lemaco wissel motoren

Gestart door raf, 18 juni 2019, 16:20:18 PM

raf

Hoi

vraagje
ik moet nu lemaco wissel motoren gaan aan sturen maar ik heb geen flauw idee hoe deze werken
al wat schema's en zo opgezocht maar ???? het daagt niet
ik heb twee relais waar ik dus deze motor mee kan sturen van uit een pic processor
nu worden ze via een k84 gestuurd en daartussen zit ook nog een relais van roco als ik me niet vergis
de k84 geeft wolgens mij een puls waardoor de roco relais een kant kiest en zo de polariteit van de lemaco ompoold
waarna de motor gaat lopen tot de eind schakelaars
de roco relais blijft dus constant spanning geven vermoed ik
om de andere kant uit te gaan word de roco relais weer de andere kant uit gestuurd en de motor de andere kant uit gaat
of zie ik dit verkeerd


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

#1
De Lemaco aandrijving (en ook de Fulgurex, die technisch hetzelfde is) stuur je door er gelijkspanning op te zetten. Dan gaat hij een kant op en stopt vanzelf als hij de eindschakelaar bereikt. Als je de spanning ompoolt gaat hij de andere kant op.
Je kan het ook doen met wisselspanning en twee diodes. Met het ene relais geeft je spanning via de diode die naar de motor toe wijst, met het andere relais geef je spanning via de diode die van de motor weg wijst.

Even gezocht naar een schema, hier wordt het duidelijk weergegeven: https://www.eisenbahnfreunde.ch/clubdesk/fileservlet?type=file&id=1000061
Schema op de laatste pagina.

raf

ok klaas daar kan ik iets mee bedankt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.