GPS of radio systeem (TBL1+, TBL2 of zelf al ETCS)? Die registreren toch ook dat er een nieuwe beweging is in een andere rijrichting op een bepaald blok? Heel vreemd dat zulke zaken in deze tijden nog kunnen gebeuren. Menselijke fouten ga je altijd hebben... ik ben zelf ook een beetje menselijk en maak ook soms wel eens een fout. Ik zeg tegen mijn collegae vaak: fouten maken mag en moet soms ook, maar je moet er uit leren. Ik hoop dat er toch ook les uit getrokken wordt.

Wat ik eigenlijk nog een beetje frappanter vind: dit gebeurd juist op een ogenblik dat de NMBS een actie heeft opgezet over veiligheid op overwegen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mark7758

Als eerste gecondoleerd voor de betrokkene.
Als tweede de TB deed het niet express.
En Ja alles is te beveiligen. Maar dat kost miljarden.
Duik eens in de techniek wat er mogelijk is nu. (Bijna ALLES).
Kijk wat er nog steeds rondrijdt in Europa. (Aanpassen kost weer Miljoenen. Dus doen we pas over ettelijke jaren.)
ERTMS komt. Maar geloof me. Zelfs dan kan het nog altijd mis gaan.

Kortom. Jammer dat het is gebeurd. En weer een collega met een trauma. :(
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

Wat ik mij ook wel een beetje afvraag en zonder dat dit een verwijt is naar de bestuurder zelf, eerder naar het beleid: een ervaren bestuurd zou dit toch moeten weten? Bij zulke situaties altijd stoppen bij overwegen, toeteren en tegen 5km/u.

Kan zijn dat het miljarden kost: maar levens zijn niet te vervangen... het moet uwe zoon, uw broer of uwe pa maar nekeer zijn. De staat gooit met miljoen voor andere prullen: maar iets dat dagelijks zou moeten werken en levens kan kosten, da mag dan niets kosten.
Niet alle oplossingen kosten trouwens miljarden: soms zijn proces-aanpassingen al genoeg.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mark7758

Zonder details.
Ja. De bestuurder zou het kunnen weten.
Maar er zijn genoeg dubbelsporige overwegen, waar 1 spoor niet werkt en de andere gewoon. Dus ja, zeg het maar.

Vergelijk het je staat voor een groen stoplicht. Dan ga je toch niet de politie bellen of er niet toevallig iemand door rood gaat rijden.?
Dus Nee. Ik zou de TB niets kwalijk willen nemen.

Ga naar de politiek en zorg dat er miljarden in het spoor gestoken worden.
Wie weet wordt het dan veiliger op het spoor. (Over wat er op de weg gebeurd wil ik het al helemaal niet hebben.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Citaat van: svvander op 22 juni 2019, 09:11:35 AM
Maar als er een reset gebeurd van deze overwegen (manueel), dan zouden deze open blijven staan en dan krijgt de bestuurder de melding dat hij maar me 5 km/u mag rijden aan de overgangen en moet toeteren.
Is dat mogelijk, dat een overweg manueel wordt geopend en dat een naderende trein hem niet opnieuw sluit? Dan zou ik verwachten dat er iemand op post wordt gezet om de situatie in de gaten te houden.

mark7758

kort.
Indien overweg manueel bediend, sein op rood en dan geldt rijden op zicht.  (Kan per spoor geregeld worden. Dus 1 spoor buiten dienst, andere spoor gewoon in dienst.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

C.B.

@ Sven,

1 Het is Infrabel die campagne voert , niet de NMBS of andere SO/vervoerder.
2 dat "papiertje" wat je bedoelt is een officieel blad (bevel) dat door beide partijen moet ingevuld zijn. (tussen bediende Traffic control en bestuurder)
Ik ga dit echt niet op mijn tablet intikken (dat gaat trouwens niet)  , het is nu al een veelvoud aan info die we soms op krijgen.
Oja in elk land gebruiken ze nog steeds "papiertjes" zoals jij dat gewoon noemt.
De gesprekken worden trouwens opgenomen.

En ja ; helaas is hier een fout gemaakt tijdens de overdracht van het bevel. (volgens de geschreven pers)
En als de kering (om tegenspoor te kunnen rijden) werd uitgevoerd dan was er niks gebeurt geweest ... helaas is het nu anders.
Groetjes.
Claudio.

C.B.

En overwegen manueel bedienen?? ... die moet ik nog tegen komen in volle baan.
(dan heb ik het niet over tijdens werken of zo , wanneer Infra-personeel in de OW keet bezig zijn , of bedoel je dat Mark?)
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Citaat van: mark7758 op 22 juni 2019, 13:04:14 PM
Zonder details.
Ja. De bestuurder zou het kunnen weten.

De pech is hier ook dat op dit stuk (L35) nog uitgerust is met automatische tegenspoorsseinen die groen knipperen als er geen trein is.
De meeste andere lijnen is dit net andersom ... daar blijven ze rood knipperen als er ook geen trein is.

Dus viel het ook niet echt op dat er een kering werd gedaan.
Groetjes.
Claudio.

just4fun

Wat ik me telkens bij dit soort voorvallen (nu jammer genoeg met zeer slecht gevolg) is, of de te volgen procedures niet allemaal bovenmenselijk ingewikkeld zijn geworden.
Misschien toch eens dringend werk maken van administratieve vereenvoudiging (zonder inboeting van de veiligheid, uiteraard) en tevens internationalisering?
Paul


steamdriven

Wij rijden met een reglementering van laat ons zeggen een paar duizend pagina's waarvan elk woord, elke letter op het kritieke moment correct moet geïnterpreteerd worden. Daarbij komt nog dat ze continue wijzigt. Afgelopen december had ik over 900 blz wijzigingen. Natuurlijk door zelfstudie te leren, te kennen en te begrijpen op dag van in voege gaan. Ongetwijfeld is dat bij onze collega's van Infrabel op de blokposten hetzelfde verhaal.
En ja, een fout maken, dat kan gebeuren. Iedereen is menselijk en letterlijk niemand doet zoiets moedwillig.

Vanachter een bureau is het steeds allemaal eenvoudig...

Sterkte aan de slachtoffers en de betrokkenen.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

mark7758

Citaat van: C.B. op 22 juni 2019, 14:46:06 PM
En overwegen manueel bedienen?? ... die moet ik nog tegen komen in volle baan.
(dan heb ik het niet over tijdens werken of zo , wanneer Infra-personeel in de OW keet bezig zijn , of bedoel je dat Mark?)
Inderdaad bij Werkzaamheden of storingen kan men beslissen om middels (Sleutels) een spoor buiten dienst te nemen. Dus de overweg is in RUST. En bomen zijn omhoog. Dat geldt dan alleen bij het spoor dat gesleuteld wordt. (Alle aankondigingen zijn overbrugd.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

just4fun

Citaat van: steamdriven op 22 juni 2019, 18:25:48 PM
... een paar duizend pagina's ... continue wijzigt .. 900 blz wijzigingen ...
Dat is wat ik bedoel, dit is niet normaal meer en vraagt om problemen.
En die zijn nu jammer genoeg heel duidelijk gebeurd.
Waarschijnlijk gebeuren zo'n zaken meer, maar niet met dezelfde in de media te ziene gevolgen.
Achter een bureautje in de ivoren NMBS/Infrabel/...-toren lijkt het allemaal eenvoudig.
Ik leef mee met de slachtoffers en daar zijn bij inbegrepen de bestuurder en seinverantwoordelijke.
Paul