Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Vering onderstel

Gestart door bumper, 18 juni 2019, 15:22:37 PM

bumper

Beste lezer,

Vanmorgen stond ik in Lier te wachten op mijn trein naar Brussel toen daar een goederentrein met ketelwagens voorbijkwam.
Een drietal oude ketelwagens zonder merk of opschrift, had echter gloednieuwe dubbel as onderstellen die geveerd waren met bladveren in plaats van met spiraalveren. Is dit iets speciaals of wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Niet zo speciaal. Ik denk dat het gewoon de voorkeur van de fabrikant is. Ik zie hier in Zeeland ook vaak ketelwagentreinen  voorbij komen en die wagens hebben verschillende draaistellen, sommige met bladveren, andere met schroefveren.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 juni 2019, 15:32:01 PM
Ik denk dat het gewoon de voorkeur van de fabrikant is.

En die voorkeur zal zoals meestal met de prijsofferte te maken hebben mijgedacht...

;)

stoomlokje

Citaat van: bumper op 18 juni 2019, 15:22:37 PM
Beste lezer,

Vanmorgen stond ik in Lier te wachten op mijn trein naar Brussel toen daar een goederentrein met ketelwagens voorbijkwam.
Een drietal oude ketelwagens zonder merk of opschrift, had echter gloednieuwe dubbel as onderstellen die geveerd waren met bladveren in plaats van met spiraalveren. Is dit iets speciaals of wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Groeten.
Ludo.

en, kwam de trein naar Brussel nog aan ? ;D

BR-59

Voor zover ik ben geïnformeerd, hebben schroefveren het voordeel, dat ze in het algemeen progressief zijn, hetgeen inhoudt dat naarmate ze meer inveren, stugger worden. Tevens nemen ze minder ruimte in en kun je wat compacter bouwen.

bumper

en, de trein naar Brussel was stipt op tijd.