Model muurplaten

Gestart door Val-Rikard, 20 juni 2019, 19:54:03 PM

Val-Rikard

Bij alle model muurplaten die ik op het web zie staan alleen de afmetingen en de dikte van de plaat vermeld.
Nochtans is de afmeting van de afgebeelde steen het belangrijkste.
Is er iemand die weet waar ik afmetingen kan vinden ?    ???
Alvast bedankt. :)

Metpetergaathetbeter

ik denk dat je dat niet vinden zult,maar eens je de lengte en de breedte weet van een plaat en je ziet hoeveel stenen er zijn moet je met een beetje reken-en giswerk toch aardig in de buurt komen

SuSke

Vind ik ook een gemis bij de informatie bij steenplaten.

Erger is het wanneer je er dan naar vraagt, je gewoon geen antwoord krijgt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Het kan natuurlijk wel beter.
Op de oude website van David stonden de afmetingen van de stenen er duidelijk op vermeld.
Helaas.....niet meer te vinden, en blijkbaar is hier in Belgie niemand bereid om die zelf te produceren en
op de markt te brengen, buiten Paul (Ctracs) maar die zijn in MDF
Moesten die in plasticard zijn...... ::) ::) ::) ::)
Met vriendelijke groeten
Peter

Val-Rikard

#4
Ik ondernam een eerste poging om zelf een muurtje te graveren in plasticard.
In dit geval moet het een geglazuurde gevel voorstellen.




Groet, Rik

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

jodo


Pierre

Citaat van: Val-Rikard op 16 juli 2019, 18:37:48 PM
Ik ondernam een eerste poging om zelf een muurtje te graveren in plasticard.
In dit geval moet het een geglazuurde gevel voorstellen.

Hoezo voorstellen .... het is gewoon een geglazuurde gevel. Top man! ;)
Groet Pierre.


bellejt

mooi en goed initiatief maar als je dit zo kan graveren hebben we binnenkort geen makers meer nodig want moeten we ook niet meer verven en relief maken.Is dit uit 1 plaat gemaakt of meerdere op elkaar ?

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jef

Tuut zei de trein en de statie vertok.

Koen

Fantastisch Rik. Precies echt.
Met welke gereedschappen heb je deze gravuren uitgevoerd? Een cutter of een scalpel?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Prachtig gemaakt  8) 8)

Na je esbattementen met pluimkarton hadden we eigenlijk niets minder verwacht van jou  ;) ;)


Citaat van: Koen op 16 juli 2019, 20:10:26 PM
...Een cutter of een scalpel?...

Ik mis wel een vinger op de foto :o  ;D ;D  Misschien kan Rik bevestigen dat mijn veronderstelling fout is  ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

#13
Citaat van: bellejt op 16 juli 2019, 18:54:36 PM
mooi en goed initiatief maar als je dit zo kan graveren hebben we binnenkort geen makers meer nodig want moeten we ook niet meer verven en relief maken.Is dit uit 1 plaat gemaakt of meerdere op elkaar ?

Bedankt mannen,

Ik gebruikte hiervoor twee platen van elk 2mm dik. Als ik muurplaten zou vinden met duidelijk vermelde afmetingen van de baksteen zou ik die zeker kopen. Voor het graveren gebruik ik de punt van een oude en gesloopte passer. Het nadeel van plasticard is dat je na het graveren opstaande randjes krijgt links en rechts naast je snijlijn. Forex zou beter, daar zou je dat minder hebben.

Aan Frans,

Zolang ik nog een paar vingers over heb gaan we door!  ;D ;D

Dirky

Vroeger, toen ik van plan was "Nederbrakel 1920" te bouwen, heb ik verschillende H0 huizen gebouwd. Voor mij was de beste muurplaat die van Vollmer. De stenen meten 2.5 x 1mm wat niet zo heel ver af is van een baksteen op 1/87ste.

Het station van Nederbrakel heb ik ooit gegraveerd in PVC schuimplaat. Een monnikken-werk... maar zoals je aanhaalt, geen opstaande randjes.

voorbeeld met Vollmer plaat

20110203 030 by Dirky dyniMo, on Flickr