Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Project 28

Gestart door 55erke, 19 juni 2019, 01:48:28 AM

55erke

Beste modelspoorders , treinfanaten,
In dit draadje ga ik de vorderingen / realisaties  laten zien die ik maak op mijn nieuw baantje in spoor 1 ( 1/29 )

Ik heb al ongeveer 10 jaar een NMBS 55er van minerva train models in mijn bezit.   Terwijl hij mooi stond te wezen op de kast speelde al die jaren het idee om er een baantje voor te bouwen. De laatste jaren werd dit idee steeds concreter in mijn hoofd en sinds een halfjaartje zijn de eerste stappen gezet. Omdat dit baantje ontstaat en opgebouwd word voor mijn 5528 heeft het de naam Project 28 gekregen.

Het idee is om een baantje op te bouwen  naar Belgisch voorbeeld. Het betreft een laadplaats met rangeersporen.
Simpel maar op deze schaal is dat al heel wat  :o   
De rails zijn van hubner/ marklin en er word digitaal gereden. Het word opgebouwd in modules zodat ik deze kan opbergen of mee op verplaatsing kunnen. 
Ook worden er goederenwagons zelfgebouwd , dit is ook een grote reden waarvoor ik hiermee begonnen ben.
Ik ben graag met de treinen zelf bezig en dus lijkt het mij fantastisch om zelf een goederenwagons te kunnen bouwen.

Nu concreet heb ik al 3 ( kale ) modules gebouwd die op mijn zolder staan. Op dit ogenblik zijn dit vooral werktafels  ;D  . Ik kan er max 4 zetten op mijn zolder , wel is het de bedoeling om er meer te bouwen zodat ik meer rijlengte heb als ik de baan ergens anders opstel.
Met de zelfbouwwagons ben ik ook al een tijdje bezig met wisselend succes , het is een zoektocht naar de juiste materialen en de juiste technieken. Ik ben er wel al in geslaagd om een wagon te bouwen op draaistellen die perfect bolt  en mooi uitkomt met buffers en koppeling. Dat vind ik voor mezelf al heel wat 😁 nu van afwerking haalt die nog bij lange niet het niveau om hier te kunnen laten zien. Maar het is een begin  ;)
Ondertussen ben ik aan 2 nieuwe bezig en deze beginen er veelbelovend uit te zien. Ze zijn opgebouwd uit messing en styreen.  Het is een zoektocht met vallen en opstaan maar het is wel een leuke en uitdagende zoektocht.

Om een beetje "decor" voor mijn treinen te vormen had ik het idee om steunmuren op mijn baantje te plaatsen.
Na de mooie reeks filmpjes van Rik Martens en andere te bekijken op you tube ben ik zelf in gang geschoten.
Met wat isolatieplaat en foamboard heb ik enkele proefstukjes gemaakt die ik hier ga laten zien.
Hierna gaan deze stukken gebruikt worden om de verf en verweer technieken op punt te zetten.
Daarna gaan de goede stukken gebouwd , geverfd en verweerd worden.
Ik ga regelmatig een update posten van de vorderingen.


20190618_160056 by J S, on Flickr


20190618_155620 by J S, on Flickr

20190618_155706 by J S, on Flickr

20190618_155914 by J S, on Flickr

Groetjes
Johan




svvander

Alvast geen slechte start... ik volg met veel interesse. Veel succes en bouwplezier.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Het doet me plezier dat je de stap gezet hebt om een kleine baan te maken in schaal 1. Je moet inderdaad niet over heel veel plaats beschikken om iets realistisch te maken. Je muurtjes zien er al veelbelovend uit.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


steamdriven

Alweer hoogst interessant!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Pierre

Groet Pierre.


Minerva


55erke



Beste treinfanaten,

Het induwen van voegen in pluimkarton is 1 ding , het allemaal mooi geschilderd krijgen is nog een andere kunst 😁  de laatste tijd dus vooral bezig geweest met experimenten met verf , mengen , technieken...
Ook eens in onze Ardennen een aantal muren gaan bekijken en je kan daar veel richtingen uit kwam kleur en verwering.
Na veel experimenteren ( de vlakke muur heeft behoorlijk veel verflagen over zich heen gekregen 😁) begint het stilaan ergens op te lijken.
De muren worden trouwens gemonteerd op een houten structuur die met klemmen aan de modules kan geklemd worden. De achtergrondplaat (blauw) word op zijn beurt hierop geklemd. Zo kan alles modulair opgebouwd worden. Je kan ze dan ook eens aan de andere kant monteren bijvoorbeeld. Hier zal ik later ook nog eens foto's van posten.


Hier een foto van de vlakke muur , deze loopt schuin op naar boven en gaat dus nog veel meer groen krijgen dan nu het geval is.

20190729_203913 by Johan S, on Flickr

20190729_204016 by Johan S, on Flickr


Hier zijn de muren met bogen provisoir tegen de achterwand geplaatst.
Het "peronetje " op de voorgrond gaat niet dienen op deze modules maar diende als proefstuk voor verftechnieken

20190729_203725 by Johan S, on Flickr

20190729_203812 by Johan S, on Flickr

Groetjes
Johan




55erke

Beste modelspoorders ,
Wegens veel inspiratie nog aan een volgende module begonnen.  Na het rangeergedeelte met opstelsporen gaat het spoor een tunnel in en komt er even verder terug uit om dan over een stenen brug te lopen. Op de foto heb ik een proefopstelling gemaakt van deze module.  Het is de bedoeling dat dit helemaal aangekleed word met groen zodat de brug , tunnelportaal en uiteraard de trein er mooi tot zijn recht komen.
De brug en tunnelportaal staan in zwarte grondverf ,    de achtergrond zal ook nog wat naar achter moeten.
Het beloofd wel een zware module te worden 😁

20190924_152111 by Johan S, on Flickr

Groetjes
Johan

55erke

Beste treinliefhebbers,
Door de gekende omstandigheden heb ik iets meer tijd en vorderen deze modules tog ook gestaag.
Hier een poging de rails te ballasten en te wheateren. Het kan altijd beter maar zoals ze in de Kempen zouden zeggen :  Het begint op iet te trekke 😉


20200406_211314 by J.s 5541, on Flickr

Groetjes
Johan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Da begint zekers op iet te trekke  ;) ;)

Goed onderweg Johan
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.