Model muurplaten

Gestart door Val-Rikard, 20 juni 2019, 19:54:03 PM

SuSke

Welke manier je ook gebruikt: laseren, graveren, 3D-printen,... het moet toch eerst getekend worden en dat geeft de mogelijkheid om alle verbanden en hun speciale dingen te imiteren. De kunst is het op een zo efficiënt mogelijke manier te doen en in een goed materiaal. En daar kruipt in het begin heel veel tijd in.
Het is dus duidelijk dat Rik het licht gezien heeft.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

#46
Citaat van: Michiel op 09 oktober 2019, 13:05:12 PM
Citaat van: Val-Rikard op 08 oktober 2019, 16:51:11 PM
...Ik heb intussen een systeem gevonden om onafhankelijk van één of ander merk bakstenen of metselverband uit te beelden.

Ik beeldde me al een geniale techniek in om zelf fijn en strak willekeurige metselverbanden te maken. Maar je lasert ze. Toch een beetje een anti-klimax voor mij. Maar hoe dan ook, het resultaat is werkelijk verbluffend! De lat wordt weer iets hoger gelegd.

Lazeren is voor alle duidelijkheid geen techniek van mij, het systeem dat ik toepas is werken met houtkarton in combinatie met een goedkope hobbylaser die naar mijn inzicht voor iedereen binnen handbereik is. 
Ik begrijp je reactie, maar troost je, er is nog altijd meer dan genoeg artisanaal werk over, het kleuren en verven bijvoorbeeld.
Na herhaaldelijk manueel te proberen om een baksteen van 0.8mm of 0.6mm op 2mm of 2.5mm
te graveren ( of nog kleiner in het geval van kruisverband ) ben ik tot de slotsom gekomen een manier te zoeken
om dit mogelijk te maken. Hierdoor kan ik ook veel gedetailleerder werken om bijvoorbeeld muurankers te maken zoals op de afbeelding.
Als je een paar duizend steentjes moet graveren per gevel is de ondersteuning van zo een apparaat wel een aanzienlijke meerwaarde.
Ik ben er ook van overtuigd dat deze wijze van werken voor iedereen toegankelijk is om dat de prijs behoorlijk gezakt is.
Oom het in film termen te zeggen had ik het gevoel van SD naar HD te evolueren.  ;)

GDE

Wat een prachtig stuk modelbouw . Die gevels zijn gewoon subliem . Amper van echt te onderscheiden! Zowel de techniek en de gebruikte kleuren interesseren mij enorm . Ik kijk er alvast naar uit om hier meer over te weten  ;)

chef garde

Prachtig Rik!  Jan zijn woning dit??

wilgo

Prachtige gevel Rik ,wat een details,mooi geverfd dat mag gezien worden, prachtig

errie

Citaat van: Val-Rikard op 09 oktober 2019, 15:00:12 PM
Lazeren is voor alle duidelijkheid geen techniek van mij, het systeem dat ik toepas is werken met houtkarton in combinatie met een goedkope hobbylaser die naar mijn inzicht voor iedereen binnen handbereik is. 

Hallo,

Ben dan wel benieuwd welk type hier gebruikt is....

Val-Rikard

#51
Citaat van: errie op 10 oktober 2019, 13:25:05 PM
Citaat van: Val-Rikard op 09 oktober 2019, 15:00:12 PM
Lazeren is voor alle duidelijkheid geen techniek van mij, het systeem dat ik toepas is werken met houtkarton in combinatie met een goedkope hobbylaser die naar mijn inzicht voor iedereen binnen handbereik is. 

Hallo,

Ben dan wel benieuwd welk type hier gebruikt is....

In onderstaande link zie je het toestel dat ik heb aangekocht.
Maar ook andere merken met dezelfde eigenschappen zijn hiervoor geschikt.
Door het gebruik van een diodelaser zijn die goedkoper ten opzichte van andere soorten lasers.
Ik gebruik een laser van 2500mw, 500mw is te weinig, 5000mw is natuurlijk ook goed al is het verschil met 2500mw gering.
Wat ik bedoel is dat je met een laser van 2500mw een keer extra zal moeten snijden ten opzichte van een laser van 5000mw voor je doorheen je te snijden stuk heen bent.
Het verschil is echter wel dat je voor een laser van 2500mw ongeveer 250 Euro betaald en voor 5000mw ongeveer het dubbele. De snelheid van snijden is echter niet het dubbele...

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwipwMuSjZLlAhXECuwKHWDrB1EQjRx6BAgBEAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.amazon.co.uk%2FHUKOER-40X50CM-Engraver-Engraving-Adjustable%2Fdp%2FB07GR2SGP2&psig=AOvVaw0j7X4QSNIDSfayfJQZofUW&ust=1570810900601766

Val-Rikard

#52
Citaat van: Val-Rikard op 08 oktober 2019, 16:51:11 PM
Mijn derde geveltje is intussen ook af.

Ik heb intussen een systeem gevonden om onafhankelijk van één of ander merk bakstenen of metselverband uit te beelden.
Het probleem van het vinden van bakstenen op schaal in divers metselverband is dus van de baan.
Met de juiste verf en kleurentechniek kunnen we nu om het even welke baksteen uitbeelden.  8)




Ik heb een betere afbeelding genomen ten opzichte van de eerste die ik poste, deze keer genomen met daglicht. :)

gardevil

Citaat van: Val-Rikard op 10 oktober 2019, 19:20:17 PM
Citaat van: errie op 10 oktober 2019, 13:25:05 PM
Citaat van: Val-Rikard op 09 oktober 2019, 15:00:12 PM
Lazeren is voor alle duidelijkheid geen techniek van mij, het systeem dat ik toepas is werken met houtkarton in combinatie met een goedkope hobbylaser die naar mijn inzicht voor iedereen binnen handbereik is. 

Hallo,

Ben dan wel benieuwd welk type hier gebruikt is....

In onderstaande link zie je het toestel dat ik heb aangekocht.
Maar ook andere merken met dezelfde eigenschappen zijn hiervoor geschikt.
Door het gebruik van een diodelaser zijn die goedkoper ten opzichte van andere soorten lasers.
Ik gebruik een laser van 2500Mw, 500Mw is te weinig, 5000Mw is natuurlijk ook goed al is het verschil met 2500Mw gering.
Wat ik bedoel is dat je met een laser van 2500Mw een keer extra zal moeten snijden ten opzichte van een laser van 5000Mw voor je doorheen je te snijden stuk heen bent.
Het verschil is echter wel dat je voor een laser van 2500Mw ongeveer 250 Euro betaald en voor 5000Mw ongeveer het dubbele. De snelheid van snijden is echter niet het dubbele...

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwipwMuSjZLlAhXECuwKHWDrB1EQjRx6BAgBEAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.amazon.co.uk%2FHUKOER-40X50CM-Engraver-Engraving-Adjustable%2Fdp%2FB07GR2SGP2&psig=AOvVaw0j7X4QSNIDSfayfJQZofUW&ust=1570810900601766
Rik, welke software gebruik jij? Ik heb nog geen fatsoenlijke gevonden om mijn laser aan te sturen.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Val-Rikard

Frank,

Het tekenprogramma dat ik gebruik is DraftSigt 2017 van Dassoult Systems ( free download ). Ik importeer dat dan in het menu van de laser als een DXF bestand, maar de laser kan ook overweg met een Jpg bestand.
Er is bij het toestel ook een u.s.b inbegrepen met daar op de software voor de laser zelf. 

gardevil

Berdankt ik probeer het uit.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Klaas Zondervan

Citaat van: Val-Rikard op 10 oktober 2019, 19:20:17 PM
Ik gebruik een laser van 2500Mw, 500Mw is te weinig, 5000Mw is natuurlijk ook goed al is het verschil met 2500Mw gering.
Ik zou daar 2500 mW van maken. 2500 Mw is 2500 megawatt en daarvoor heb je 3 kerncentrales in je achtertuin nodig. Ik snap het wel hoor, een woord beginnen  met een kleine letter en eindigen met een hoofdletter ziet er onnatuurlijk uit, maar het is toch echt beter. :)

Herwig

#57
Is megawatt niet MW ?    ( met de W als hoofdletter: .... , mW, W, kW, MW, GW, TW, ....)
Voor de rest ken ik van die lasertoestellen van zoveel  mW  hoegenaamd niks .    Gaat m'n petje ver te boven.

Maar die geveltjes van Rik zien er werkelijk subliem uit.

Val-Rikard

Citaat van: Herwig op 10 oktober 2019, 22:46:44 PM
Is megawatt niet MW ?    ( met de W als hoofdletter: .... , mW, W, kW, MW, GW, TW, ....)
Voor de rest ken ik van die lasertoestellen van zoveel  mW  hoegenaamd niks .    Gaat m'n petje ver te boven.

Maar die geveltjes van Rik zien er werkelijk subliem uit.

Ik zal het veranderen naar mw in plaats van Mw zoadat je geen kerncentrale nodig hebt.  ;D ;D

Klaas Zondervan